Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1192 ggr
Nicolina
0

Upprepade nysningar

Fick nyss en fråga om grannens nya lilla kanintjej som jag inte riktigt visste svaret på. Hon är född i våras och har bott utomhus hela tiden tills hon i förra veckan flyttade in hos grannens barn och bor numera inomhus. Hon har klarat omställningen bra att flytta in såhär pass sent, _dock så har hon börjat nysa väldigt mycket! Hon kan tydligen nysa 7 gånger i följd, det är inte överdrivet mycket hon nyser men ändå såpass att de har lagt märke till det och funderar över varför hon gör så. Hon nyser både i och utanför buren. Det beror inte på spånallergi eller damm då det är ett välstaädat hem och spån har hon gått på hela livet utan att reagera på tidigare.
_
När hon först kom var jag in dit och gjorde en liten "hälsoundersökning" och hon var friskt och fin förutom ngt rinnig nos men det berodde nog mer på stress över flytten för nu var inte nosen rinnig längre.

Ska själv ut och surfa lite nu på nätet och se om jag kan hitta ngt som kan förklara hennes nysningar, och blir det värre så kontaktas självfallet veterinär.

TereseE
0

Det finns kaniner som inte klarar av att bo inomhus. Kan vara så att inomhusluften eller något som finns i hemmet inte passar just för deras lilla kanin.

[BonnieL]
0

De har inte bytt märke på spånet?

Zvintos
0

Undrar samma som Bonnie.
Det kan vara stor skillnad mellan märkena.
Upptäckte själv det för 3 år sedan.
Spånet vi brukade köpa var slut, så vi fick köpa ett annat märke för att göra rent till en hona.
Hon nös som en tok och blev alldeles blöt under nosen.
Så fort vi fick tag på det spånet vi köpte förut och gjorde rent, försvann nysandet helt. =)