Ramses
Känner att jag behöver ett ställa att skriva av mig alla funderingar och framsteg gällande vår lille goe kille! Tänkte även lägga upp lite bilder här (om jag bara kunde komma på hur man får upp dem i i inlägget?)

Idag ska vinterburen strostädas för första gången! En kloklippning står också på agendan, men jag måste erkänna att jag bävar lite för den. Håller ju som bästa på att jobba på hans förtroende så att han ska bli en riktigt kelig liten kanin. Någonting säger mig att kloklippningen kommer att förstör lite…

#1 nejdå :) gulla lite med han när du klipper , o visa att du bestämmer :) annars kommer ni rent ut sagt få ett rent h****** när han blir äldre :P
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
#1: Kloklippningen brukar fungera fint här, även med de allra mest rabiata jag haft förut.
Lindar alltid in de i en handduk och lägger på rygg i mitt knä.
Det funkar super och kaninerna slappnar av. =)
Ang att få in bilden i inlägget är det bara att bifoga bilden nedanför där du skriver inlägget.
Står "Bifogad fil:".
Eller så kan du testa någon av varianterna som beskrivs i denna tråden.

#2 Haha ja det är det där h******* som jag är rädd för… Hoppas att det ska gå bra! Nu kommer han ju så glatt skuttandes med en gång vi kommer till honom och nu när jag flyttade ut honom i lilla buren så var det inga problem med att lyfta upp honom eller klappa på honom när han sitter och äter. När det fungerar så är jag glad!
Vill inte att han ska springa och gömma sig när jag kommer…
Kan blintarmsbajs vara ett tecken på att han ätit något för honom nytt? Eller visar det sig bara i diaréer?
Tycker att han äter lite lite hö… Han älskar klöver, maskrosblad, gräs, havre och pellets går också bra. Men höt tycker jag inte går åt i någon större mängd… det ska ju vara den främsta delen av födan.
#4: Blindtarmsbajs får kaninen alltid.
Däremot om kaninen ätit något nytt som magen inte är van vid, kan deras vanliga pluttar bli lite kletiga.

#4 Men ska han inte äta upp det?? Varför lämnar han lite ibland och ibland inte? Tänkte att det kanske berodde på att han fått något nytt att äta.
#6: Vissa lämnar helt enkelt lite ibland, antagligen för att de då fått i sig vitaminerna som de behövt av det lilla blindtarmsbajs de ätit.

#7 Ok, ska försöka sluta oroa mig då. Det kan inte bero på att han inte äter så mycket hö då? Se #4
#8: Det vet jag faktiskt inte.

#11 Han är ju helt bedårande söt!! =)
Han är ju helt underbart söt lilla Ramses! 
Min kanin som åt för mycket av det andra och lite hö fick med mycket blindtarmsavföring. Drog ner lite på det och nu är det mycket bättre! Men gräs och sånt är ju som hö. Bara att det är färskt. :) Kaninens vanliga föda i naturen ju :D
Emma

#14 Får försöka få honom att äta ner hö då. Gräs äter han ju när han är ute på dagarna. Pellets och havre får han i dagsläget så mycket som han vill eftersom han är liten unge. Kanske ska dra ner på pelletsen.

Wow va mysigt!! Får jag flytta in? :D

visst! Det finns plats för en till! 
#20 Perfekt!! Haha! Men det ser verkligen riktigt fint ut, han har allt han kan önska där ser det ut som =) Jag gillar hyllan och tunneln!
Den där buren är så sjukt snygg! :D Typ roligaste buren någonsin ;D
Emma

Galet söt!
the vanity, it becomes insanity

#21 Ja tunneln och hyllan är jag nöld med, Ramses med! Gillar att hyllan har en lite utgång baktill så han kan komma upp på taket på bolådan och sedan hoppa upp/ner på några vedträn som tjänstgör som en liten trappa. Det går alltså att hoppa runt även på övervåningen.
#22 Tack!
#23 Tack, han är inte bara söt han är även underbart gó! 

Hade inte behövt oroa mig för första kloklippningen, den gick hur bra som helst!! Han satt stilla hela tiden, han somnade nästan i knät! Han satt och myste läääänge med sambon!

