Osäker kanin
Vad ska jag göra för att min kanin ska bli mer självsäker?
Hon är väldigt, väldigt försiktig, och när hon är på nya områden så sätter hon sig oftast i ett hörn eller under soffan och sitter helt stilla där.
När hon är i mitt rum springer hon fritt, men håller sig helst till "tryggare" områden, såsom hennes sov/mathörna, under sängen eller under skrivbordet.
Jag vet inte varför, för hon visar inga tecken på att vara rädd. Hon kan sitta och tvätta sig ute på okänd mark eller nära andra människor.
Sen försvarar hon heller inte reviret alls mot andra kaniner. Vi har tre i elevhemmet jag bor i, och de två andra (varav ena är hennes kullsyster) blir sura om andra kaniner kommer nära deras revir, men inte min.
Hennes kullsyster skuttar fritt runt och är jättenyfiken, hon hoppar upp på sängar och fönsterbrädor och allt möjligt, medan min kanin stannar på golvet, och är mycket försiktigare såfort hon ska utforska något.
Har ni några tips? på hur hon ska bli mer säker och nyfiken?
Hon är väldigt ung, är inte helt säker men kring 15 veckor har jag för mig. Har haft henne i cirka 4 veckor.
Kommer det här gå över när hon blir äldre eller när jag haft henne lite längre?

Jag tror att det kan gå över när hon blir äldre och mer säker, vissa kaniner tar längre tid på sig än andra att vänja sig vid sin nya miljö. Det du kan försöka göra är att få henne att lita på dig. Prata mycket med henne, gosa, låt henne äta grönsaker ur din hand och så vidare.
the vanity, it becomes insanity
Kaniner är individer precis som vi.
Det måste inte vara något fel som ska åtgärdas. Om hon inte verkar rädd utan bara försiktig, kanske man inte behöver jobba för att hon ska bli tuffare utan låta henne vara som hon är?
Just att kunna sitta under saker, bord, stolar, sängar m.m. är ganska typsikt kaninbeteende. Det är dumt att sitta helt exponerad. i naturen kan det betyda döden.
Har du hus, tunnlar och andra saker på ytan hon vistas på? Hon kanske känner sig otrygg på en stor tom golvyta, och vill ha saker att kunna gömma sig bakom eller bara att ha som "markörer" i sitt område/revir?
Min kanin har aldrig hoppat upp på något som är högre än hans burtak. Om han är på ett bord eller liknande beter han sig som om han lider av höjdskräck faktiskt, och vem vet, det kanske han gör?
I mina öron låter hon som att du har en helt normal och ganska smart kanin.