Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1390 ggr
Baralisah
0

Malte är sjuk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick kaninerna hoppa ute i hagerna några timmar, dock gick jag till min syster för att vara där i några timmar.
Alltså är mina föräldrar hemma och kikar till kaninerna lite då och då.
Vid 17.00 tiden ber jag min kompis ta in kaninerna åt mig, för det börjar bli mörkt, vilket hon gjorde.
När jag kommer hem två timmar senare går jag fram till min holländska kanin Malte som alltid brukar komma fram när man kommer eller bara hör en, gjorde inte det idag..
Jag trodde inte han var i buren och fick titta in för att vara Helt säker på att kompisen tagit in kaninen i sin bur.
Där låg han, i ett hörn, kommer inte fram när man ropar, kommer inte fram när maten läggs i matskålen. Han som alltid är hungrig…
Jag klappar honom på huvudet och försöker igen.. nej ingen reaktion.

Jag tar upp honom och lägger honom i mitt knä och han som alltid brukar vilja hoppa ner ifrån äns knä för att undersöka vad som finns på marken, gjorde inte det.. Han liksom bara låg där och tog emot alla klappar och pussar jag gav honom..

När jag sätter honom i den nya hagen han aldrig bekantat sig med förut, så gick han några steg, ställde sig på bakbenen och sedan la han sig stilla igen..

Kompisen martina (Marhai här på ifokus) sa att jag kunde ta in honom ett tag, dem brukar bli pigga av det. Vilket jag gjorde..
Han är nu inne och jag trycker i han vatten med spruta i omgångar.
Hans mage är inte hård och när jag klappade honom när jag höll honom i mitt knä på knastrade han tänder, dock samtidigt när jag klappade honom på huvudet, så jag vet inte om han tycker det är skönt eller om han har ont.

Jag vill inte höra några elaka kommentarer att jag är en dålig djurägare, det är jag verkligen inte. Hade jag inte brytt mig om min Malte så hade jag inte tagit in honom.
Imorgon bitti ringer jag en veterinär om han inte blivit bättre.

Finns det några tips? om vad det ser ut att vara?

Tack på förhand, hälsningar Lisa

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

kaningodis
0

Kan han ha blvit skrämd av något som gör att han fortfarande är i chock?

Inga sår? Hur är det med tassarna, har han kanske ont så att han inte kunde gå så mycket?

Han har alltså inte ätit något sen du kom hem? Har han bajsat, hur ser det ut?

Kastanjegårdens Kaniner

[BonnieL]
0

Åh, fy så tråkigt! Hoppas verkligen han blir bra <3

Baralisah
0

#1 - När min kompis tog in honom i buren var han sitt vanliga ''jag'', säger hon. Alltså springer fram och klänger på en.

Nej, inga sår, rinniga ögon eller hård mage. Tassarna har han inte ont i heller..
Han har inte ätit på hela dagen då han varit i hagen från 13.00 tiden.
Han har inte bajsat än, men har gjort rent buren så jag kan se allt bajs som kommer ut.
Dock är han inne nu eftersom jag trycker i honom massa vatten och puttar honom på rumpan när han stannar.

Jag har ringt Roslagstull i stockholm, kom bara fram till telefonsvararen om och om igen, dock stängde dom 21.00.

#2 - Det känns jätte trist, verkligen. Måste vänta tills imorgon bitti och åka upp med honom om det inte blivit bättre.Rynkar på näsan

emms
0

Lät som hur Muffin var för några veckor sen. Han hade fått en morot som hade varit frusen (tänkte inte alls på det :() så han blev jättehängig, reagerade inte, låter som din malte, han åt inget och då började jag misstänka att han inte alls var bra eftersom han älskar äpple och han rörde det inte. Senare fick han diareé och vi ringde vetten. Dem sa att vi skulle spruta in vatten + lite honung i munnen på honom och efter ett tag piggnade han till och började äta hö, han hade säkert inte ätit något på ett tag :(:(

Har han ätit något konstigt? Tänk efter riktigt noga. Jag kom inte på detta förens flera dagar efteråt :( Men fortsätt spruta in vatten i munnen, och hö. Muffin hade med mjuk och fin mage. Lycka till!

Emma

Baralisah
0

#4 - Brukar bara ge morot som frukt faktiskt, så han kan inte reagera på det då dom inte alls är frysta.
Då ska jag ge lite honung + vatten till honom och kollar om han blir bättre.

Tack så hemskt mycket för ni som visat intresse och svarat!

Zvintos
0

Har tyvärr ingen aning om vad det kan vara, men jag håller tummarna för att han blir bra snart!

jenny2
0

Håller tummarna för att han piggnar på sig!!

Tarja
0

Fy vad tråkigt Lisa :(
Men jag och kaninerna håller alla tummar, tassar och tår för din fina Malte! Glad

Baralisah
0

Tack ska ni ha allihopa, det värmer!

Malte ligger mig otroligt varmt och hjärtat och är den bästa kaninen jag har/haft.
Efter jag tagit in honom en timme och tryggt in honom massa vatten så började han springa runt i mitt rum. Tog ut honom och satt honom i buren och då började han äta direkt.. Får se hur han är imorgon.

Tack ännu en gång, <3.

[Emmla]
0

min kanin har haft en sak som vetrinären sa var väldigt vanligt för kaniner, det var lixom som att tarmarna slutade fungera, de får jätte ont i magen och ligger bara stilla precis som du sa att din kanin gjorde, det kan vara detRynkar på näsan

isådana fall är det viktigt att man snabbt kommer till veterinären, men det är bra att ge honom vatten då.

Baralisah
0

#10 - Tror du menar Tarmvred, men det tror jag inte min kanin har då hans mage inte är hård.
Dock har han haft magsäcksförstoppning början på året, så jag var rädd att det skulle vara det..

Men nu har han ätit och verkar må bra! Tack alla.Glad

Tarja
0

#11 Otroligt skönt gumman Glad<3

thexclub
0

Vad härligt att han mår bättre! Någon aning om vad det var för något?

the vanity, it becomes insanity

MarHai
0

Underbart att höra :')

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[BonnieL]
0

#11 Åh, vad glad jag blir! :)

[Emmla]
0

vilken tur!!!!Skrattande men du kanske ska ringa vet iaf och fråga vad de kunde vara.