Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4115 ggr
letarhane
0

En knöl eller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin har nån knöl på halsen eller något men när man känner på den så känner man ingen knöl eller kula.

Får dom de om dom får för mycke mat hon får 1 ½ dl pellets varje dag för det är kallare nu.

Eller är det vinterpälsen som har gjort så? Hon är en ute kanin

pigelina
0

ser ut som om han har en dubbelhaka:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Qepta
0

hakpåse helt klart :) honor tar mycket lättare åt sig en dubbelhaka, tyvär har min tjej också gjort det men den börjar bli mindre på henne.

det är inte farligt så du behöver inte vara orolig

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Emma-lundqv
0

Det kan vara väldigt svårt att få bort hakpåse, på vissa går det inte ens. Mer Motion, och lite mindre kraftfoder brukar fungera. Om du har ett bra hö, och ger grönsaker behöver du nog inte ge så mycket pellets om hon inte är väldigt svårfödd. Mina dvärgvädurar äter ½ dl under vinterhalvåret.

[BonnieL]
0

Hakpåse säger jag också. Vilket foder får hon? Hur ofta motioneras hon?

Lole
0

1 ½ dl är nog lite mycket pellets skulle nog jag säga. mina kaniner får ½ dl / dag. Skulle hon få diarre eller något sånt borde du nog minska på fodret Flört

[BonnieL]
0

Hon är en dvärgvädur va? De ska bara ha ca 0.5 dl =)
Självklart är det individuellt också :)

letarhane
0

japp men har alltid gett henne 1dl och hon äter upp det inann middan

emms
0

#7 80-90% av kaninens kost ska bestå av hö. Dem kan äta sig mätta på det med ;)

Emma

[Agneslundin]
0

säger som #8 .. 80-90 % ska bestå av hö =)

[BonnieL]
0

#7 Somsagt hö är det allra viktigaste för en kanin att äta.

letarhane
0

Men jag har kommit fram till att hon är över viktig och hon fick dubel hakan när jag ökade pellets med 1halv dl.Just nu så har jag köpt kankse ett dåligt pellets det är vita kraft meny vitamin  och det är som gnaggar blandning men det är mest pellets men kommer lägga pellets för sig själv så får hon det bara och det  andra småt och gott får hon på helgerna.

Undrar va ni har för tips? med att få henne att gå ner i vikt ska jag springa med henne i traperna som älskar hon springer jätte  snabbt då.

thexclub
0

#11: Tror du inte att du skulle kunna köpa bara pellets isåfall istället för gnagarblandning? :) Jag tror att det skulle vara nyttigare för din kanin.

För att hon ska gå ner i vikt kan du dra ner lite på pelletsen och Motion är en bra ide.  Har du någon rasthage? Hoppning är också ett tips? för att hon ska få bättre vikt, och annars kan du ju bara ta promenader med henne. Många kaniner tycker det är kul att skutta i skogen och då får de oftast röra sig väldigt mycket istället för att "bara" springa på en gräsmatta.

the vanity, it becomes insanity

letarhane
0

Dom hade bara sån dära gnaggar blandning i affären och han sa att den va bra. Men imorgon så ska jag rensa maten och ge bara pellets

thexclub
0

#13: Var det en djuraffär? Isåfall, finns det inga andra i närheten? Har även för mig att granngården har pellets men jag är inte helt säker.
Men det låter bra att du bara ska ge pelletsen iallafall!

the vanity, it becomes insanity

letarhane
0

Men min pappa ska köpa en stor lottie påse på granngården

emms
0

#15 Vad bra! :D Ta det väldigt försiktigt när du byter bara, byt små mängder gnagarblandning mot lottie så att det inte blir en stor chock för magen. Dem har så känsliga magar. Om jag skulle ha varit du skulle jag ta bort gnagarblandningen helt och bara ge någon tesked lottie per dag och sen öka på sakta. :) Så att hon ett tag kanske bara får 2 teskedar av det gammla och 1 tesked lottie. :) Så att hon inte väljer vad hon tycker är gott ;D

Emma

letarhane
0

Okej. men går det nu så länge att bara ge henne pelletset i gnaggar blandningen? hon är dvärgvädur hur mycket ska hon då ha?

emms
0

#17 Ja, men jag skulle byta så fort som möjligt. Inte alltid så bra värden i dem. Börja med att ge henne 2 matskedar kanske. Eller i alla fall en halv dl. Så att det inte blir för stor omställning. :)

Emma

letarhane
0

okej tack:)

hjartelyckanskaniner
0

Kan säga att min jätte magra kanin (hoppis) får ca 0,75 dl men han har mycket energi och kan inte sitta still en sekund. Men han är född så och kommer alltid vara mager. Jag är glad att han väger 2 kg nu för innan såg han nästan sjuk ut och han vägrade att äta.

Har en annan liten bebis som är ganska mager men inte döds sjuk utan hans syskon snodde maten av honom så han får ungefär 2 dl nu men ska dra ner för han börjar få en likan ölmage istället för att lägga på sig det på andra delar av kroppen:P Men kan man ha mer energi än den lilla krabaten? Springer nonstop i 2 timmar i rasthagen och blir inte ens trött.

Jag skulle aldrig köpa gnagarblandning själv utan om man vinner det på en tävling så får de lite en gång i veckan som godis. Många av mina kaniner går upp i vikt bara de stirrar på maten och de får inte ens mycket mat. Springer gör de också.

Men honor har större chans att få dubbelhaka än hanar. Tror inte jag sett en hane ha hakpåse om jag ska vara ärlig.

Byt foder och motionera lite mer så hon går ner i vikt:) Dubbelhakan går inte bort men det övriga på kroppen brukar gå bort om man motonerar kaninen.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Linnet
0

Har aldrig heller sett en hane med hakpåse, men dom flesta av mina honor har en liten antydan till hakpåse. Men har märkt att på en av mina honor som såg ut att ha en riktigt ordentlig hakpåse, så var det bara en massa päls och försvann när hon fällde.

hjartelyckanskaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 Mina honor har också antydan till hakpåse.

Toscas ser man inte men man känner en liten, liten bula

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/