Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1782 ggr
MajaL
0

Ras-reklam!

Värna om våra svenska utrotningshotade raser!

Många tror att bara gottlandskaninen är en svensk lantras, och att den är värst utrotningshotad.

- Men detta är helt fel!

Vi har flera svenska raser än så, och gottlandskaninen ligger bäst till. Den hör till de som läget inte är så illa för längre. Gottlandskaninen är även en ras som SKAF (Svenska kaninavelsföreningen) inte godkännt som egen ras med rasstandard. Utseende och kroppsform är nämligen för varierande.

De raser vi nu bör ta tag i och försöka rädda innan det är för sent är följande:

*Orange - Varit utrotad i princip, men nu framtagen och jobbas för fullt på att få fram en ny stam. (Denna ras föder jag upp)

*Örestad- I princip utdöd.

*Svensk päls- vacker svart ras med stickelhår kan man säja. Mycket speciell färg, vacker.

*Isabella- även denna ras ligger illa till.

Samtliga ovanstående raser ligger illa till. Samtliga av de behöver entusiastiska uppfödare med möjligheter.

Har du inte valt Vilken ras? du ska födaupp ännu? Eller kanske du ska skaffa en kanin och inte valt ras ännu…

Ha detta i bakhuvudet när du väljer. :)

Jag kommer nästa år att ha ungat till salu (av rasen Orange), märkta och med stamtavla.

Att anmäla intresse går också bra, och jag känner lite uppfödare av vissa av raserna som ev. kan ha ungar/vuxna redan nu om man är intresserad.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Jo, om ni tycker att jag inte varit så aktiv en tid, utom att jag varit bortrest, så har jag haft fullt upp med att få fatt på Orange-avelsdjur. Runt om i hela landet, och har haft fullt upp med att fixa med transporter mm.

Så ni vet. Flört

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[BonnieL]
0

Bra tips? på ovanliga raser, de behöver verkligen få hjälp!

Cochon
0

Nu är jag lite nyfiken, har du någon bild på dessa raserna?
Jag viste faktiskt inte att Isabell låg så illa till…

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

MarHai
0

Rasen heter Isabella. Det är en vacker ras, som oftast lyckas bra på utställningar. Bernt Andersson är en mycket duktig och framgångsrik uppfödare av Isabella.
Jag ska ha några bilder någonstans, hittar inte just nu…

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Cochon
0

#4 He he, duktiga jag ^^  Oki, har tid att vänta, så det är lugnt ;D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Zvintos
0

Mellerudskaninen finns också, eller nätt och jämt.
Ligger väldigt illa till och finns väl sisådär max 30st just nu.

Dock är den inte heller godkänd av SKAF.

Har själv funderingar på att börja föda upp den rasen om 1-2 år (när vi flyttar till hus).

[sstorm]
0

Det tråkiga är att man nästan aldrig hittar någon kanin av den rasen att börja avla på… :/ Men om någon hittar eller vet en bra hemsida kan man ju slänga upp den här (;

RabbitLower
0

har alderig hört talas om Örestad kanin :P

Zvintos
0

#8: Kan bero på att den i princip är utdöd.

MajaL
0

#4 Yes, Isabella, a-et föll bort. :)

Alla uppfödare av raserna har inte hemsidor, men finns att finna på SKAFs hemsida.

#3 Får ärligt erkänna att det inte är den ras jag pysslar med mest. Hörde av en uppfödarbekant, att hon skulle skaffa den rasen, eftersom den också låg lite risigt till. Så jag antog, är inte 100% säker. Man ska ju dock inte blanda ihop den rasen, med färgen, det är två olika. :) Finns ju en färg med samma namn. :) Färgen kan ju bäras av andra raser.

#3 Ska försöka hitta. Orange finner du ju på min hemsida dels, sedan finns här i malmö (typ vid malmö-lund ligger det). De har orange, svensk päls, och jag tror de har eller skulle skaffa någon mer.

#6 Japp, men det är samma som gottlands, ej godkänd.

#7 Ja, visst är det jättesynd. Började angagera mig i Orange-nätverket när jag gick med i SKAF. Vet att vi är ca 10st i Sverige som föderupp Orange. Vad jag vet.

#6 Ja, man längtar efter att kunna satsa när man har mera plats. :)

Har en skiss på datorn över ett stort kaninstall som ligger och väntar. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

jossan84
0

Galfvensjös uppfödning har väl svensk päls tror jag.

MH1994
0

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

MajaL
0

#11 Japp, det har de. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Zvintos
0

#14: Great! ^^
Har faktiskt letat, men inte lyckats hitta än.

Frida-H
0

Mja, Gotlandskaninen är faktiskt sveriges enda officiella lantras på kaninsidan. Övriga raser är visseligen svenska men räknas inte som lantraser. Mellerudskaninen bevaras och avlas dock som en lantras (i Föreningen Gotlandskaninen) men är ännu inte "godkänd" på högre nivå.

Med detta inte sagt att övriga raser är mindre värda eller att det är "onödigt" att bevara dem. Personligen tycker jag ffa att Orange är urläckra och skulle gärna haft ett par om platsen och tiden fanns :)

jossan84
0

#16 Gotlandskaninen är heller inte godkänd som ras i sverige, ville bara påpeka ifall någon uppfattade det så.

MajaL
0

#16 Ja, det är korrekt. Därför kallade jag de inte de övriga raserna för lantraser i texten, men jag kan ha varit lite otydlig.

Mellerud och gottisarna är på samma "nivå" än så länge. Precis som #17 säjer.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se