Sluta fred någongång?
Hej hej!
Jag hade en kanin ensam i buren förut som är en hermelinhona på 1 år och 3 månader ungefär. Hon var lite ensam på vardagarna så jag bestämde mig för att skaffa henne en kompis Då åkte vi o köpte Leo! En riktigt go o glad liten hermelinpojke som var 6,5 veckor gammal när vi köpte honom men är 9 veckor nu. Först när vi lät dom träffas på en neutral plats (hemma hos mamma) så gick det bra. De lekte tillsammans. Men sen när vi skulle ha dom i samma bur blev Stumpan lite sur och började tjuvnypa honom bara han kom nära henne. Men det blev lite bättre efter en vecka men hon gav honom fortfarande lite tjuvnyp då och då. Sen när de flyttade hem till pappa där Stumpan hade bott hela tiden innan. Och då hade dom bott med varandra i 1-2 veckor. Då började hon igen med att småbitas ännu mer än förut och hittills (ungefär 2 dagar) har han suttit gömd där Stumpan inte kan komma åt honom. Så fort någon kommer nära buren så jagar hon honom och morrar så att han gömmer sig och sen kommer hon fram till oss och vill ha all uppmärksamhet. Och han får knappt äta eller dricka, bara när Stumpan vilar. Igår var jag tvungen att ta ut henne så att han fick en chans att dricka. :(
Kommer dom att "sluta fred" någongång?
Tacksam för svar !! Mvh Jenny

Du ska väll kastrera han va ? annars blir det massa ungar, jag skulle inte ha dom tsm nu , han kan para sig med henne o då kommer det ungar vettu.
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

Aa vi ska kastrera honom när han blir könsmogen. Men uppfödaren sa att vi kunde ha dom tillsammans nu innan. Men vi får ju såklart se till att ta bort honom när han börjar. Om äns Stumpan vill ha honom nära. :/

Jag skulle absolut endå inte ha dom tillsammans. Han kan börja para sig mitt i natten o då märker kanske inte ni det ? så jag skulle sätta en bur breved henen med honom i , Då får dom lära känna varandra lite tills han kastreras osv
// Elin

Okejj…

Yess . Jag säger inte detta för att vara elak utan för din honas o hanes egna säkerhet
// Elin

Hermeliner är ju ofta lite revirvaktande, så hon vill väl helt enkelt inte ha nån annan där. Det är ju inte alltid det funkar, även om hona + hane ofta brukar gå bra. Men det är ju inte bra för hanen om han inte får äta och dricka ens en gång, jag skulle nog ha tagit isär dom. Han är ju inte könsmogen ännu så för den delen går det ju att ha dom tillsammans. Men eftersom honan inte verkar vilja ha sällskap i buren och hanen blir jagad, så kan du ju ha dom i varsin bur bredvid varann i stället.

Okejj. Tack så mycket för svaren!! :)
Är han inte könsmogen så ser ju din hona honom som vilken unge som helst. Och är det inte hennes som hon sjäv fött upp ser hon honom som en inkräcktare :) Alltså är det inget konstigt det hon gör, det skulle hon ha gjort med en ung hona med.
Sära på dom tills din hane är kastrerad, och se hur det går då.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Okejj, tack !! :D
Jag har märkt en sak nu. Jag är hemma sjuk idag så jag tog ut dom en stund. Och nu när dom är trötta så sitter dom på samma hus och myser. Även om det var 4,5 timmar sen jag tog ut dom. Han får tillåtelse att skutta omkring i buren och äta och dricka hur han vill, även fast Stumpan inte ligger och vilar. Ibland sitter hon bara på taket och tittar på. :P
(lite suddig bild, men men)

Det låter ju som om det kanske kommer att lösa sig då. Problemet blir ju att du sen måste sära på dom när han börjar bli könsmogen och ha dom isär tills han kan kastreras och sen några veckor efter kastreringen också. Så då blir det antagligen samma sak igen, att hon kommer att vara sur och se honom som en inkräktare.
Ett tips? är att du låter det gå någon månad efter kastreringen och du låter honom bo i buren. Låt honan bo i en tillfällig bur bredvid honom, (du kanske kan låna en) när hon sedan blir brunstig så sätter du henne i hans-den riktiga buren. Då brukar dom kunna bli goa vänner.
Lycka till
Ps va sötaromva