Mask som återkommer
Passar på att fråga här också, ifall jag kan få lite hjälp.
Har frågat på ett annat forum, men inte fått något svar ännu.
Det är nämligen så att förra lördagen avslutades avmaskningskuren och burarna skurades med vatten+klorin.
Men nu misstänker jag att masken är tillbaka, eller ja, att den inte försvann helt.
Samma dag som kuren avslutades kändes magarna mjuka och bra och ena honan började komma upp i normalt hull.
Men nu börjar magarna kännas spända/uppblåsta igen.
Gav flytande Axilur förra gången, dosering enligt bipacksedeln i 5 dagar och upprepade efter 14 dagar från första behandlingsdagen.
Antar att det inte är så bra att använda samma medel igen.
Så vilka fler medel kan man använda?
Eller är det bara att knata till veterinären och se till att få medel utskrivet?
Och vad kan det gå på ungefär?
Hade tänkt ringa nästa vecka för att höra lite ändå, men kan vara bra att ha lite hum om vad det kan gå på.
Sen vilka medel kan man använda för att bli av med masken förutom klorin?
Vore ju bra om man blev av med skiten den här gången.
Har tidigare inte haft detta problem, utan masken har försvunnit på en gång.
Har du flyttat på alla hagar och så? Tråkigt om dem skulle få det igen :(
Emma
#1: Jajemen, alla hagarna är flyttade på.
#2 Konstigt att det har kommit tillbaka tycker jag :( Själv tycker jag att dem borde fixa ett vaccin mot mask ;D Fast det går nog inte (A)
Du har osb-bur väl? Det kan inte vara så att äggen ligger i springorna eller någonting? Fast tycker det är konstigt att alla har fått det igen isåfall, hmm.
Själv tycker jag att du kanske ska ringa någon vetrinär och fråga :)
Emma
#3: Japp, har OSB.
Har skurat ur med vatten+Klorin, plus sprayat på lite vatten+klorin och lämnat kvar (inte torkat bort).
Även dem som bor i tillfälliga inneburar på altanen har fått det igen.
Har tänkt ringa veterinären imorgon om det.
Får ställa klockan på 8:30. 
Går det inte att ta träckprov på kanin annars?
För det låter väldigt osannolikt att masken ska ha förökat sig såpass att det märks redan nu. Man brukar säga att cirka 5% överlever efter avmaskning, men det är sällan djuret har så mycket mask att den tar skada av det.
Men jag är inte så himla påläst om mask på just kanin, så det är nog bäst att rådfråga vet (;
#5: Fast ett avföringsprov tror jag inte funkar om masken från början inte ens synts i bajset.
Har inte sett något i bajset överhuvudtaget, utan märkte på att deras aptit ökat, ryggarna blivit kantiga och magarna svullna.
Samma dag som behandlingen var klar och dagen efter, var magarna jättemjuka och fina.
Nu har dem blivit hårda igen, och ena honans är snudd på stenhård.
Blir nästan att fundera på om det kan vara något annat…
Förhoppningsvis får vi tid så fort som möjligt.
Nackdelen är att jag åker bort imorgon, så får beställa tid får mamma eller pappa gå dit med honan som är värst.
Har ju turen att ha veterinären gatan ovanför.
#6: Men när man kollar träck är det äggen man letar efter, i mikroskop.
Så jag skulle nog tro att det är någonting annat, verkar konstigt om inte maskmedlet ska ha tagit alls..
#7: Ah okay.
Får höra vad veterinären tycker när jag ringer.
Tycker också det verkar konstigt att medlet inte hjälpt.
Det verkade som att det funkade i några dagar, men sen kom det tillbaka lika fort igen.
På mina 3 märks det inte alls på dem, förutom att magarna är lite spända.
Lika matglada som alltid, så där kan jag inte se någon skillnad.
Fina i pälsen, pigga, alerta, bra hull.
Det är familjens kaniner som det tagit värst på.
Ena hanen var ett benrangel när jag satte in behandlingen och är nu nästan i normalt hull, förutom att magen är hård.
Men sen är det ju som sagt familjens hona, vars mage känns som om den ska spricka - alldeles klotrund.

Axilur är ju egentligen för hundar och katter så det finns nog en del mask på kanin som axilur inte biter på.
1. För liten dos. Har du avmaskat i två omgångar? Äggen dör inte vid avmaskning utan kläcks efter ca 10 dagar, om jag inte minns fel.
2. Återfall
3. Masken är resistent eller är av en annan sort än de axilur biter på.
4. Det är inte mask, de symptom du nämner är symptom på många åkommor.
#9:
1. Japp, har avmaskat i 2 omgångar.
Först 5 dagar, sen upprepa efter 9 dagar (14 dagar från första behandlingsdagen).
Ang symtomen, så hade samtliga samma symtom ungefär vid denna tiden förra året varav en hade synlig mask i avföringen.
Avmaskade då på samma sätt som nu, med samma medel, sanerade på samma sätt.
Den gången funkade det ypperligt och alla blev bra efter behandlingens slut.
2. När det gäller återfall, hur snabbt kan dem få tillbaka masken, om det nu skulle vara det?
3. Och om det är en annan masktyp, vilka medel går då att ge?
Axilur har jag för mig är det mest heltäckande (tar ju spolmask, hakmask, piskmask, lungmask, magmask, och bandmask).
Och om masken är resistent?
4. Japp, jag vet.
Men för alla andra åkommor finns fler symtom som inte stämmer in på mina.
Kaninerna är pigga, alerta, ögonen är klara, bajsar normalt, kissar normalt.
Enda skillnaden är något ökad aptit, några har magrat vid ryggen (dem som fällt just nu) men inte alla, samt spända bukar.
Det är allt.
Det blev även bättre samma dag som behandlingen var klar, samt dagarna efter.
Har letat massa på nätet ang liknande symtom och hittade något om en som haft kaniner med samma symtom.
Hon hade obducerat och enbart hittat uppblåst blindtarm och trodde på felsmältning av fodret.
Blev att fundera lite på om det kan vara det.
Bytte från Stampe till Krafft Groov 125 + Rabbit Royal i början på Juli.
Det har fungerat superbra.
Kan det vara det som är felet ändå?
Att dem funkade bättre på Stampe, trots att jag tyckte dem höll sig i för dåligt hull?
Dumt som det är har inte veterinären någon mer telefontid för konsultation denna vecka, så har försökt på deras akutnummer (konstant upptaget).
Kommer fortsätta försöka få tag på dem.
Kaninerna är fortfarande lika pigga och glada.
Klämde på Fias mage och den känns inte fullt lika stenhård som igår, men fortfarande hård.
Hon reagerade inte ett dugg när jag klämde och kände, utan var mer fundersam på ifall jag hade något gott att erbjuda.

