Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 847 ggr
Hwinya
0

bita i kläder

Min kanin biter i kläderna när man håller i honom. Jag vet att det är för att han vill ner och inte va i famnen, men man måste ju kunna hålla honom två sekunder utan att han blir irriterad? Någon som har några bra tips??

Siggen
0

Jag är inte säker på att det är just för att han inte tycker om att bli buren? En av mina kaniner brukar gnaga lite på mina kläder, men han sprattlar inte och jag upplever det inte som att han verkar irriterad.

Om du tycker att han verkar irriterad och om han sprattlar kanske du kan testa att hålla honom på något annat sätt, det kanske är obekvämt för honom.

Hur länge har du haft honom? Har han alltid varit så?

Mvh Sigrid

Hwinya
0

Jag har iofs bara haft honom i typ 3 veckor, räddade honom från avlivning eller utsläpp i skog (!), han e typ ett halvår.

Men det känns verkligen som att det är för att han blir irriterad, han biter oavsett hur man håller honom, han kan sitta själv i knäet bara och får han inte hoppa ner direkt när han vill då börjar han bita…fast det kan kanske oxå va bara nån grej han gör..jag vet inte, men vilken anledning det än är så är det inte sådär jätte uppskattat.

Siggen
0

Då kan det nog vara för att ni inte känner varandra så jättebra än. Håll på med honom korta stunder ganska ofta. Om han blir irriterad så prata lugnande med honom. Försök att göra era stunder positiva, du kan testa att ge honom något gott när ni har hållt på lite. Försök dock att inte ge när han biter i dina kläder, då förknippar han bitandet med något bra, gör det istället när han inte bits. Straffa honom inte, bara putta bort huvudet lite lätt. Och släpp inte ner honom när han bits, då lär han sig det också, utan håll på med honom mer och släpp ner honom när det går som bäst.

Han är nog inte så van vid att bli buren eller hanterad, förmodligen därför han bits.
Hoppas du har hjälp av mina tips?!

Mvh Sigrid

Hwinya
0

Tack så mycket! Även om man vet massor om beteende och uppfostran och så, så är det alltid bra att höra. Speciellt eftersom att jag är ganska otålig av mig :s

Tack, tack, ska ut å gosa som bara den :p