Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 312 ggr
Iram
0

Vad tycker ni är viktigast?

När man sysslar med Avel så vill man få fram så fina och trevliga kaniner som möjligt, det är väl självklart för de allra flesta. Men nu undrar jag hur noga det egentligen är med poängen för er andra?

Så här menar jag: Jag föder upp Belgisk Jätte. Det är en ganska svår ras att få i tipp topp trim till utställning, och man får ofta runt 92-93 poäng. Särskilt vanligt är det om man som jag älskar enfärgade jättar i tex blått. De viltfärgade är nämligen aningen bättre i grovlek och typ ännu.

Jag har alltså inte fått några enorma poäng på mina djur, som mest 95,5 i B-klass på en hona. Men jag avlar ändå, trots att djuren kan vara reggade på lägre poäng. Jag är däremot extremt noga med att mina avelsdjur är snälla! Min hona har i nuläget "bara" 92,5 poäng men hon ger fantastiskt trevliga ungar.

Så, alla ni kaninintresserade där ute, hur noga är ni med poängen? Vill ni bara köpa avkommor efter importerade viltgrå 96:or eller "nöjer" ni er med mindre poäng för att tex kunna få tag på en blå eller svart jätte? Eller spelar poängen på föräldradjuren ingen roll alls bara de är trevliga?

Vore intressant att veta. Glad

Talismana
0

Enligt mig som inte är så intresserad av Avel, så ska djuren vara trevliga och ha bra temprament. Och så ska ju också inte ha några problem med skelett m.m. Alltså helt friska föräldrar (menar då inte t.ex förkylning).

KajsaM
0

Jag håller inte på med Avel men jag vill ha en kanin som är frisk, snäll och bra temprament. Jag skulle nöja med glatt med dina kaniner Irma :)

myriis
0

Jag är mer insatt i hoppning än utställning. Själv försöker jag avla fram bra hoppkaniner, men även med fint temprament : Så jag tycker det är viktigast att man försöker få fram bra kaniner

Elina.
0

Självklart ska man inte avla på kaniner med dåligt temperamente, trots att den skulle vara reggad på väldigt höga poäng eller vara en superbra hoppkanin. Tycker även att det är oansvarigt att låna ut sin hane till Avel om den är agressiv.

Jag tycker inte att det är något som helst fel att avla på kaniner med lägre poäng, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en kanin med föräldrar reggade på låga poäng om jag själv tycker att föräldrarna kompleterar varandra bra. Dock tycker jag det är onödigt att tex avla på viltgå dvv reggade på 90p, då det är lätt att få tag i bättre djur.

Temperamentet är som sagt viktigt, men av egna erfarenheter så har jag märkt att kaniner ofta "blir lite vad man gör dom till". Men självklart finns det undantag..

Tina-A
0

#4: Jag håller med dig. Att kaninerna har "bra" temprament är viktigt, men inte det viktigaste. Självklart tycker jag att man inte ska avla på aggresiva kaniner utan en trevlig kanin. Kaniner blir ofta lite vad man gör dom till så jag tror att det går att omvända kaniner från lite skygga (tex) till mycket trevligare. Dock tror jag det är väldigt svårt om båda föräldrarna är otrevliga och kanske aggresiva. Lite måtta måste det ju vara! Har man trevliga kaniner och otrevliga kaniner så skulle jag avla på de trevliga!

Eftersom jag inte är utställningsintresserad tycker jag att poängen inte är relevant, utan att tempramentet isf ska komma i första hand. Om man verkligen försöker få fram bra kaniner som kommer få höga poäng och är osäker på om man ska avla på sin kanin som är supersnäll och med lägre poäng, eller sin ganska trevliga kanin med jättehöga poäng så skulle jag ta den med jättehöga poäng (om jag nu inriktade mig på sån avel). Om man nu gör så tycker jag att man ska lägga ner mycket tid på ungarna och försöka göra dom så trevliga som möjligt. Det går att få trevliga kaniner med en halvtrevlig mamma (för det mesta).

Ingen vill ha en otrevlig kanin.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

Det beror ju på vad man ska ha kaninen till.
Personligen har jag min kanin bara som sällskapskanin, så därför anser jag att det är viktigast att kaninen är snäll och har bra temprament

Shadow.B
0

Jag är inte brydd i poeng jag vet inte äns om dom jag sköpte min älskede kanin hade några poeng på min kanins föräldrar.. Jag tyckte att han var jätte söt så jag köpte han. Jag kollar på utseendet och om dom är vänliga. Hans syskon osv var tydligen ovanligt lungna och snälla i alla fall sa dom det..

Clariiz
0

Det är väll skilnad på VAD man vill ha. Oavsett ska kaninen vara snäll och tam osv. Vill man ha avelskanin samt uts kaniner bör föräldrarna ha höga poäng m. bra tempemrament. Vill man ha en hoppkanin bör ju föräldrarna ha hoppstam osv. och keliga föräldrar ger ofya keliga ungar till kelkaniner. Vissa behöver inte ha poäng för att vara underbara. kaninen som bli 0:ad kanske är trwevligaska kaninen som finns!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com