Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2604 ggr
totten
0

Mask....

Tyckte häromdagen att jag såg små tunna maskar på några bajspluppar. I dag såg jag dom på "riktigt".

Nu har jag varit på apoteket och köpt Axilur. Läste på en tråd här 1 ml per kilo. Sen hur har ni givit era kaniner medicinen?

Buren skall jag nu skura…. köpte ett djurdesinfiktionsmedel på zoo affären… så imorgon skurar jag uteburen…

Hur har ni gjort?

[BonnieL]
0

Man kan spruta in det i munnen med en spruta, spruta det på pelletsen eller grönsakerna t ex =)

emms
0

Jag mosade banan och blandade ner det :) Smaskens! ;D

Emma

MajaL
0

#1 Pelletsen blir lätt dålig, nu är det förvisso kallare ute, men annars blir den lätt "sunkig" och de brukar ibland välja att inte äta den.

Säkrast är att spruta direkt in i munnen.

#2 Brukar uppskattas. Favo-frukten här X)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

jossan84
0

Bäst är att spruta direkt i munnen så att man vet att de får i sig allt, bättre att överdosera lite än att underdosera så att man måsta göra om det.
Upprepa efter 10 dagar (tror jag att det var) för då kläcks äggen, Äggen dör ej av medlet.

MajaL
0

#4 Japp, det beror på om man använder Axilur eller annat. Men det kan nog jälla generellt också.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

totten
0

Jag tog tre äpplebitar och sprutade på. Lät dra in och nu mumsar han för fullt!

Zvintos
0

Det jag fått lära mig är att ge dos enligt papprena (i mina står det 0,5ml/kg, men lite mer gör ingenting), men 5 och sen 14 dagar efter första dosen, sen 5 dagar igen.

MajaL
0

#7 Ja så brukar jag också ge.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

totten
0

# 6 är det den för katter och hundar du kör? Det fanns ingen annan.

Han verkade äta äpplena så då fick han ju sig det….

Jag kör nu i fem dagar och sen efter 14 dagar igen…

Zvintos
0

#9: Som du säger så finns det inget annat.
Så ja, det är för katt och hund.
Dosering som på katt. =)

totten
0

Jaha då har jag nog givit förlite…

Står 0,5 ml för 1 kg så då  skulle jag ge 0,75 och jag har givit kanske 0,4… hm jag ger lite till då.

Har tvättat ur hela uteburen nu med ett desifingstionsmedel för djur. Ska städa extra varje dag nu.. men i och med att han äter sin avföring… blir det inte så att detta aldrig tar slut då eller?

emms
0

Jag gav 0,1ml/kg i 5-6 dagar när jag avmaskade ;) Funkade det med :P

Emma

Zvintos
0

#11: Jodå, det tar slut.
Det är därför man upprepar behandlingen efter 14 dagar, för då har äggen kläckts.

Agda
0

Man ger 0,5ml/kg i 5-7 dagar, så igen efter 14 dagar.
Efter varje 5-7 dagars kur desinfekseras buren med antingen såpa eller klorin (högt pH).

LinneaJohaanson
0

Jag hade Axilur och sprutader in i munnen.
Så har jag också gjort, och dom blev maskfria!!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Zvintos
0

Vill bara påpeka att numer kan det vara svårt att få tag på Klorin på vissa ställen.
Inga av butikerna här hemma får sälja det längre, då det numer räknas som miljöfarligt.
Så det har kommit ut en variant som är mildare, vid namn Javex.
Men Klorin borde finnas att få på i tex färgaffärerna, på ÖB odyl.
Dvs ställen som får sälja färg och liknande.

totten
0

Jag har köpt ett jättedyrt medel på zooaffärn som de desinfinserar sina burar med. Jag är lite rädd för klor… då jag jobbat inom frisörbranshen och vet hur man blir om inte det är riktigt borta…

Agda
0

#17: Se bara till så att det gäller för mask, en del desinfektionsmedel är för bakterier ;P
Vill man inte använda klorin så fungerar såpa finfint. Andra medel fungerar säkert också, huvudsaken är att det har högt pH. Själv föredrar jag såpa då det luktar fräscht.

Lurvas
0

Virkon tar allt. Det är speciellt framtaget för decinfektion av djur stallar och burar.Kanon bra medel. Finns på lantmännen/granngården.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Zvintos
0

#19: Virkon tar dock inte mask vad jag fått lära mig, utan tar allt annat i princip.

Lurvas
0

Jaså??Förvånad Och jag som skurat med det vid avmaskningarna…..

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Agda
0

#21: Precis som #20 skriver, Virkon S tar inte mask, inte heller ohyra har jag fått lära mig. Virkon S tar bakterier.