Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 620 ggr
Pinscher2
0

Nu bor Nicko hos oss!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Passar på att skriva nu när Nicko sover)

Igår kväll åkte vi de 16.5 milen till Skultuna för att hämta Nicko… Något som inte var populärt var att sitta i transportburen, men han var ändå tvungen att somna små korta stunder på rygg. Det var tydligen lite småjobbigt att försöka ta sig ut… ;o) Hundarna hade vi me oss, de blev helt tokiga när de kände lukten av en iller, ialla fall Lukaz (fegaste hunden i Dalarna)! Men efter en stund somnade de oxå…

När vi kom hem och öppnade transportburen så var den en liten blyg Nicko som tittade ut, vågade inte riktigt komma ut. Men kissblåsan tryckte på så till slut tog han sig ut efter några minuter och gick till lådan och satte sig och kissa & bajsa! *duktig*

SEN var det full rulle på lillkillen! Han for fram som en skollad råtta med damp! Han busa, sprang och lekte som om han bott hos oss hur länge som helst! =) Riktigt kul och se att han kände sig hemma direkt!

Natten gick himla bra, han har sovit hela tiden (och sover fortfarande!).

Och om en timme ska jag börja ringa runt och kolla om det finns någon veterinär som kan kastrera honom, för det lär göras SNART! Han luktar fruktansvärt illa så jag hoppas verkligen på att det blir gjort inom en snar framtid!!!

En annan sak jag har gjort är att försäkra honom, kan ju vara en bra grej om det skulle hända nåt.

Hoppas vi kommer få många roliga år med våran älskade Nicko!

Myrra
0

WOW! Va fin han ser ut!

Och duktig som gick på lådan och fixa det där med att sova hela natten lååång!

Annat var det här hemma, kl 02.10 hörde jag hur det sprang runt i huset, jag kliver upp bara för att hitta mina 3 söner i tv-soffan och tv:n påslagen, barnen är 6,4 och 3 år gamla…..=)

Nicko, är han döpt efter trummisen i Iron Maiden möjligen?? =)

Pinscher2
0

Ja han är jättefin men jag har enorm respekt för hans läskiga tänder, Per bara skrattar åt det! Generad 

Nej va säger Du!? Glad Då sov en annan som en stock… Barn är bra galna ibland =)

Ingen aning vem Nicko är döpt efter =) Men är det efter trummisen i Iron Maiden då blir säkert Per himla glad =)

mimmi.k
0

Vad gullig han är! Hur gammal är han??

Pinscher2
0

Han är gullig, speciellt när han far runt som en skollad råtta me damp =) Han är född den 12 maj-06

mimmi.k
0

okej! Jag tänker oxå skaffa iller efter mina kaniner, dom är ju så söta. Jag tycker oxå det skulle vara kul med lite variation.

trollet85
0

#5 måste bara höja ett varnande finger. Iller e inget man ska skaffa sej bara så där. dom kräven massa me jobb!

Man ska skaffa iller, för att man VILL ha en iller. Inte istället för något annat djur.

Pinscher2
0

Ja man ska VERKLIGEN tänka igenom sitt beslut när det gäller att skaffa iller!! Absolut inget man bara skaffar sig bara så där! Ett varmt tips? bara!

KajsaM
0

Gud vilken söt pojke :)

Hopi
0

Jättesöt! Men som sagt.. deras vassa tänder.. Jag håller mig till kaniner iaf! hehe Men gulliga är illrarna iaf! =)

Hopi
0

Glömde säga… GRATTIS TILL TILLÖKNINGEN I FAMILJEN!!!! Glad

KajsaM
0

Jag glömde ju också…. GRATTIS TILL NICKO :)

__iE
0

vad fin han är din illnin Nicko ;D

Grattis till snyggingen :D

Lotta_A
0

Vad fin han är och kul att det går så bra :)

Har han bitit dej eller per än då? :) Jag kommer ihåg när milton kom hem till oss. Han var ganska osäker och kunde bita riktigt hårt ;)

Pinscher2
0

Prata inte så mycket om hans tänder, jag jobbar stenhårt me att få bort min rädsla ju ;o)

Mig har han inte bitit, men Per har fått smaka på hans tänder några gånger. (Alldeles nyss var sista gången).

Han är VÄLDIGT sällskaplig och ska me ÖVERALLT! Jättesöt men luktar fruktansvärt illa!!!

