Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4623 ggr
Hallon-kanin
0

Skabb?

Min kanin har vad jag tror skabb eller mjälkvalster. Har pratat med vet. och inte fått något klart beslut än. Så jag undrar hur man kan se skillnad på mjällkvalster och skabb?

Hon har tappat pälsen i nacken, men det är inget som killiar där. Så har det varit sedan bebis åldern och är ingte hon störs av. Utan i slutet av ryggen mot rumpan så tappar hon pälsen (inte några kala fläckar, har mycket tjock och fin päls)  och blir tjocka "kakor" med hud som man kan dra av. Hon kiliar sig där ibland men inget större. Man känner inte det om man bara klappar henne "normalt" men en dag kliade jag henne och fick känna detta, vet inte riktigt hur länge hon har haft det.

Min vet. tror att det är försent att göra något nu.. Känns hemskt! Vill inte mista min kanin. Men jag vill inte att hon lider heller.

Någon som har haft en kanin med skabb eller mjälkvalster?

Jag har en inomhus kanin.

Tack på förhand!!!

Sjomoren
0

Mjällkvalster är jättevanligt. Det har nästan alla kaniner utan att det varken syns eller märks. Det kan bryta ut när kaninens imunförsvar försämras, exempelvis när kaninen fäller och är därför vanligare bland unga kaniner. Det går nog över med tiden men annars finns tigerspray att köpa på apoteket.

lycka till! :)

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Hallon-kanin
0

#1 Hur vet jag att det är mjällkvalster då? Hur använder jag "tigerspray"??

Hallon-kanin
0

Heter det bara tigerspray? Var på apotekts hemsida men kunde inte hitta det.

Sjomoren
0

Om du går till apoteket så vet dom vad du menar :) Har själv inte haft mjälkvalster så vet inte vad det kostar men har tidigare hjälpt kaninägare med samma symptom som din och det blev jättebra efter bara några dagar. :)

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Ladymon
0

Förstår inte vad vetrinären menar med att det kan vara för sent ?

Våran kanin hade mjällkvalster vad jag förstod är det ett annat ord för skabb ? Våran fick medecin utskriven av vet och vi fick behandla alla andra djur hema i familjen med Stronghold (även om de inte visade symptom) Det var väldigt jobbigt eftersom vi även skulle SANERA buren varje dag, Var ända liten galler bit o.s.v men tillslut försvann det, Tror vi håll på i ca 2 månader ! det var tugnt och dyrt…. men det gick!

Zvintos
0

#1: Antar att du menar tigusspray.
Tror risken finns att det kan bli svårt att få tag på, då det kommer förbjudas och djuraffärer eller apotek får ej längre sälja detta, enligt nya EU-regler.
Fr.o.m. den 22/8 får det ej säljas eller överlåtas av de som haft tillstånd, vilket innebär apotek mfl.
Efter 2009-12-31 får medlet inte ens användas.

Står här, sidan 16.

Hallon-kanin
0

okej, finns det något annat man kan använda emot mjällkvalster? Som är receptfritt?

#5 han sa så när jag sa att jag trodde det var skabb. Vet. där jag bor är mer inriktad på katt och hund. Men han skulle ringa till en annan vet. för att fråga.

annaforsgren
0

Jag har haft mjällkvalter, huden blir vit och flagig. När mina kaniner hade så lossnade inte päls som du beskriver, det blev inte heller några "kackor". Så din kanin kanske har en allvarligare form av mjällkvalster eller skabb.
Vi fick medicin hos veterinären som vi skulle behandla med. Det gick på 750kr för 2 kaniner.
Man måste sanera buren och tvätta kläder, händerna och föremål noga.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Myrra
0

Hej!

Du kan köpa "Flusa" på Granngården (går även att beställas på Apoteket,som kan ta hem det, det finns i en flaska på 250 ml,sen är det stora dunkar). Droppa Flusan i huden på ryggen och i nacken på kaninen,2-3 droppar/kg kanin,upprepa behandlingen efter 10 dagar.

När du gör första behandlingen så prova med en droppe först,vissa kaniner tål medlet mindre bra,huden kan bli röd osv.

De kaniner jag har behandlat har aldrig fått problem av medlet.

Du har ingen möjlighet att lägga in lite bilder på kaninen så vi får se hur den ser ut?

/Myrra

Hallon-kanin
0

#9 Okej, har inte granngården här. Ska prata med apotekte i morgon.  Ska man ta på nacken även om det bara är på ryggen/rumpan? Vet du ungefär vad det kostar?

Jag ska se om jag kan få till en bild i morgon så ni får se.

Myrra
0

#10 Ja,nu kan droppa i nacken,sprid ut så det blir en droppe/ställe så du inte droppar 3 droppar på en liten yta,kan bli för starkt för huden då.Men fixa bilder på kaninen så vi kan se om det är Mjällkvalster eller skabb,det är ju inte bra att felbehandla djuret i onödan.

Flusa

Pharmaxim

250 ml

Varunummer: 26 22 12

Pris:391 kr

Det var vad jag kunde få fram på Apotekets hemsida.

Myrra
0

#10 Hur går det för dig och din kanin?

Nyfiken!

/Myrra

Myrra
0

Hmm, det var värst va tyst det blev!

Hela 5 dagar utan att vi hört nåt hur det går.Rynkar på näsan

Vill ju gärna höra hur det är med kaninen.

Hallon-kanin
0

Hej, min dator har gått sönder så det är därför jag inte har skrivit.

Jag tog med min kanin till en annan vet. som sa att det var mjällkvalster. Hon har fått sprutor..har två sprutor kvar att få. Har inte än så länge sett något "fram" steg.

Jag hoppas att det kommer att hjälpa.