Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 667 ggr
Zekina
0

Äter inte..igen!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

denna sommaren så var jag nere med min lilla kanin Dexter då han inte ville äta, och det visade sig vara hans tänder. Nu har det ju gått ett tag sen dess och nu helt plötsligt äter han inte igen.. han sitter mest vid gallret och ser allmänt trött ut. Jag har varit tvungen att byta foder under denna veckan för att det dom hade tog slut.. och han är ganska så kräsen av sig, så han har inte rört det. Jag har gett han gurka och morötter och det äter han i vanliga fall men inte idag. en väldigt liten bit har han tagit av en gurka men ingen mer.. vet inte om han dricker som han ska eller.
Kan det vara tänderna som växt ut igen? eller är det något annat?

Haztparken
0

Det kan vara tänderna, du kanske kan kolla dom själv?

Annars så min allra första hane, han slutade äta några gånger så vi fick spruta in morotspureé och vatten. Det visade sig när han var ca 5 år att han hade cancer i magen och vi var tvungna att avliva han. Så om du sticker till veterinären be dom kolla så det inte är något annat också än kanske bara tänderna.

Zekina
0

Kan man göra egen morotspuré? Senast jag var där fick jag med något som skulle få igång tarmarna och magen på honom. kan man kanske använda det?

Jag var precis ute hos honom, så jag stack in fingret och då liksom bet han väldigt löst över nageln, kanske är ett tecken på att han har ont eller inte mår bra!?

Haztparken
0

Jag tycker att du kan försöka få i han vatten för det är väldigt viktigt och du vet ju inte om han har druckit.

Det kanske akn vara ett tecken, ja, så du borde nog kolla igenom han. Hur känns hans mage? Är den hård, för då är det inte så bra. Har/kan han gå på toa? Har han ätit hö? För hö är det allra viktigaste.

[BonnieL]
0

Det låter som att tänderna växt fel igen. Ring en veterinär så de kan kolla på honom ordentligt.

Zekina
0

Har varit hos honom nu på morgonen, då såg jag att han satt och åt. Och när han märkte att jag kom så hoppade han fram till gallret. Och då såg jag som en väldigt väldigt liten böld på nosen. Den är liksom brun aktig och jag har aldrig sett den för. Och det ser ut som att han har lite problem med andningen också. nosen går liksom upp och ner väldigt långsamt. Kan det vara ännu en anledning att ta honom till vetrinären?

[BonnieL]
0

#5 Veterinär fort!

thexclub
0

#5: Låter väldigt märkligt med en böld, skulle åka till veterinären såfort som möjligt.

the vanity, it becomes insanity