#10 Prova att byt tillbaka. Kan vara så att dem går bättre på Stampe. Jag hade Stampe tidigare men tyckte det smulade så otroligt så jag bytte till Carrier som smular mycket mindre + hårdare bitar = mer tugg motstånd. Nu har jag Grann Gårdens egna pellets och både Carrier samt Grann gårdens pellets fungerade mycket bättre än Stampe. Carrier är dessutom ett ganska omtyckt foder av dem jag hört använda det.
Har aldrig provat något Krafft så med detta vet jag inte. Fråga andra om dem vart med om liknande med sina kanner när dem bytt till Krafft?
#12: Har läst diskussioner om dem som haft problem med Krafft, men inte på det här viset.
Utan det har visat sig genom att ungdjuren blivit lösa i magen.
Vet även flera som använder det utan problem.
Bland annat hon jag delar foder med, hon har använt det i över 3 år utan minsta problem.

#13 Okej, ja, det är ju från individ till individ. men du skrev också att dem gått bra på Krafft tills detta. Så det borde ju inte vara fodret eftersom det fungerat så bra?
Kan tyvärr inte komma på mer just nu, hoppas allt löser sig!
#14: Japp, det har funkat ypperligt innan detta.
Försöker få tag på veterinären, men det verkar omöjligt..
Vill ju gärna få tag på honom, med tanke på att risken finns att det kan vara något allvarligare än mask.
Hade kliniken varit öppen här idag hade jag knallat dit på en gång.
Men får i sådana fall be min far gå dit imorgon när det faktiskt är öppet.

#15 Det är dåligt att man nästan aldrig får tag i dem. Vart flera gånger jag ringt men det har bara vart upptaget, jobbigt.
#16: Samma här, har försökt få tag på dem i 2 timmar nu.
Men pappa får ta med sig en påse färsta bajspluttar och knalla in hos veterinären.
Finns ju inte mycket annat att göra när man inte får tag på dem..

#17 Hoppas bara att allt går bra och att ni får reda på om det är mask eller något allvarligare så ni kan få bort det.
#18: Det hoppar jag med.
Tycker jag fått min beskärda del av otur för i år.
Sådärja, äntligen!
Imorgon kl 10:30 fick vi tid och skulle ta med oss Fia som har värst symtom.
Skönt att ha veterinären på gatan ovanför, så det går ju snabbt att ta sig dit.
Får nu hoppas att det inte är så allvarligt som jag tror.
Och som tur är, har vi möjlighet att ta allt på faktura!
Väldigt bra nu när jag inte fått in pengarna för kameran ännu.
#20 Låter ju jättebra Ninni! =)
#21: Japp, det känns skönt att äntligen fått tag på veterinären.
Förhoppningsvis är det inget allvarligt.
Och skulle det vara det, så vet jag hellre om det och kan ta ställning då.
Mamma ringde nyss, hon kom precis ut från veterinären.
Han kände igenom Fia (som hade värst symtom), kollade tänder, kände på magen, kollade bajset, rumpan osv.
Han hittade ingenting att anmärka på, förutom att hon är lite tunn.
Han tyckte inte heller att hennes mage var någon fara med, trots att jag tyckt den känts spänd.
Så det enda vi fick i uppgift att göra var att "göda" Fia, plus två till som är lite tunna.
Skulle dem fortsätta vara tunna, trots mer mat, var det bara att komma in igen för en ny undersökning.
När hon frågade vad han skulle ha för undersökningen, flinade han bara och "ett tack kanske". 
Vi hade egentligen tid till kl 10:30, men fick sitta och vänta till 11:00.
Undersökningarna gick så fort att han inte tyckte vi behövde betala något.
#23 Vad skönt!
Haha, och vilken snäll veterinär 
#24: Hehe, ja han är väldigt snäll och lätt att ha och göra med. =)
Känns ju skönt att det inte var någonting, men blir då lite fundersam på varför magarna är som dem är på kaninerna.
Men får lita på honom, då jag vet att han är duktig även med smådjur.
Foder ska vi iaf byta och se ifall det gör någon skillnad.
Vet att Carrier funkat förut, så byter tillbaka till det.
Funderade också på varför magarna är så om det inte var något större fel. Uppdatera gärna om hur det går efter foderbytet.
Kastanjegårdens Kaniner
#26: Det ska jag göra.