KajsaM
0

#14 Hehe, men söt var han iaf ;)

Pinscher2
0

I skrivande stund ligger Nicko i sin lilla kattkoja och myser. Bara sover, sover, sover och sover lite till…!

Pinscher2
0

Här är tröttisen igen =)

Pinscher2
0

Här är Nicko´s eget lilla Krypin (där inne ligger han just nu och sover). En före detta garderob…

[mjuue]
0

Jättesöt! Kyss

Pinscher2
0

Tackar! Skrattande Han är EXTRA söt när han sover! Flört

Yuriko
0

Så söt han är! Grattis =) Vad tänker ni göra med honom då? "Bara ha", eller ska han få lära sig agility eller nåt sånt?

Pinscher2
0

Yuriko: Tackar =) Till och börja med så ska vi kastrera honom, han luktar FRUKTANSVÄRT ILLA! Sen är det väl tänkt att han ska bli sällskapsiller, får ta dagen som den kommer =)

Muumintrollan
0

GRATTIS till "nykomlingen"…..kanske du ska byta namn på honom till "Stinky"…haha…. Min kompis hade en Iller en gång i tiden, längesen. Och den var total galen…ja den måste haft Damp på allvar…hehe. Den bara högg och kutade efter en som en tok. Så där var det till att sätta sig så högt upp man kunde när man hälsade på…..hihi.

Varför bits Illrar så attans mycket…??

Yuriko
0

#22. Ok ^^ och ännu en gång; han är jättesöt! Vad heter färgen som han har? Är det en vanlig färg? (jag vet ingenting om illrar…)

Tina-A
0

Måste bara fråga, jag trodde han var ca 2 år? Men då hade jag kanske fel!

Jättejättesöt! Vilken mörk mysig nos! Och det finns nog inget djur som sover lika mycket och djup som en iller! Och ingen som sover lika konstigt som en iller heller, hihi :D

Ja, det första Milton gjorde när han kom hem till oss var att bita mig i hälsenan :P Sen bet han väl mig kanske 10 gånger på 2 timmar innan han äntligen somnade, så det var bara att tacka och ta emot! Och nu saknar man honom så fruktansvärt! :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

#5: Mimmi.k vad spännande att du funderar på iller :) Passa på att lära dig så mycket du kan innan det blir av, illrar är som sagt var väldigt krävande djur.

Ofta är det också ett krav på att köparen är minst 18år, just pga att illrar kan kräva mycket jobb

Pinscher2
0

Tina_A: OOOOOJ!! Jag har varit livrädd att Nicko ska bita i mina hälsenor, jag skulle sparka till i ren reflex Förvånad 

Nicko har inte bitit mig en enda gång än =)

(I skrivande stund ligger han på rygg och sover i Per´s knä efter en lång lekstund)

Men jag rekomenderar verkligen att läsa på så mycket man bara kan om illrar innan man skaffar en. Men jag undrar varför vi har väntat så länge me att skaffa iller, hade jag vetat att det var så här mysigt då hade vi skaffat för länge sen! =)

Men som sagt, inget djur man bara skaffar sådär. Och ens hem ska mer eller mindre "byggas om" för att en iller ska ha det så bra som möjligt! =)

Nicko har idag fått sig en egen sida som ni kan kika på om ni vill! http://illernnicko.bilddagboken.se/

Tina-A
0

#27: Milton var ju också en valp som kom direkt ifrån uppfödaren, tar man en lite äldre iller brukar de ofta vara mindre bitiga än valparna :) Men att vara rädd för att bli biten tycker jag inte du ska vara, det är oftast sånt som kommer på köpet med en iller

Lotta_A
0

Det gör faktiskt inte speciellt ont att bli biten ;) Men du kanske har haft tur med din lilla nicko. Vissa illrar bits helt enkelt mindre än andra. Milton var ju en liten bråkstake faktiskt.

Och visst är dom världens mysigaste :D

Pinscher2
0

Jag själv har inte blivit biten, men Per har ;o) MEN de gånger jag har sett Nicko bita (skojbiter) Per så har det sett ut att inte göra så ont… Så vem vet, en vacker dag kanske jag vågar bli biten ;o)

Men jag säger bara en sak: i vårat hem kommer det alltid finnas en iller från & med nu!!! =)

Tina-A
0

#30: Inte för att skrämma dig men det kan faktiskt göra djävulusiskt ont… När dom biter in till benet och gnager och inte släpper. Dom har vassa tänder så om dom vill går det rakt igenom. Lagom blod sen.. :P Men man måste vara hård och visa vem som bestämmer! :) Illrar är toppen

