Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1330 ggr
Gramitiskaniner
0

"Naturlig utfodring"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur tycker ni att den bästa utfodringen egentligen ser ut? Det behöver inte vara som ni kanske gör i dagens läge, och det är klart att det varierar beroende på hur aktiva kaninerna är, kaninens storlek och kanske till och med vilken årstid det är. Men tror ni inte ändå att det allra bästa fodret vi kan ge våra kaniner är det naturligaste?

Vad jag har förstått så kan kaniner klara sig alldeles urmärkt på endast hö, eftersom det ändå alltid ska ges i fri tillgång och ses som kaninens basfoder. Men om man kompletterar detta med, ja låt oss säga minst tre olika sorters grönsaker varje dag. Skulle det räcka med att ge sin kanin 1 tsk Pellets/Musli-blandning? Vilket skulle vara det bästa fodret? Royal rabbit, Bello kaninpellets, Edel, Kraft Groov? Eller något annat kanske?

**Är det någon som utfodrar sina kaniner på det här viset? Har ni märkt någon förändring?
**
Jag har själv utfodrat min vädurskorsnings hona med endast hö och grönsaker i två veckor. Hon har fått en sjukt fin kropp, och en tät och glansig päls. Är verkligen nyfiken på om detta är något att bygga vidare på?

Tacksam för svar och yttligare funderingar kring det naturligare utfodringssättet. Behövs det verkligen pellets? De flesta jag känner ger sina vädurskorsningar på ca 2 kg 1 dl pellets, blandat med musli (tex royal rabbit). Är det inte bättre med mindre pellets och mer grönt?

Zvintos
0

Jag skulle gärna ge kaninerna enbart hö och grönsaker, om det vore så att jag kunde hitta ett tillräckligt bra hö som kaninerna kunde hålla hullet på.
Som det ser ut i dagsläget har jag inte funnit något sådant.
Försöker ge mina så lite pellets som möjligt.
Ger mina ca ½dl av krafft groov 125 + rabbit royale (3-4 pelletsbitar, resten rabbit).
Gillar rabbitens innehåll och skulle gärna blanda ihop eget, med diverse torkat.
Dock anser jag att jag inte har den kunskapen ännu att sätta ihop ett foder från scratch, med risk för att jag missar något viktigt.
Men kunde jag, så skulle jag definitivt göra det.

[BonnieL]
0

Jag förstår precis hur du menar, dock har jag precis som Ninni inte hittat ett bra hö att de skulle kunna hålla hullet på enbart det. Jag använder Kraft Groov 90, ett foder som jag är jättenöjd med! En av mina kaniner som lätt lägger på sig har kommit i bättre hull än någonsin! De får 0.5 dl på morgonen, på kvällen/natten har de enbart hö.

jossan84
0

Pellets är inte nödvändigt om man har hö med bra värden. Pellets kan tom. ha negativ effekt på hälsan. Man bör dock komplettera med extra mineraler.

Kaniner är gjorda för att klara sig på väldigt mager och grov föda och att äta i princip hela dagen istället.

Emma-lundqv
0

Jag har lyckats hitta ett hö med väldigt bra värden, så egentligen behöver inte mina äta pellets, men de får lite nu på vintern ändå. Två av mina honor blir till och med feta på bara hö, om de inte motioneras mycket.