Hane till avel sökes!
Japp nu är det så att saga ska paras i gen i början av 2010. Så nu letar jag efter en hane som jag skulle kunna få låna till Avel då :)
Saga är en underbar kanin! hon slickas hela tiden och sitter i knät kommer det nån så ska hon springa fram och hälsa och även om nån går så ska hon springa efter!
Halva hennes stam är vilt grå och andra halvan vit blåögt!
så jag letar efter en vitblåögd hane :) det ska vara en renrasig dvv med h-bevis eller stamtavla. han ska hälst ha lite förkorta ögron då sagas är lite förlånga ;) han ska ju givetvis ha ett underbart temprament han med!
Har du en hane jag skulle kunna få låna? Jag bor i Borås och har möjlighet att ta mig till göteborg. Har även möjlighet att at mig till de de städer nära GBG och borås med ;)
(skickar med en bild på Saga)
synd att du bor så långt bort. Har en vit blå ögd hane i uppsala!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Du skall inte ha en hane med för korta öron, utan en hane med perfekta.
Annars så får ungarna antingen för korta- eller för långa öron.
Eller ja, självklart kan de få fina öron ändå.
okej ;) uppfödaren sa att efter som saga har långa så ska hanen ha korta;)

Det där med öron på dvärgvädurar blir ofta inte alls som man tror. Kaniner med korta öron och dålig öronhållning kan få ungar med helt perfekta öron som lägger sig jättetidigt.
HAr en dvärgvädur som blev nollad på utställning pga ett flaxöra, parade henne med min hane som har ganska ok öron. Alla hennes ungar i två kullar har haft superfina öron som lagt sig redan vid 5 veckors ålder.
HAr även en lejonhuvad dvärgvädur som inte alls fällt öronen, båda hennes föräldrar hade hängöron, hon har alldeles för korta öron som står på 10 i 2 eller helt uppåt, hon parades med en hane med också helt ok, men inte särskilt långa öron. Trodde inte alls att ungarna skulle få bra öron eller att dom alls skulle lägga sig. På dom flesta hade öronen lagt sig helt, när dom flyttade och jag tror att alla har bra hängande öron nu, eller #5 hur är det med Algots öron.
#6 Algots öron är stundvis bra, men ibland ser de ut precis som hans mammas. Men otroligt söt är han. 

#7 OK, fast 4 av ungarna hade helt hängande öron, då dom flyttade, båda viltgrå, den svarta och den andra vita hanen, och vita honan vet jag har fått ner dom. Inte för att det spelar nån roll egentligen. Fast Nelly har ju aldrig ens fällt ett öra, hon har dessutom jättekorta öron, så jag hade ju förväntat mig jättedålig öronhållning.
#8 Ja, jag såg ju att Algot hade "sämre" öron än sin bror. Men jag valde honom för att han var den ungen som såg ut att vara livligast.
Det ångrar jag verkligen inte.
Har alla hans syskon hamnat i kelhem? Eller finns det någon som har hemsida så att man kan titta på hur de ser ut nu?

#9 Två av syskonen hamnade ju hos en familj i västerbotten, hans vita bror finns i Boden och viltgrå honan tror jag flyttade till Jokkmokk eller nån stans inåt landet. Den vita blåögda honan finns hos Julia i Boden, som äger Idefix som jag parat Smilla med. Hon kommer att använda henne i Avel nästa sommar men hon har ingen hemsida.
#10 Okej. :/
Jag har min Nisse jag ev skulle kunna tänka mig att låna ut, om du inte hittar någon annan passande.
Finns visserligen i Dalarna, men pojkvännen kommer snart flytta till örebro och planerar då att åka till gbg ibland och hälsa på gamla vänner.
Nisse är vit blåögd dvv, stambokförd på 94.5p.
Snäll, kelgo och sällskaplig.
Knorrar till hälsning när man kommer.
Har tidigare gett fina ungar med bra temperament.
Ungarna i nuvarande kullen är enormt härliga.

Fast vill du kolla på Åke, en av Smillas lurvtussar, som jag först tänkt behålla, men pga att han hade ett öra lite på flax gjorde jag det inte, så har hans nya ägare och hennes kompis en hemsida. Där finns även Bella numera och en av Piffans ungar och hennes kompis köpte en av Cissis ungar. Där finns många kaninbilder i galleriet. Adress till deras hemsida är
#13 Åh, gud så söt Åke har blivit! :)

#14 Jo han är jättefin och han var/är ju en rikitg lurvboll, hon som tog honan från samma kull, lika lurvig hon (Anna på Rosågårdens kaniner) sa att hon var lika lurvig som hennes teddyvädurar, men dom kommer naturligtvis att fälla bort en del.
Korta öron och långa öron tror jag är två helt olika anlag. Att kombinera de gjör nog som #5 sa, inte att öronen blir perfekta. Utan du måste ha "lagon-öron-anlaget" för att få lagom öron. :)
synd att du bor långt bort…jag har en vit blåögd dvärgvädur här som heter Totte. Har du vägarna förbi Stockholm, så säg till. :)
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
okej det ska jag göra :)!