Vilken sele ?
Jag har bara en liten fråga ang. sele ;)
Vilken sele är bäst till en kanin ? :)
så som jag uppfattat det är H-selen rymningssäkra och bogselen är för kaniner som drar.. rätta meej om jag har fel
Det är olika från kanin till kanin. Men som #1 sa så är bogselar bra till kaniner som drar mycket.
förlåt att jag snor tråden lite, men alltså, jag som har en ganska springig kanin, skulle kanske en bogsele funka bättre på henne? (använder H sele nu)
ja det tror jag för bogselen gör inte lika ont i halsen om kaninen drar. annars kan du tästa bröstsele
Jag hade först en vanlig H-sele men efter att jag började träna hoppning med min hona så använder ja sele och koppel ganska ofta nu än innan. Och hon är ganska snabb och drar så då läste jag om bogselen och det är mycket bättre till henne.
Eftersom bogselen sitter som man hör på bogen så på en kanin som drar är det mycket skönare att det trycker emot på bogen när kaninen drar för har man en H-sele så sitter den runt halsen och har man en kanin som drar så kan kaninen bli ganska stressad och få ont då när kaninen drar så drar selen runt halsen.
Om man tänker på sig själv så var gör det mest ont om man trycker? Mot bogen (typ ovanför bröstet) eller över halsen?
Sen finns det andra selar också ^^ Som t.ex. bröstsele.
#3 skulle säkert funka bra med bogsele. Med h-sele på en dragig kanin kan man få lite "strypkänsla", bogselen sätter ju inte samma tryck mot hallsen.

Jag tycker att små kaniner passar bäst i H-sele, gärna med plastknäppning då de är lätta att sätta på.
De som är dragiga och stora tycker jag passar bäst i bogsele då de är snällare mot kroppen.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag föredrar h-selen helst om kaninen funkar i den, då de är lättare att styra kaninen. Annars har man en kanin som drar väldigt mycket är det bogsele alt. bröstsele.
Not your mom, not your milk.

H-sele tycker jag är allmänt bäst.
Men som vissa i tråden nämnt så är ju bog-sele bra vid kaniner som drar.
Själv vet jag inget om bröstsele,är dem bra? :)

Bröstselen har två ögglor för frambenen och trycker inte mot halsen som H-selen gör om de drar.
Men jag har för mig att de kan vara lite krångliga att sätta på?
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Inne på jättekanin finns en artikel med jämförelser av de tre godkända selarna =)
Men jag har en katt bogsele, då bör jag väl kunna testa den på kaninen? För de är väl de samma? :)
#12 Om den ser ut exakt lika dan som en bogsele skulle det funka, men jag personligen skulle villja ha en bogsele tillverkad för kaniner =)
#13 jo, men bara testa om hon blir lugnare ^^

Tack för alla svar!
#14 Jo det såklart! Skulle säkert funka och testa =)