Genetik fråga.
Om jag vill ha fram blå ögd vita vad för färg ska honan helst vara om hon ej själv är samma färg som hanen?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Är hanen Vit blåögd eller?
Hanen är det.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Okey, hoppas att nån kan svara på din fråga! Intressant att höra vad honan då ska vara för färg! Men det borde ju kunna bli Vit blåögd ändå, Vilken färg? honan än har.. eller? Men vissa färger är ju mer dominanta, så det vet man ju inte..
Jag tycker att genetik är så svårt då det är så otroligt många saker som kan spela in. Någon kanske hade en farfar med en viss färg eller någon annan ännu längre bak i ledet.
Jag skulle nog para en blåögd vit med en albino eftersom jag har för mig att albino (albinism?) är ett reccesivt anlag. Då tycker jag iaf att inte så många ungar får andra färger än vit och det borde väl knappast bli några albino alls om inte pappan bär på det anlaget?
Som sagt inte säker.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag kan tyvär inget om det där :D Kul att läsa..
Det är ju bäst att para med en vit blåögd kanin, men eftersom du inte vill det så måste du para kaninen med en kanin med anlag för vit blåögt.
Jag är tyvärr inte speciellt bra på sånt här. Men säkrast blir det nog om du parar två kaniner som är vita blåögda.
För att få vita blåögda ungar måste du para din vita blåögda hona med en vit blåögd hane eller en sk. wienertecknad hane alltså en färgad hane som bär blåögdanlaget. Anlaget för vitblåögt heter xx och döljer alla andra färger och behövs i dubbeluppsättning alltså ett x från mamma och ett x från pappa.
Vit rödögd heter aa och döljer också alla andra färger och behövs i dubbeluppsättning. En färgad kanin som bär ett alninoalag (a) kan man inte se på att den bär anlaget, på en färgad kanin som bär ett blåögdanlag kan man ibland (oftast) se det genom att det finns skärvor av blått i ögonen och/eller vita tecken ffa på nos och panna (se bilden).
Både blåögda och rödögda har en annan färg "under" det vita. Jag parade en blåögd med en blå kanin, alla ungar blev svarta med vita nosar. Vilket (sannolikt, det var bara fyra ungar så utfallet är ju inte 100%-igt rätt) visar att den vita kaninen inte har något (b) blåanlag.
En annan vit blåögd parades med en viltgrå kanin, det blev en svart och en viltgrå båda med vita tecken och blå skärvor i ögonen. Dessa ungar i sin tur parades med samma blåögda hane, den svarta kaninen fick vita blåögda, svarta och en viltgrå unge (utfallet ska teoretiskt sett vara hälften blåögda och hälften färgade x-bärare). I den här kullen kom överraskningen, en viltgrå unge. Viltgrått är domant och anlagen behövs bara i enkel uppsättning för att ge viltgrått men en svart kanin kan aldrig bära anlaget för viltfärgat (eftersom viltfärganlaget G är domant). Så här har troligen den svarta honans x dolt viltanlaget eller så finns det dolt hos den vita hanen.
Den viltgrå ungen fick vita blåögda, svarta och viltgrå ungar. Att hon fick svarta ungar innebär att både hon och hanen bär på ett anlag för enfärgat, viltanlaget kan finnas hos båda men honans räcker för att ge viltfärgade ungar.
Om två vita blåögda paras kan man bara få vita blåögda ungar och ev. rödögda om båda föräldrarna bär på ett albinoanlag. Parar man en blåögd med en rödögd får man oftast färgade ungar med teckning. Här hittar man de sk. falska holländarteckningarna de ser ut som en holländare men oftast med blåögon och dålig teckning (men ack så söta).
#9: Vilken intressant läsning! Tack för att du förklarade lite för mig (och för alla andra), jättebra
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#9: Jättebra skrivet keso

#9 Nu fattade jag lite :)
Gå in på http://www.net.kaniner.se/ under Avel och färgavel där finns en massa bra läsning om färger. De vanligaste färgerna är lätt att lära sig och kan man färgkoderna och vet sin kaniners stam så kan man också räkna ut Vilken färg? kommande ungar i en kull kan få.
Den bör kanske inte vara svart med svarta ögon :P Helst ska den väll vara vit blåögd eller kanske ha det i släkten så hon är bärare utav det! ror en ljusfärg eftersom svart eller ofta mörka färger brukar "vinna" över vit.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com