Hökuber?
Hej!
Jag ska få hem en innekanin nästa vecka och vissa i min familj är allergiska mot hö. Därför undrar jag om hökuber är ett bra alternativ istället?
För i en djuraffär här hemma säljer dem timotej -och alfalfa kuber, och jag tänkte att det kanske inte sprider sig lika mycket ifall man har det.
Denna honan ska också få ungar senare, så kan man ha hökuber fasst dem har ungar eller när dom är dräktiga?
Har haft hökuber på tävlingar någon gång, mina kaniner gillar det absolut inte. Mycket naturligare med hö också, tror heller inte att de slipar tänderna bra på sådant. Blir VÄLDIGT dyrt i slutändan dessutom eftersom att 80-90 % av kaninens kost ska bestå av hö.
Not your mom, not your milk.
Funderade på hökuber när jag övervägde alternativ vid kommande flytt.
Är allergisk mot hö, så hökuber hade kunnat varit ett alternativ.
Om det inte vore för priset…
Kollade lite på priset för timotejkuber och där kostade ca 450g 80kr.
Här hemma går det åt ca 0,5kg hö/dag/kanin.
Hade jag då gett timotejkuber hade det kostat mig 80kr/dag/kanin, vilket ger en daglig kostnad på 240kr.
I månaden blir det 7200kr…
Det var inte riktigt värt det.
Så kaninerna hyrs in i ett stall för 300kr/månad, ca 400-450kr inkl hökostnaden.

#1 och 2 Okej, men här hemma på min djuraffär kostar det ungerär 40 kronor, vet inte hur mycket det är i men, om dom inte slipar tänderna på det kan man ju alltid ge pinnar och sånt till henne. Jag ska kolla vad det kommer kosta, vi ska flytta ut henne sen till våren så då kommer vi att ge vanligt hö.
#3 Saken med pinnar är att dem bara slipar framtänderna. Hö är jätteviktigt för baktänderna eftersom dem slipas mot varandra när dem äter hö. Dem maler ner det iställer för att tugga som dem gör med typ all annan mat. Det är just därför vanligt hö är så viktigt för tänderna. :P
Emma
Bara hökuber istället för hö är ingen bra idé. Som emms säger är det inte bara framtänderna utan alla tänderna som måste jobba med grova långa fibrer, och framförallt magen/tarmarna! Ju längre och grövre hö desto bättre egentligen.
Hökuberna innehåller dessutom mycket alfalfa/lucern som har ett för högt kalciuminnehåll för vuxna djur och kan bidra till problem med överskottskalk eller stenar i urinblåsan.
Att skaffa kanin när det finns allergiska personer i familjen är ett vågspel! Inget jag skulle rekommendera någon.
Varför inte vänta till våren med att skaffa kaninen? Om tanken ändå är att den ska vara utekanin i fortsättningen menar jag.
Instämmer med Eidesdotter, grovt och långt hö är bäst då det annars kan bli problem med tänderna.