bättre tillit?
Min kanin är i vanliga fall supersnäll men varje gång jag kommer in i buren för att ta ut honom så "attackerar" han mig. Jag antar att det är en revirgrej, men finns det något sätt att vänja honom av med det? Så fort jag öppnar burdörren så kurar han ihop sig i ett hörn där jag inte får tag på honom. När jag väl fått ut honom i hagen så är han jättekelig och slickas och så, och när något ljud skrämmer honom så springer han till mig, så jag fattar inte varför han inte litar på mig när jag ska ta ut honom, då han gör det utanför buren. Någon som vet hur jag ska göra?:)
/Isa
Hur gammal är han? Är inte expert, men han kan ju vara i tonåren;) Isf går det över sen.:)
han är ca 1½ år:) har hört talas om att kaniner har en "tonårsperiod" men vid vilken ålder brukar det vara?
/Isa
har för mig 4 mån, isf har han en sen tonårsperiod:)

Det är inte allt för ovanligt att kaniner är revirbenägna, det tenderar dock att vara vanligare hos honor än hanar.
Enda sättet att förändra sådant beteende är med mycket tålamod. Vänta ut honom, sitt vid buren och prata eller locka med något gott tills han blir nyfiken och självmant kommer fram. Försök att aldrig stressa utan var väldigt lugn när du hanterar honom, var försiktig och "kasta" dig aldrig över honom.
Om det skulle vara helt omöjligt så kan eventuellt kastrering hjälpa.
the vanity, it becomes insanity
Många kaniner reagerar instinktivt med rädsla på att bli lyfta och tagna i uppifrån.
Om buren har stor dörröppning kanske du kan prova att lyfta ut honom den vägen, så att han slipper detta med att greppas från ovan (det är ju så rovfåglar och även en del andra rovdjur fångar kaniner). Men i så fall är det förstås viktigt att dörröppningen verkligen är så stor att han inte kan göra sig illa eller fastna med nåt ben eller så på väg ut.