Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 390 ggr
Muumintrollan
0

Vaccineras? och träffas

Det slog mig att en veterinär en gång sa till oss…..när vi frågade om vaccinering på Busan vår förra kanin….

"Om din kanin ska umgås med andra kaniner eller delta i nån slags tävlingar o utställningar är det både bra och ofta krav på vaccinering - men ska du ha den ensam och inte träffa andra så behövs det inte"

Hmmmmm då tänker jag som så….Punzie är INTE vaccinerad mot nåt (om inte du, LinisPandie, gjorde det när hon var liten skrutt….vi pratade nog inte om det)…..och om vi då har en träff…..måste hon vaccineras innan isåfall och mot vad?

Nån som vet?

KajsaM
0

Hampus är då inte vaccinerad så vitt jag vet. Men mot vad ska man vaccinera då?

myriis
0

RVHD och kaninpest är väl det man "brukar" vaccinera mot. Dock tror jag inte att någon smitta uppstår vid en sån träff, så ni behöver nog inte oroa er :) Mina kaniner är dock vaccinerade mot RVHD.

KajsaM
0

Vad är RVHD?

myriis
0

Det är en dödlig kaninsjukdom. Har för mig att kaninen slutar äta, får rinniga ögon, blöder från nosen och sådant >.< Inte trevlig. Det finns folk som mist hela sin kaningård (Med över 30 kaniner) på en natt p.g.a. RVHD. Det går inte heller att bota om kanin insjuknar.

Tror det sprids via avföring, kontakt med andra kaniner och sådant..

KajsaM
0

Usch, Ska man vaccinera mot det? Nån fler som har det?..Hur mycke kostar det? Visst gör man det hos vet.?

myriis
0

Ja, man gör det hos en vetrinär. Eftersom jag är medlem i ett hoppförbund brukar jag gå på klubb vaccenering, det blir mycket billigare då ;) Men jag är inte riktigt säker på hur mycket dt kostar annars

KajsaM
0

Okej, Tack :)

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skalmans förra ägare hade beställt en veterinär som kom till deras upppfödning och gjorde en massvaccination.. eller vad det heter.. så hon frågade mig om jag ville komma, för det blev billigar så.. tyckte det var väldigt snällt av henne faktisk.!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Lotta_A
0

Våra kaniner är inte vaccinerade, men som sagt så är det nog ingen direkt fara om vi ska ha träff.

Fiona
0

min kanin är heller inte vaccinerad mot nått! måste man det om man ska komma på träffen ?:S

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Tina-A
0

#10: Det ska nog inte vara någon större fara :) Men jag tycker att om man är orolig så kan man vaccinera sin kanin, dock är det inget krav på det. Vi kommer nog inte göra det

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Muumintrollan
0

Bra bra….då är läget lugnt….ville bara fråga….hoppas jag inte gjort er alltför oroliga så ni rusar iväg o vaccinerar i "onödan"….

Med "onödan" menar jag att man ska ju inte göra det om det inte finns "risker" för sjukdomar…..öh eh ja ni fattar vad jag menar.

Vi kommer på träffen om den blir i Sthlms närhet……och om vi är hemma såklart!!!

Frida-L
0

Det beror väl på om någon av de andra kaninerna har en sjukdom(?) Rätta mig om jga har fel!