Nya vinterburar
Har (med hjälp av min snälla och händiga pappa :P ) byggt nya vinterburar till kaninerna :) De fick flytta in nu i eftermiddag. Vi byggde bottnar av OSB-skivor, med en ca 10 cm hög kant för att inte spån och halm ska ramla ut. Väggar och tak består av kompostgaller. Observera att burarna står inne i en vedbod, annars hade jag aldrig vågat ha enbart kompostgaller.
På insidan av "väggarna" har vi satt hönsnät, då kaninerna är hermeliner och jag är rädd att de ska sticka ut huvvudet och fastna. Men nu kan de inte det :)
Fördelarna med de nya burarna är att de får mer plats och att de har möjlighet att se varandra genom gallret så de får lite mer utbyte av varandra.
Jag är nöjd än så länge och det verkar kaninerna också vara :) Skoj,skoj!
Här är en bild på en halvfärdig bur:

Fiffigt! När min kull kommer, som ska vara inne ska jag nog kanske bygga en sån där fast större ;)
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com

Fint!
the vanity, it becomes insanity
Jättefint! Och större än vanliga burar så de kommer säkert trivas. 
Fint & lyxigt med sådana bottnar!
Medans ni håller på så kan ni göra några till mig också ;)
Kastanjegårdens Kaniner
Snyggt :)
// Emma :D
De har bott in sig lite nu och de verkar trivas bra :) Hade gärna velat ha burarna större, men då hade vi fått bygga ut vedbon :P
Tror att kaninerna är speciellt nöjda med att de kan se varandra, det blir ju lite mer socialt för dem på det sättet.
#5 Haha, jag tror inte jag kan övertala pappa till att göra fler än nödvändigt tyvärr ;) :P Men tack för berömmet :)
Fint! :D Först innan jag började läsa blev jag lite chockad och trodde att dem skulle vara ute xD
Vad blev det för mått på den? :) Har inte koll på hur långa kompostgaller är ;)
Emma
Tjusigt!
_Brukar det inte vara lite kallt i vedbodarna eller? I så fall är det ju bara att lägga över en matta/filt över buren. :)
/Plumz._
#10 Kaniner klarar kylan om dem är van vid den ;) Vinterpäls ju ;D
Emma

Jätte smidigt!
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
#8 De är 90*90cm och 70 höga.
#11: Jo tack, jag vet det! Men ändå.. :)
Är du inte rädd att dom ska bita upp hönsnätet och skada sig på dom?
Jättecoola annars :D
#14 Fattar inte vad du menar ^^ Det är väl inte kallare i en vedbod än utanför? Det blåser ju inte in och regnar/snöar ju inte in ;) Man sätter ju inte filtar över uteburarna direkt? Så varför ska man göra det med dom här? ;)
Emma
#10: Det är samma temperatur som ute inne i vedbon och det blir ju behagligare för dem eftersom att det inte regnar/snöar eller blåser in till dem.
#15: Har aldrig varit med om att kaninerna har bitit upp hönsnätet… Har ändå haft kaniner i många år, men det kanske de kan…? Hade varit mer rädd om de inte haft det dock eftersom att de hade kunnat fastna med huvudet i kompostgallrena då.