Död kull.
Idag hade kritan fått 5-6 ungar . Alla döda.
De är hennes första kull och hon verkade så orolig i går så jag räknade inte med att de skulle överleva. Hon hade inte dragit någon päls och alla ungar låg ut spridda i hela buren.
Nu är frågan, Ska jag para om henne direkt eller ska jag vänta? (med samma hane )
Eller ska jag ta en kull på min andra hona som fick sin sista för 1 år sedan och aldrig haft problem med kullarna.? ( med samma hane )
Vad tycker ni ?

Jag hade tagit en kull på den "gamla" honan eftersom hon inte har några (förväntade) problem. kanske är det så att den "yngre" (om den nu är det) honan inte är riktigt mogen för att bli mamma ännu?
Du kanske borde vänta till våren när det är varmare.
hur gammal är hon som fick ungar i dag då?
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

hon är ca. 1 år Den gammla honan som är den som fick ungar igårs mamma är en jätte duktig mamma men isf skulle jag välja en annan hane ,,,

Varför ska du ta en kull nu, bättre att vänta till våren. Jag skulle aldrig ta kullar så här sent på året, för det är jättesvårt att få dom sålda.

Ojdå.. Jag har alltid haft lättare att få sålt kaniner på vintern.. :O :)

har parat om samma hona med samma hane för ca. 2-3 veckor sedan
Inte bra o para om på en gång.

#8 Jag brukar para om nästan på en gång om det går tokigt med kullen. Det brukar gå bra nästa gång. Däremot tycker jag det är fel årstid att ta kullar nu, kaninerna brukar inte vara så parningsvilliga heller.
är fel mot kaninen o behöva gå dräktig på en gång igen.
En del kaniner är parningsvilliga även på hösten/vintern så är inge fel med o ta kullar då.
#10: Fast det är ofta inte dräktigheten som sliter på honan, utan själva digivningen.
Det är inget fel med att ta kullar på vintern/hösten.
Och som #0 sa så får hon lättare sålt på vintern så då är det ju absolut inget fel. Och eftersom att honan var villig så tycker jag absolut inte det är något fel på att para på det här halvåret.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Bor hon ute eller inne?
Jag skulle snarare säga att det bäst att para om direkt, i alla fall om hon är i bra kondition, Blir inte så stor omställning för kroppen då.

#12 Jag menar inte alls att det är nåt fel att ta kullar nu, men skulle själv aldrig göra det, för att det är nästan omöjligt att sälja ungar på vintern. Har sålt ca 50 kaninungar under våren och sommaren och ibland nästan haft kö på ungar, men fick en sen kull 1/9 och nu är det nästan omöjligt att sälja.

Här uppe har jag nästan bara sålt kaniner på vintern.. Nära jul. Denna kull kommer att vara lev. klar i dec. om allt går bra. Och jag har redan flera intresserade.

#15 Här går det knappt ens att skänka bort kaniner nu, det är helt enkelt ingen som är intresserad.