Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 3142 ggr
joannaebbalinnea
0

Kanin och hund?

Ja som rubriken lyder. Vad har ni för erfarenheter av kanin och hund? Vi har ju min Nellie men är sugna på att skaffa en hund till våren. Att lämna bort henne alternativt stänga in henne i bur/annat rum är inte ett alternativ utan ska det bli en hund så ska dom fungera ihop.

Hur svårt är det och vad krävs?

MajaL
0

Disiplin och stäng uppfostran, minnsföstå min inte. =)

Min erfarenhet är utmärkt, efter en tid var kaninerna högst i rang. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[BonnieL]
0

Inne på Jättekanin finns en artikel om just det =)
Den heter kaniner med hund och katt

joannaebbalinnea
0

Jo det förstår jag, räknar med att det kan bli en hel del jobb. Men det är  det ju värt.
Haha låter mysigt. Hoppas vi med kan lyckas:)

På nätterna kommer dom väl få vara särade för  säkerhetsskull.

MajaL
0

Bara haft mina lösa tillsammans ute, så jag vet inte hur det funkar inne, men det #3 låter som en bra variant.

Hänvisar också dit som #2 gjorde.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

joannaebbalinnea
0

Ja jag läste den, mycket bra!
Tror ni det spelar stor roll att hennes kaniner är större? Hur ofta dör en kanin av att den blir rädd? Har ju ingen aning om HUR rädd hon blir. För rädd kommer hon väl såklart bli till en början.

MajaL
0

Skaffa en liten hundras. Tror jag är bäst.

Det förekommer att de dör av att de blir skrämda.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

LinaIsabell
0

Det beror även mycket på hunden. Vallhundar och vakthundar går bättre ihop än jakthundar (de hundraser som jagar, inte ställer) eftersom de flesta individer har sina insikter inom sig oavsett om man lär t.ex. en vallhund valla eller inte.

Terriers bör gå dåligt eftersom de används till att jaga upp kaniner och annat småvilt ur sina gryt i jakten.

Så man bör välja en hund vars basinstinkerna fungerar, men självklart finns det fall där terriers och andra jakthundar går bra med kaninen och vall och vakthundar går dåligt.

[Wera]
0

Haft en hund förut som då inte gick ihop med våra kaniner, när man tittade efter hunden när hon var ute gjorde hon inget men så fort man inte titta så gick hon till kaninerna och hon dödade två (jag misstänker starkt hon iaf.) och vi sålde henne. Hon var "stor" och hade jaktraser i sig (rottweiler, gråhund, björnhund m.fl)

Nu har vi en annan hund nu som heter Qenta, han är en liten hund och har inga raser som är till för jakt han är mkt mkt snäll mot våra kaniner. Först i början var han så där smått galen, vela springa runt gårdarna som en tok (det gör han än men det är för han tycker det är kul och kaninen springer efter hunden och hänger med hihi) men han gör inget dumt, han slickar på dom :P

Vi har en till hund som heter Greta (liten chihuahua blandis) som är som tokig, hon skäller och springer efter kaninerna, Nalle (en av kaninerna) som brukar få vara i huset tsm med Greta och hon slickar honom och han är inte alls rädd så det funkar.. bara man lär dom sen beror det på hur mkt jaktinstinkter de har, Greta har en ras i sig som jagar råttor (så hon är väldigt intresserad av kaninerna) medan vår hanne inte har någon sådan ras i sig och bryr sig inte så mkt om kaninerna efter en stund.

Med rätt hund ska det funka, sen gäller väl också att kaninen inte är hundrädd. Jag skulle råda dig en mindre ras som inte är tillämpad till jakt - t.ex. en terrier vore ju inte det bästa :P

Jetaime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår hund är otroligt bra med andra djur, både kaniner och katter. Hon skulle aldrig skada dom, därimot slicka och pussa på dom ^^.

Jetaime
0

Kan också tillägga att alla mina kanier är vana vid hundar sen dom kommer hit. När dom är ute i hagarna är selma (som vår hund heter) ofta ute i trädgården och springer runt. Visar man henne kaninerna  blir hon jätteglad och börar slicka på dom ;). (samma med kissen här hemma dom två går ofta och kelar med varandra).

