Hur gör man en H-sele?
Hej!
Jag vet att det finns en artikel om hur man gör bog-selar.. Men då min kanin lätt tar sig ur bog-selen så skulle jag gärna vilja veta hur man gör en h-sele:D! Det skulle vara fantastiskt snällt ispfall:)<3!
Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)
Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com
Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !
Jag har själv aldrig gjort en H-sele, men du kan ju köpa en H-sele billigt och se hur den är gjord. Så lärde jag mig göra rosetter bla.
Det finns väl artiklar här om hur man gör sin egen sele?
#2 - Bara om bogsele.
sorry lånar tråden … vart finns den artikeln

Du kan ju kanske titta på hur RABB-IT gör sina :)
Man kan ju se ungefär hur hon har gjort ! Lycka till :)
#0: Mina klasskompisar har gjort H-selar i syslöjden. Dock verkar det inte vara så bra fäste i "låset" för den hoppade ur hela tiden, enligt min kompis.
Men RABB-IT gör superbra selar. Bog-och H-selar. De är jättebra, har en egen och jag älskar dem! :)
Em det är lite svårt att förklara genom text men jag ska försöka.
Först vbäljer du om du vill ha small medium eller larg jag vet inte måtten för larg men här är medium och small:
Small:
Hals band: 24,5cm Mag bandet: 35 cm Mellan bandet: 11 - 12 cm
Medium:
Hals bandet: 25,5 cm Mag bandet: 39,5 cm Mellan bandet: 11 - 12 cm
Jag beskriver hur du gör en h-sele i small det är samma sak som när man gör en medium bara ändra måten.
Först klipper du ut halsbandet 24,5 cm * 6 cm i bredd, sedan klipper du ut magbandet 35 cm * 6 cm, och sist mellanbandet, ca 11 cm. Sen tar du ett av tyg styckerna och viker i hop lålngsidorna mot varandra så att dom ligger kant mot kant med den fina sidan utåt, och vik sedan ihop dem och nåla då ska bandet vara 1,5 cm i bred. Gör detta med alla banden.
Sedan syr du i raksöm runt om hela banden men i kortsidorna så ska du sicksacka. Nu har du tre fina band.
Nu ska du ta mellanbandet och vika ihop kortkanterna mot varandra, så att dom ligger kant mot kant och sedan sy i kanterna på dom. (förstår du?)
Så att du sedan kan trä dom på halsbandet och magbandet, och då ser man hur det börjar ta form.
Du ska sedan sy på spänerna som jag tror att du kan räkna ut hur man gör, det är svårt att förklara eftersom alla ser så olika ut. sedan är det bara att göra hål i andra änden av mag och halsbandet med en håltagare och sedan är du klar.
Hoppas du får nytta av det jag skrivit och att du förstår(xD)
Lycka till
Mvh Emma Tange