Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1098 ggr
Ellenfyrkant
0

Lejonhuvad ?

Att lejonhuvad innebär fluff förstår jag. Men har alltid trott att lejonhuvad/ löwen är en ras. Men fick höra för ett par dagar sen "jag har en lejonhuvad hermelin." Är lejonhuvad en ras eller innebär det bara fluff lixx. ? Tacksam för svar. Glad

Mvh Ellenfyrkant

emms
0

Lejonhuvad kanin är en ras. Det finns inget som heter lejonhuvad hermelin. Och det finns en annan ras som heter Lejonhuvad dvärgvädur, men det är en helt annan ras. Den tillhör inte dvärgvädurarna utan är en helt egen ras :)

Emma

Ellenfyrkant
0

#1 Då var det som jag trodde, tack för svar. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Hwinya
0

Men vad är det för skillnad på en löwen och en lejonhuvad dvärgvädur då?

Zvintos
0

#3: En "löwen" är en vanlig Lejonhuvad kanin, dvs upprättstående öron och lite mindre.
En Lejonhuvad dvärgvädur, är helt enkelt en dvärgvädur med lejon-päls (dock egen ras).

zezagena
0

Och så tror jag att Lejonhuvad är vårt svenska ord för tyskans Löwen..

pigelina
0

Som #5 sjäjer så är löwen det tyska namnet och Lejonhuvad kanin det svenska:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Zvintos
0

Nja, Löwen betyder enbart Lejon (dvs djuret Lejon).
Lejonhuvad heter Löwenkopf på tyska.

[BonnieL]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på en lejonhuvad kanin;

[BonnieL]
0

Och en lejonhuvad dvärgvädur;

Ellenfyrkant
0

Har en till fråga då, vad innebär teddy ? Antar att det också har med pälsen att göra, vad är skillnaden på en teddy och en icketeddy ?

Mvh Ellenfyrkant

[BonnieL]
0

#10 Om du menar teddyvädur är det som en dvärgvädur fast med lång päls på hela kroppen. Det är inte en godkänd ras ännu i SKAF.
Förstår inte riktigt vad du menar med icke teddy? En kanin som inte är teddy är ju inte teddy :P
Du kan läsa mer om teddysar på teddykaniner.ifokus.se

Tarja
0

#10 Som Bonnie säger att teddyn har lång och tät päls över hela kroppen, lägger med en bild på en av mina teddyvädurar. Fråga gärna inne på teddykaniner.ifokus också :)

Tarja
0

En till på en teddyvädur

Ellenfyrkant
0

# Förstår att du inte förstog "icketeddy" för jag formulerade mig ganska dåligt. Men jag har sett anonnser där folk säljer lejonhuvade teddysar. Så…. Skillnaden på långhårig vanlig och långhårig teddy. Eller finns det inte ens ?

Mvh Ellenfyrkant

[sstorm]
0

#14 de finns enkelmanade och dubbelmanada kaniner, sen finns de teddy pälsade också ja. Hoppas du förstod ;)

pigelina
0

Lejonhuvade kan vara både enkelmanade och dubbelmanade men se lika dana ut, man ser bara skilnad vid några dagars ålder.
Teddy kan en lejonhuvad bli då är den överpälsad men fäller antagligen av senare.

En riktig teddy ska ha teddypäls hela sitt liv.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

imsuchadiva
0

En lejonhuvad kanin ska endas ha "lejonman" en lejonhuvad kanin med teddy päls har massor med päls som kaninen i inlägg nr 12 & 13.