Lotta_A
0

#30: Ja visst är det så :) Har man en gång skaffat en så kan man inte vara utan sen :D

Pinscher2
0

Tina_A: Det där hade Du väl kunnat hålla för Dig själv Förvånad Han ligger faktiskt i mitt knä nu… Förvånad

Tina-A
0

#33: Haha :) Du får allt ta och tuffa till dig lite! Det är tur att du fått en så snäll iller :) Skaffa en busig valp sen på 2 månader ska du få se en "riktig" iller :)

Nej jag skojar! En riktig iller är en stor mysklump som man kan vika på mitten och gosa ner sig i och pussa på :D

Lotta_A
0

Sååå läskiga tänder har dom inte :D

Bild på illertänder :D

trollet85
0

haha nu måste ja oxå lägga mej i Flört. alla illrar biter olika, de finns dom som biter o släpper, dom som biter o hänger kvar o dom som biter o tuggar. oavsätt va dom gör så håll handen kvar! de som gör mest ont är när man i ren reflex dra handen åt sej, så att man sliter hanen ifrån iller (svårt o förklara). JA tycker att de gör ondare o bli biten av en katt, dom har mycke vassare tänder.

valpar när dom kommer så biter dom lättare,(eftersom dom inte har lika mycke kraft) än va en vuxen iller gör, dock e valptänderna vassare än vuxentänder.
En vuxen iller som VET att den kan styra människor genom att bita biter HÅRT!!! medans illrar som lärt sej att man nog inte ska bita, men gör de ändå, biter oftast lösare.

Tarzan som kom till mej 10månader gammal, okastrerad o van att få häng i förra husses tofflor bet hårt i början. Oavsett om man hade tofflor, strunpor eller va barfota.
Bella va valp när hon kom men väldigt vas i psyket. hon bet inte lika hårt.
Bilbo kom till mej när han va typ 5-6 månader o hade ingen respekt för tjejer, bet hårt! han visste att han hade kunnat "köra över" förra matte o att hon backade om han bet. Han tycker INTE om andra människor som e på hans revir o hugger tills de blör.
Flisan kom till mej när hon va 6-7 månader, hon hugger till de blör om man tränger henne, även matte.
Schnappy som kom till mej som valp, skulle aldrig bita nån. han har bitit mej hårt högs 5 gånger sen han kom för 1,5år sen.
Raya som kom samtidigt som Schnappy, oxå valp, har väl bitigt mej högst 10 gånger under den här tiden. Hon däremot biter hårdare o kan nog om hon har otur pressa fram några droppar blod.
(mina illrar skulle ALDRIG göra mej nåt utan anledning, medan vissa av dom lätt går på husse o visar vem som bestämmer här hemma)

Sen har ja även träffat två andra illrar, en kullsyster till min Bella(ca 5 månader, van o styra familjen genom o bita) o en kullbror till Milton (ca 5 månader, kom från uppfödaren). Dom illrarna HÖGG!!! de gjorde fruktansvärt ont!

Pinscher2
0

trollet85: MYCKET intressant läsning! Det där ska jag lägga på minnet faktiskt!! Ingen iller är den andra lik måste man väl säga!

Men en bättre förstailler kunde vi faktiskt INTE få, helt otroligt va snäll han har varit. Han vill helst inte använda sina tänder, jo leksakerna måste han ju bara "döda" men inge annat! *tacksam*

Jag vet inte, jag bara tycker illrar har SÅ läskiga tänder. Ändå har jag aldrig blivit biten… Men kollar jag i katternas mun så är deras tänder väldigt lika Nickos men ändå tycker jag inte att de ser så farliga ut. MEN det går framåt här hemma om jag jämför med torsdagen/fredagen. Nu kan jag INTE tänka mig ett liv utan Nicko, här ska han stanna tills han dör! Vilket jag HOPPAS blir om många, många år!

Jag tror jag är kär, igen =) Per, Lukaz & Nicko är killarna i mitt liv! Kyss

Pinscher2
0

Nu har jag ringt och pratat me Falu Djursjukhus angående Nickos kastrering. En kvart satt jag och prata me henne, det var verkligen inte lätt att få en tid på det stället när det gällde iller!!!

Så den 14 feb kl.9 ska han dit våran lilla kille! Det var den tidigaste tiden vi kunde få då de bara har en som kan kastrera en iller.

