Lära att dricka ur flaska
Min nya kanin som jag fick på torsdag har aldrig druckit ur en vattenflaska förut utan har haft vattenskål under hela uppväxten, så jag undrar om jag måste lära henne dricka ur flaska och isåfall hur?
Jag vill helst ha flaska eftersom det blir mer hygienisk och det är mer praktiskt om man ska resa. Dessutom spills det inte ut.
Några tips??

Du får antingen ha både vattenflaska och vattenskål tills du ser att hon lärt sig dricka från flaskan, annars kan du ju kanske ha bara flaska och kolla så att hon dricker, det brukar dom ju komma på ganska snabbt. Jo man har ju hellre flaska än skål, fast mina kaniner som är ute på vintern får ju ha skål på vintern och flaska på sommaren.

Hm, jag hade oxå en kanin när jag var liten som inte fattade att hon skulle dricka ur flaskan. Hon lärde sig dock av en annan kanin vi köpte. Du kanaks kan prova att klegga på något gott som banan på pipen, då märker hpn kanske att det kommer vatten när hon slickar där.
Ska testa glegga på något gott, det låter bra. Vad kan man använda som brukar vara speciellt gott men som inte täpper till?

#3 Banan, som sagt, tror jag är bra. har dock aldrig provat :P
Ska för övrigt stå 'kanske' där uppe och inte 'kanaks' :P
Min hane hade haft skål när jag köpte honom, men jag "lyfte" liksom upp honom så han nuddade nippeln med munnen och märkte att det kom vatten. Sedan dess har det inte varit några problem.
Härligt. Ska testa lyfta henne och försöka få henne att förstå, och testa kladda dit banan eller så ifall det behövs. :)
En del beror på hur tam och nyfiken kaninen är. Om den är nyfiken så kan det räcka med att hålla på med flaskan lite och kanske klämma lite på den så att det droppar ut några droppar osv. Man kan också sätta lite banan eller morot på pipen som sagt…
De flesta kaniner brukar ganska snabbt lära sig att dricka ur flaska, framförallt om man tar bort skålen. De är av naturen ganska nyfikna och undersöker allt i sin bur och då brukar de klura ut att det finns vatten där. :)