Det krävs ju förståss en massa träning med hunden och sen tror jag det beror lite på ras av hund också, en jäkthund är kanske inte att satsa på. Men man kan absolut lära dom flesta hundar att inte röra kaninerna och får dom att ha respekt för dom. Dock tycker jag ändå inte man bör lämna en hund ensam med kaninen om man inte litar på hunden till 100%, knappt ens då.

[findusen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har en sheltie och hon o kaninen är bästa vänner. har kanin+marsvin lösa och hunden går in i deras rum (som alltid är öppet när vi är hemma, men stängt när vi inte är det pga det finns sladdar som inte får bli tuggade på :P)  o äter bajsar :P

joannaebbalinnea
0

Åh vad underbart att läsa er berättelser och se bilder, kanske det finns hopp för oss med:) Rädd att Nellie ska bli rädd bara men det kanske lägger sig relativt fort? Vill inte riskera att hon skulle dö pga att matte tar hem en till individ.

Ellenfyrkant
0

Något man  kan lägga stor vikt i är ju rasvalet av hund. Vissa hundar har bättre förutsättningar att klara av det än andra. Ex. spaniel bättre än terrier.

Mvh Ellenfyrkant

Hwinya
0

Min förra kanin var bästis med grannens schäfer, och dog av sorg när grannen var tvungen att ta bort schäfern, så visst funkar det med hund och kanin!! =)

Det absolut viktigaste när man ska börja sätta ihop en hund med en kanin är att man börjar lugnt och försiktigt, hunden får nosa lite på kaninen genom buren! Och sen vidare när kaninen är i famnen, och senare med lös kanin. Men man måste Alltid ha stenkoll på hunden i början, och lära den att kaninen inte är en leksak utan något som ska respekteras.

Så utöver rasval är det viktigaste att man satsar på hundens inlärning att kanin= vara försiktig! För dom flesta kaniner klarar av att ha en hund som bara sådär kommer och luktar på dom utan att dom dör av rädsla, det är om det faktiskt händer något, typ en nafsning eller dylikt som det kan bli allvarligt. ska då inte säja att många kaniner inte klarar av sånna kraftiga hanteringar av hund någon enstaka gång! =)

Lycka till med hundköpet, jag tror stenhårt på att det kommer gå bra! =)

Zvintos
0

Vår förra hund var jättebra med mina kaniner. =)
Kaninerna var inte rädda för honom, och han tyckte kaninerna var jätteintressanta.
Han och belgiska jätten jag hade då, kunde leka på varsin sida kompostgallret. ^^

Dock fick han inte vara inne i hagarna med kaninerna, då han ibland kunde vara väldigt klumpig. Tungan ute
Men sen var han ju unghund också.

MajaL
0

Fast en sak jag ofta hör, som inte riktigt är korrekt, är att många tror att kaninungar man köper är "hundvana" bara för att de växt upp med en hund i huset.

Har hört att det kvittar, för de är då bara vana vid den hunden och dess beteende, och då hundars temperament och beteende varierar så mycket så kan man inte jenerallisera och säja att de är "hundvana".

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rorosjons
0

Jag hade mina kaniner ihop med min jakthund. En riktig jakthund som riktigt brann för att jaga, hon jagade hare, älg, räv ja allt. Men visste hon vad hon skulle jaga så jagade hon endast det.

hade hunden samt ungarna i en kompostgaller Hage med hönsnät så dem kom ingenstans

Hon älskade mina kaniner, slickade dem i öronen. Flera gånger har jag tagit ut kaninungarna vid 2½v ålder till min hund. Har då haft dem i en korg. Skuttar dem runt henne så passar hon på att slicka dem, men skuttar dem för långt bort enligt min hund så gick hon dit och tog ungen i munnen, gick sedan mot korgen och la ner dem där och bäddade med nosen. Så himla gulligt att se.

Så det är egentligen bara att hitta en lugn hund eller göra den till en lugn hund så den beteer sig lugnt med kaninerna. Sen fungerar det bättre och bättre ju er dem är tillsammans. Som sagt, min hund var galen i ajkt och jagade allt i sin väg, men visste att katten, hästarna och kaninerna fick hon inte röra.