Blir en låååång väntan, men det är bara att kämpa på… Men bättre sent än aldrig…

trollet85
0

hahaha, de e nästan ingen skillnad på o kastrera en haniller o en hankatt. (förstår inte varför folk e så rädda?) ja har själv varit me o assisterat under Schnappys kastrenation. även kastrenation av illerhonor ska va "lika" som honkatter, fast mycke mindre.

stackars killen, fin precent på Alla hjärtans da! han måste verkligen känna att ni älskar honom Flört

Pinscher2
0

Och ändå frågade jag henne om det var SÅ stor skillnad, egentligen var det inte det sa hon. Men det är väl för att det är ett ganska "ovanligt" djur…

Ja Du, stackars liten Flört Tar bort det heligaste på Alla Hjärtans Dag… STACKARN!! Förvånad

Tina-A
0

#36: Ja, jag har hört att alla Miltons syskon också högg, liksom Milton. Jag tror att alla blivit omplacerade, vissa flera gånger, om det nu inte är 1 som fått stanna kvar hos sin första ägare..

Väldigt synd, dock hade jag behållt Milton om det bara var han och jag! Mina föräldrar var jämt livrädda men jag såg en sån otrolig utveckling och förbättring hos Milton de 3 månaderna han var hos mig! Är man riktigt hård och visar vem som bestämmer så går det! Nu tror jag att det inte bara var Miltons "fel" eftersom alla hans syskon var likadana.

Milton bet mycket i början, och bet han så bet han väldigt hårt. Han var ganska skygg och gillade inte när man tog i honom. Jag var faktiskt rädd för honom de första dagarna eftersom jag visste att om jag tog i honom skulle han bita mig. Han bet mig minst 10-20 gånger varje dag den första månaden, men med tiden blev det lite färre, kanske 5 gånger om dagen. Min rädsla försvann trots att han i stort sett varje gång bet, bet hål så det blödde eller ända till benet - men jag visade för honom att jag inte var rädd och att det var jag som bestämde!
Vi provade massa olika staffmetoder men ingen verkade riktigt fungera. Den andra månaden blev det dock en förbättring och den sista månaden bet han mig kanske 2 gånger på hela månaden. En enorm skillnad från 20 gånger om dagen!! Milton gillade inte andra så värst mycket och han bet folk som tog i honom.. Eftersom det är mina föräldrar som bestämmer så valde dom att mer eller mindre tvinga ut Milton ur huset eftersom de tyckte att han var ohanterlig och ingen vågade hålla på med honom förutom min syster :(((

Jag älskade (älskAR) Milton så fruktansvärt mycket, trots att det var tufft i början, och när vi skulle ge bort honom satt jag och grät och skakade så mycket att jag knappt kunde gå eller andas. Jag kunde inte följa med och träffa hans nya ägare så min syster och pappa fick göra det istället. Det var det värsta jag varit med om

Bifogar en bild på min älsklingsplutt där han ligger och myser med min syster. Man kan se att han bitit henne. Detta var i början och han blev mycket bättre sen, likaså hennes händer :)

Tina-A
0

Det jag ville säga var nog att vissa illrar bits mer än andra, men tänder följer ofta med i paketet. Dock är illrar underbara och om man jobbar mycket med dom så kan även bitiga illrar blir underbara! Även om jag inte hann så långt på bara 3 månader så var det en otrolig förbättring, det finns alltid hopp :)

MEN Nicko verkar ju dunder-gullig från start :P

Pinscher2
0

Tina_A, blev nästan tårögd av att läsa Ditt inlägg!!! Inte många som skulle kämpa så mycket som Du gjorde!!! Jag hade nog inte vågat… Önskar att Du hade fått ha honom kvar, är helt säker på att det hade blivit iller av honom till slut!! Men Du gjorde så gott Du kunde!!!

Nicko ÄR dunder-gullig Kyss

Pinscher2
0

Nicko gjorde precis sitt första hyss!!!

Jag satt och pratade med en kompis på MSN när Nicko hux-flux kuta rätt över tangentbordet och kom åt avstängningstangenten. Jäkla tok! Skrattande

Tina-A
0

#44: Hahaha, det är därför man älskar dom, eller hur? :D

Pinscher2
0

Aaaa, det är nog det Skrattande

Clariiz
0

Gud vad roligt! Jätte söt Iller du fixat dej! :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Hur går det annars med Nicko då? :)

Pinscher2
0

Det går KANON med Nicko =)

TACK Clariiz =)

KajsaM
0

Vad bra att det går bra med snyggingen :D