döfödda kaninungar..
hej nu har jag fått en kanin som har haft en kull innan som alla var döfödda i. Nu undrar jag om det är risk för att det kommer hända igen? Jag tror inte förra ägaren hade en isolerad utebur men den var ändå ute året om kan det bero på det? tacksam för svar.
Det är lätt hänt att första kullen inte överlever, då en del kaninmammor inte vet vad de ska göra med ungarna.
Isolerad bur behöver man inte ha. Para kaninen på våren så får hon ungarna på sommarn när det är varmt o skönt dygnet runt :)
Min nuvarande avelshona fick en dödfödd kull som hennes första.
Sedan dess har hon fått 4 kullar till; 3 levande kullar, samt en kull på en dödfödd unge.
Dödfödda kullar kommer ibland.
Så para henne igen du. =)
Ang isolerad bur så säger jag samma som #1 att isolering inte är nödvändigt alls.
Mina bor ute året om och burarna är oisolerade.
Så länge buren är tät och skyddad från regn och rusk, och kaninen har halm i buren vintertid, ska den klara sig utmärkt.
Det man ska vara noga med är att se till så att buren är tät.
Drag är inte bra och kan göra kaninen sjuk.

vad bra tack så mycket för era svar då vet jag att det går att ta kull på henne:)
Nej nej , absolut inte.. Det beror inte alls på väderr..
Det kan bero på att honan är ur form eller att hanen du parade henne med helt enkelt inte passade ihop med henne..
jag har parat min kanin två gånger och båda gångerna har det varit en dödfödd unge.
efter det så ringde jag till en veterinär och frågade om man kunde para henne igen men hon sa att det nog inte var så bra, också var hon redan 5 år då.

#5 vad tråkigt:( min är ju bara ett år än så länge så det ska nog tekniskt sett kunna gå att para henne igen hoppas jag:)
#6 aaa
en kanin som är fem år är inte bra o para.
#8: Det beror på konditionen.
Är det en hona som är pigg och fräsch och inte påverkas alltför mycket under en kull, brukar vissa kunna ta sista kullen då.
Men som sagt, då ska honan vara pigg och fräsch och klara av en kull utan problem.
o förra kullen hade hon ju inte klarat o inte den senaste heller så :)

#9 Men en kanin ska inte ha sin första kull när den är 5 år. Andra eller tredje går om honan är frisk och mår bra. Men inte första kullen.
Om jag inte misstar mig ska kaninen ha fått sin första kull innan 1 års ålder. Annars blir det svårt för honan..
#11: Fast jag har inte skrivit något om första kull, utan om sista kull. =)
En sista kull förutsätter ju att honan haft kull innan.
Tja, ska och ska.
Den bör ha fått sin kull innan 1 års ålder, men det kan gå bra att ta kullen när honan är ex 1½ om den är i bra kondition.
Så fort honan passerat 1 år blir det inte automatiskt komplikationer.
Däremot får honorna lättare att ex samla på sig fett som kan försvåra en förlossning.
Brukar iofs själv ta kullarna när honan är runt 8-11 månader, men hade jag en riktigt topptrimmad hona som jag känner inte är mogen förrän efter 1 år hade jag kunnat vänta och parat henne då.
#9 & #11
Hon får springa lös i vardagsrummet varje dag och om hon inte är i vardagsrummet så får hon vara på balkongen som kanske är 3-5 kvadratmeter. och hon får ungefär 15 bitar pelets per dag,så dålig form är hon nog inte. däremot är hon väldigt skygg..

#8 Det beror ju alldeles på, en kaninsom är 5 år och haft kullar regelbundet och som är i bra kondition går ju att para. Har haft en kaninhona som fick en kull när hon var 7 år. Givetvis hade hon haft kullar tidigare.

#12 Det var det jag menade, att det skulle försvåra förlossningen för honan ;D Det är ju därför man helst ska ta första kullen innan 1 år.
Med 1 år menar jag ju inte att det är försent för att kaninen just fyllt 1 år. Utan att man ska ta kullen runt 1 år och inte när den blivit 3 eller 4. ;)