NaimaG
0

Jag har en hanhund på snart 4 år som är blandras mellan Schäfer och Alaskan Malamute. Malamute har i sig ett väl utpräglat sinne för jakt men han fungerar utmärkt tillsammans med min kanin. Lukas kan utan problem skutta utanför buren utan att hunden försöker jaga honom eller äns visar tendens på jaktinstinkter. Även min fars hund som används i jakt kan vara i närheten av min kanin utan att han gör någonting mot honom. Allt beror på vilken diceplin man har på sin hund och hur man själv står i rang hos hunden och övriga familjen.

Diceplinen jag har på min hund är så pass att jag utan problem kan lämna hunden ensam med kaninen utan förändringar, enda hunden gör är att ligga på golvet och titta medan kaninen skuttar runt och eventuellt klättrar på honom.

En hund måste helt enkelt lära sig att även en kanin som tas in i familjen blir en del av flocken.

Zvintos
0

#16: Det tror jag definitivt stämmer.
Men sen finns det undantag som bekräftar regeln. =P
Pojkvännen och hans bror var och hälsade på en snabbis hemma hos oss, och hade svärföräldrarnas rottistik med sig.
Kaninerna har inte träffat tiken förut och sprang och gömde sig när hon kom.
Ja, alla utom Fia förstås.
Hon tryckte nosen mot gallret och kollade ifall Wilma (som tiken heter) hade något ätbart.
När hon upptäckte att så inte var fallet, vände hon ryggen till och såg ut att sitta och tjura. Tungan ute

joannaebbalinnea
0

Tack för att ni delar med er! Hoppas det ska gå bra för oss med om det nu blir en vovve. Bilden med hunden och kaninungar är ju underbar! Han skulle ju lika gärna kunna plocka dom som godis ur en godisskål:)

Binajis
0

#13 Håller med. Vi har vinthundar som är utpräglade småviltsjägare - dom ska själv jaga och ta ihjäl viltet. Vissa har vi fått till att inte ens kika på kaninerna i vår närhet men dom är smart nog att förstå, att det är "fritt fram" när ingen ser (om det inte vore för att de inte kan komma åt djuren annat än om vi skulle "hålla upp dörren").

Så jag råder er till att inte bara köpa en ras som passar er (för det är viktigt! Antingen ska hundtypen passa er livsstil eller så är ni beredd att anpassa er), utan också en som kanske inte har just jaktinstinkt som är ämnad för smådjur (såsom terrier som några redan sagt).Ja, också vinthundar då…

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

flikkan77
0

Har också en vinthund, en Saluki, och hon har faktiskt tagit en vildkanin själv när hon var ung. Hon har ändå gått jättebra ihop med min kanin tills han började bli lite för påträngande och ville upp och klättra på henne. Delar alltid på dem numera så att det inte skulle hända någon olycka. Skulle han sitta på henne och hon reser sig snabbt så är det en bit att ramla ner.

"You just have to belive…"

hjartelyckanskaniner
0

Jag ha kaniner och vår granne har hund. En gång rymnde grannens hund in till mina kaniner. Mina kaniner blev ju galna förutom Bella. Hon blev flyförbannad på hunden. Har inte sett en kanin som blivit så arg! Hon morrade och slet i gallert och var bara några cm ifrån hunden med tänderna. Botvid (som hunden hette) är en jakthund men han ville bara hälsa. Grannen har en j*kla diseplin på hans hundar, men på något vänster så rymde han. Grannen blev lika arg som Bella och skrek på hunden. Botvid ville inte komme så jag fick bära tillbaka honom men på vägen så började han åla sig ur mitt grepp så jag fick sätta ner honom snabbt på marken också sprang han i världens fart mot min granne.

Grannen frågade om han hade gjort något för han vet hur jag är med mina djur, men jag sa bara att Bella blev sur för att då fick inte hon vara i centrum (jag älskar hundar) och min granne bara skrattade=P

Men jag har inte hundar vid kaninerna 24/7 så vet inte hur det är då. Man får lära hunden att det inte är någon leksak utan det är också ett djur. Jag kommer skaffa hund senare och jag kommer vara lika sträng med hunden som jag är mot mina kaniner.

Lycka till med hundköpet och att uppfostra den!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/