(X) Avliva ungar
Jag har aldrig tagit bort ungar förut .
Hur gör man det lättast och snbbast
Vill ju inte att de ska få lida nått men om man bryter nacken av dem kanske de lider eller hur ska man göra?
tycker åxå det kna va bra att veta i nödsituationer
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#1 tänkte precis så man kan ju skriva upp det nånstans. om det behövs .
Så länge avlivningen görs snabbt och korrekt lider inte ungen.
Men det finns risker med i princip alla avlivningssätten.
Därför är det bra att ha någon som visar första gången, just för att man ska slippa göra fel och orsaka onödigt lidande innan ungen dör.
Jag använder en påk och slår kaninen i nacken med. Min första avlivning var en akutavlivning, tog ut ungen och svingade den i en stor sten framför stallet, hann inte tänka mycket på olika avlivningsmöjligheter då

#4 det låter smart . Något ricktigt tungt ska man ju ha.
När vi hade kaniner när jag var liten, så gjorde min pappa likadant, svingade dom in i en sten. Gick snabbt och smärtfritt.

Skulle aldrig kunna "slå ihjäl" en bebis (A) , fast det skulle vara bra o kunna ^^ . Däremot skjuter jag dom :$ eller inte jag, "pappa".
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

Jag kan inte döda djur - så kan inte svara på den frågan :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Om det är okej så lånar jag tråden lite grann.
Är det bara vuxna kaniner som man ska avbloda när man avlivat de? Och vartifrån gäller det?
Not your mom, not your milk.
#8 Då behöver du inte ens svara i tråden. Du hjälper inte till. Tror inte topic startaren vill veta att du inte kan döda djur.
#9 Ja, man ska avbloda vuxna kaniner. Jag har fått lära mig 4 mån+
Håll kaninungen i ena handen, sikta och svinga kaninungen mot en hård kant. Då dör den, utan att lida.

#9 avbloda.. vad är det ?
#10.. tänk på attityden.
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
#11 Avbloda = Göra så all blod i kroppen rinner ut från kroppen. Man skär upp halsen.

#12 okej varför ? :S
/Saralindh
#13 För att vara säker på att kaninen dör och inte är medvetlös
Så att man ska vara säker på att dom är döda.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jaha..
/Saralindh
När man avblodar skall man skära av halspulsådern. Jag själv vet inte vart den sitter så jag skär av hela huvudet

Ok då vet jag :)
#17 Huu, det hade jag aldrig fixat.
Vid akuta situationer brukar vi som #7.
Ska man avbloda små kaninungar oxå? altså sånna under 8 veckor?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#20 Tyckte jag läste i något inlägg här ovan att det var 4 månader och uppåt det jällde.
Små kaninungar, nyfödda-någon vecka, är det enklast och mest smärtfritt att ta dom i bakbenen/delen och slå huvudet mot en sten/kant. Ungen dör då direkt, om man slår tillräckligt hårt.
Större djur är det enklast att ta ex ett vedträ eller liknande och slå i nacken och sedan avbloda.

Vill bara påpeka att om man är osäker på hur man ska göra eller aldrig gjort det förut bör man nog helst ta hjälp av någon mer erfaren. Har hört om fall då kaninen inte dött direkt utan bara skadats väldigt allvarligt för att personen som skulle avliva gjort fel, och det kan vara ganska svårt att göra rätt första gången när man bara läst om hur det ska gå till.
the vanity, it becomes insanity

För kaniner under 1kg är nog nackslag det bästa alternativet. Man slår bakhuvudet mot ett hårt/trubbigt föremål med stor kraft. Det måste göras med precision annars kanske kaninen bara blir medvetslös eller skadad.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#24: Har t.o.m. för mig att kaniner över 1kg får inte avlivas med slag i nacken, enligt lag.

#25 det stämmer:)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#25: Nej, dom över 1 kg måste avblodas också efter slag, det behöver inte dom under 1 kg
Jag kör med slänga- in-i-hård-sten/-vägg - metoden.
Den brukar funka ganska bra. (Bara på små nyfödda ungar jag använt den).
#25 Ja, det är korrekt, tror jag också jag hört.