Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3049 ggr
emms
0

Behöver råd, hoppande kanin.

Idag försökte Muffin, för första gången hoppa ut från sin Hage. Den är gjord av kompostgaller och jag har dem liggande. Han klarade det inte riktigt, men om jag känner Muffin rätt kommer han att försöka tills han klarar det, har honom under uppsikt för att vi har mycket katter här så om han skulle hoppa ut skulle jag genast vara där och plocka upp honom. Men det är ju ändå lite riskfyllt,

Så, tror ni att han slutar att försöka hoppa ut om man har bärnät över eller tror ni inte att han ser det så väl? För det är ju lätt fixat, det blir ju lite svårare om man behöver något annat. :P Och tror ni att katterna skulle försöka hoppa i om det var bärnät över? Dem hoppar inte i nu men dem är intresserade av kaninerna ;)

Emma

[BonnieL]
0

Nättak skulle nog funka :)

DEMNJA
0

Jag skulle försökt ordna något annat tak. Eller en annan Hage. Utan tak är ju allmänt en risk. Kommer en rovfågel tex hinner du inte göra någonting ju.. Hoppar han över är ju risken att han sen blir skrämd och rusar utan att du hinner med.

Förra sommaren hade vi bärnät över en Hage och katterna här vågade sig inte på att hoppa upp på det och kaninerna försökte aldrig hoppa ut. Däremot fastnade en stackars fågel i nätet och skadades så pass att den blev ett lovligt byte för grannens katter :( Bärnät är inte att rekomendera med tanke på andra djur. Svärfar hittade tex en sönderhackad igelkotte i sitt nät. Den hade fastnad och sen hade fåglar varit där…

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

emms
0

#2 Fast det är ju inte några rovfåglar här, bor mitt inne i stan :P Har ALDRIG sett någon rovfågel här, det ända som finns här är massvis med skator och en och annan kaja, sällan någon kråka heller, igelkottar har vi haft någon men kommer ju att ta bort det eller i alla fall stoppa undan det i en korg på sidan när jag inte använder, :)

Och har som sagt uppsikt, enda gången jag vågar lämna utan uppsikt är om det är en Hage med både golv och tak ;) Hönsmamma (A)

Så det ända är ju igentligen att jag inte vill att han ska hoppa ut. :) Sen blir det ju ett extra skydd för rovdjur.

Finns det något annat man kan ha som tak? Vill helst inte göra den mindre, dem har fått gå i en 6 kvadratshage alldelles för länge nu :P Dem tycker att det är så skönt att få sträcka ut sig ordentligt :)

Emma

DEMNJA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bygg en stomme i trä och fäst kompostgallrena i så kan du ha kompostgaller som tak också. Då ligger de stabild på :)

Så här har vi gjort. Fast i stället för fyrkantsnät kan du ju fästa de kompostgaller du redan har som sidor. Sen kan du ju förstås göra den dels mycket längre och även vända på kompostbitarna i taket. Denna Hage är 140x180. Vänder du takbitarna blir ju bredden i stället 180 och längden hur lång du vill… Eller göra tre rader med tak och ha mittersta raden fastsatt och sidorna öppningsbara :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

DEMNJA
0

Typ så här :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

emms
0

Just nu ser hagen ut såhär :)

#4 Jo, så skulle man ju kunna göra, vi har en hel rulle minknät över, vi behövde bara jättelite till burarna ;)

Och sen har jag ju hönsnät som man kan ha i bottnen, har en liten grävare här hemma också ;) Och så skulle man ju kunna ha kompostgaller till tak :D Ska höra med pappa :)

Emma

[sstorm]
0

Själv har jag kompostgaller över med, men min är ju inte cirkelaktig då, utan rektangulär :P

thexclub
0

Det fungerar även att använda pressening om man vill, men det blir lite jobbigt när det regnar eller blåser väldigt mycket.

the vanity, it becomes insanity