Mer mat på vintern
Heej alihopa jag undrar om man kan ge kaninsnillarna lite mer mat på vintern? liksom ½ dl mer
och visst kan man ge det 2 ggr om dafen (morgon - kväll) ? men lite mindre på morgonen? :)
Brukar ge mina lite extra på vintern, dock inte ½dl mer.
Just nu får mina runt ½dl, med mest rabbit.
Under vintern kommer jag helt enkelt enbart ge lite mera av krafften och minsta på rabbiten (dock fortfarande mest rabbit).
På så sätt ökas mängden fett, men ändå inte mängden foder.
Ger man bara ett foder är det ju svårt att göra så dock.
När jag enbart gav ett foder gav jag ca 0,75dl om dagen.
Ger mina enbart på kvällen.
Men hur och när man ger spelar ingen större roll, så länge det funkar.

Jag ger mina när det är tomt i skålen (har många tillsammans, i en stooor gård, med hus) och jag märker själv att det går åt mer på vintern… så lite mer bör du nog ge dem ^^
Gör som NinniH gör 0,75dl, tycker jag ^^
Kanske ska tillägga att det gäller dvärgvädurar. =)
Ju större ras, desto mer brukar krävas.

#4 Hur mycket väger dem? :) Ser ju ut som om dem har någon större ras i sig :)
Emma

#5 jag vet inte skulle tippa på 4 kg

#6 Oj, då ska du nog ge dem en halv dl mer på vintern :P

#7 okeej tack :)

Jätte fina :')
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Jag ger inte mer mat alls. Det finns risk att de sätter för lite vinterpäls om de får mer mat får då tänker kroppen "åh, här får vi så mycket energi så vi behöver ingen onödig vinterpäls, vi kan ju använda energin till uppvärmning". Kaniner är mkt tåligare än vad folk tror när det gäller kyla, de kan leva på grenar och bark hela vintern om det skulle behövas. Inte för att jag nu uppmanar folk att bara ge dem grenar, bara att inte ge extra energi på vintern. De är väl anpassade utan extra mat :)
#10 Jag antar att du menar att du inte ger någon pellets alls, utan bara hö, grenar och sådant? 

#11 Pallets ger jag, men jag ökar inte givan för att det är kallt. :)
#12 Och fri tillgång till hö väl? 

#13 Jo, det är klart :) Var just kraftfodergivan jag tänkte på.

#9 tack :) #14 så jag behöver inte öka på maten? :O
#15, Du ser ju på din kanins hull, om den blivit smalare, då kanske det är bra att öka?! :) Men annars kanske du ökar jätte lite!

#15 Ifall det under en period blir väldigt kallt, så kan man ju öka lite, men gör man det i förbyggande syfte för att det blir kallare ute när det är vinter så finns risk för dålig vinterpäls, och om det då blir en köldknäpp kan de har för dålig vinterpäls för att klara kylan själv.
Kaninens vinterpäls är extremt isolerande. De avger knappt någon värme alls till omgivningen. Tänk på att vilda kaniner kan leva på nästan bara bark, grenar och torra löv hela vintern utan att ta skada.
Själv har jag aldrig ökat givan på vintern.
Jag ökar endast givan till mina två honor som sitter ihop, de andra kalrar sig utmärkt på det de får annars.
Not your mom, not your milk.
Jag ger typ alltid mina 2 dl stampe pellets!
#19 Var?! :O 2 dl är riktigt mycket! Jag kaninungar (dvärgras) max 1dl om dagen när dem är små. :P
Emma
#20 vad menar du med var :O? x) ja dom har det i ungefär 1 dygn :P

Mina kaniner (hermeliner) fick 0,5 dl per dag, året runt.
#21 Alltså får dem 2dl pellets per kanin?
Emma
#23 ja?
#19: Det var mycket!
Mina får ½ dl under vinterhalvåret, på sommaren får de ingen pellets alls. Kanske måste öka till 3/4 dl åt mina två gamlingar, men vi får se om det behövs :)
#24 Det är nog lite för mycket. Äter dem inte lite hö då? Höet ska ju vara 80-90% av kaninens födointag. Det blir det väl knappast om dem äter så mycket pellets? :P Utan så mycket hö kan dem få problem med magen och tänderna :P Och hullet ;)
Emma
#26 nej dom äter värkligen inte lite hö!! :OAll hö är slut varje dag typ :P
Jag tycker inte att man ska haka upp sig på hur många dl man ger sin kanin.
man känner sina djur bättre än någon annan gör.
Blir kaninen tunn, verkar hungrig, ge den mer mat.
blir kaninen tjock, inte äter upp all mat, ge den mindre mat.
Vi ökar givetvis kraftfoder givan på vintern eftersom kaniner inte får äta gräs då.

Bättre att ge för lite än för mycket, man märker om kaninen behöver mer. Att man ger för mycket märks inte alltid utanpå. Jag har dissikerat pälsminkar (som överutfodras för bra pälskvalitet), de såg inte feta ut men när man öppnade dem så hade de så mycket fett runt organen att man tvungen att kräva fram njurarna, de syntes inte. Dolt fett av den här typen kan försätta djuren allvarliga hälsoproblem senare i livet (precis som med människor).
Kaniner är skapta för en mager diet. Överutfodring är en av de främsta orsakerna hälsoproblem hos våra tamdjur idag.
Det bästa är om ma börjar i underkant med en mycket liten mängd pellets (då handlar det om matskedar) och ser om kaninen håller hullet. Oftast klara sig kaniner utmärkt helt utan pellets, de kan till och med bli feta på bara hö.
Jag har alltid get mina 2dl och dom har mått prima!