#25: Vad skönt att det gick så bra! Första gången jag skulle klippa klor var jag helt utom mig av oro, knappt så jag vågade haha :)
the vanity, it becomes insanity
vilken gobit.
han måste älska buren :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Härligt att det gick bra med kloklippningen. ^^

Nu är jag äntligen hemma hos min lille kille igen!
Såg något konstigt när han var ute i hagen. Han satt lungt och åt och helt plötsligt spratt han till med bakkroppen i sidled så han flög iväg. Gjorde så flera gånger. Tyckte att han såg lika förvånad ut som jag.
Vad var det som hände??
glädjeskutt? :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#30: Glädjeskutt. 
Det finns glädjeskutt av alla de slag, inklusive dem som ser ut att komma "helt ur det blå".
Sådana gjorde årets kaninungar hela tiden.
Har en video jag kan visa på det, måste bara ladda upp den först. 

#31 Hoppas ju att det skulle vara det men det känndes som om det kom så oväntat. Han satt ju helt lugnt och åt sedan så "flög" han iväg fortsatte äta och så fortsatte det. Har sett honom skutta förr men då har han inte varit så "fokuserad" på maten precis innan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sådärja, här har du videon.
#33: Sådär kunde ungarna också göra.
Sitta och ha trynena tryckta ner i matskålen, för att sen hoppa till/flyga åt sidan och dra några race.
När de var klara satte de sig vid maten igen och sen började det om igen. 

#34 Tack för videon! Det såg mer ut som de glädjeskutt han brukar ta, det han gjorde idag var mer ett enda stort ryck, inga hopp eller skutt.
Får se om han gör så imorgon med. Tänker tills vidare iaf tro att det är av glädje han rycker! 
#35 Jag tror också att det var av glädje, låter så! Ibland gör Putte så helt oväntat också, han kan sitta och tvätta sig på golvet nånstans sen helt plötsligt bara hoppa rakt upp i luften! Kanske 30 cm upp i luften. Sen fortsätter han tvätta sig som om inget hade hänt ^^
Ser kul ut!

Gud så himla söt Ramses var! =)
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Så himmla söt :D
Och buren, det är ju som att man skulle kuna flytta in själv ;D
MVH Emsis Persson

#37, 38, 39 Tack!
Igår blev Ramses rasthage färdig!! Kan säga att han gillade att få hoppa runt på de 6,25 kvadratmeterna! 
Kan tyvärr inte visa bild förrän tidigast till helgen eftersom jag inte ska vara hemma under veckan som kommer.

Här är några relativt nytagna bilder på Ramses. Kan inte så mycket om hur en dvärgvädur "ska" se ut. Har han ett "bra" utseende eller är det många "fel" på honom? Öronen t.ex hänger inte riktigt rakt ner… ser lite ut som om huvudet är ivägen 
Blir lite fel proportioner så det är nog bäst att trycka upp bilden för att se ordentligt!
#41: Min unghane har också den öronställningen.
Min förra vuxna hane hade också den öronställningen, och hans kinder var riktigt maffiga.
Så jag hoppas lillgrabbens kinder kommer bli likadana.
Skulle tippa på att din herre kanske får den typen av kinder också. =)
Usch vad söt kan inte kolla :)
Och buren var väldigt väldigt fin!
Och NinniH:
Söta små popcorn!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
vad söt han är!

Idag tänkte vi börja vänja honom vid att ha koppel på sig. Det gick över förväntan! När jag satte på selen brydde han sig inte ens utan la sig tillrätta och nästan somnade i knät.
När vi sedan lät honom utforska livet i koppel så fick vi alla en riktigt trevlig stund!
Mycket att lukta på och utforska!

Gäller att hålla sig fin!

Tittut!

och så lite fotboll!

mmmm… det tar på krafterna…

Så sjukt söt! :)
Emma

Kan väldigt lite om färger på kaniner men jag antar att det stämmer att Ramses är gul/svart japan?
#47 Ja han är gul/svart japantecknad.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

# 48 Tack för bekräftan på det! Känns ju bra att veta att man inte går runt och tror fel. 

Jag är kär i vår lille skrutt! Han är så söt! Med en gång jag kommer fram till hans bur så lägger han sig ner vid burdörren och tigger om att bli kliad och klappad! Kan ligga så hur länge som helst. Slutar jag sa buffar han på mig tills jag fortsätter. Så mysigt!!!

Han är verkligen jätte söt!
Du tar väldigt fina bilder, må jag säga. Han ser ut att ha det jätte bra hos dig, med stoora uteburen och rasthagen.
Förstår att du tycker han är mysig, det är jätte mysigt när kaninerna tigger om lite gos.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

#51 Tack så mycket!
Vilket underbar liten pojk! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com