Urinets färg?
Min familj träffade min kanin idag för första gången och nu är det såhär att vi är endast hund-,katt- och hamstervana i min familj. Min mamma reagerade på färgen på Babys urin och undrade om det är normalt… Babys urin är nämligen i en mycket mörk nyans, nästan mer orange än gul om man säger…
Detta är väl normalt? I mörkret misstogs det nästan för brun/rött och vi blev oroliga att det skulle vara blod inblandat, men när vi väl tittade noga i ljuset såg vi snarare en väldigt mörk gul-brandgul nyans.
Jag frågar er för säkerhetsskull om någon vet. Jag bör väl tillägga att jag själv inte tror att det är något fel, den här färgen har han haft på urinet hela tiden om jag minns rätt.
Tack på förhand!
Ps. Oroskapande långdragna spekulationer grundade på oerfarenhet undanbedes. :)
Kaniners kiss kan färgas oranget-rött när de har ätit mycket grönt såsom gräs, maskrosblad, sallad och även morötter fägrar kisset.
Så på din beskrivnming så låter det inte som blod utan som om din kanin har ätit kanske morötter.
Kastanjegårdens Kaniner
#1 Tack för svaret, du! Ja, nog har han ätit morötter allt… ^^
Precis som kaningodis säger =)

Det behöver inte alls bero på nåt dom ätit. Kaniner kan kissa rött av ett pigment som kallas porfyrin och utsöndras via njurarna, det är helt ofarligt.
Ja, som de ovanstående har skrivit. =)