Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 361 ggr
dreamiz
0

kanin o marsvin

På marsvinifokus har vi diskuterat om att ha kaniner o marsvin tillsammans. Kunde vara intressant att få en diskussion om det här också, höra vad kaninfolk anser?

Sjävlklart är sällskap av samma sort det bästa! Men det är alltså ok att ha en ensam kanin?

Ett marsvin ska ju absolut inte va ensamt så där är ju en skillnad. Sen är det ju stora skillnader i deras kroppspråk, lek o allting. Även mat skiljer sig.

Det en del säger är att en kanin kan skada ett marsvin, vilket självklart kan hända om de inte är bra kompisar. Men som sagt, vad anser/tror/tycker ni?

Jag har själv haft kaniner för flera år sedan, har nu inga kaniner men två marsvin. Så jag har erfarenhet av båda djurslagen, men inte tillsammans.

Pinscher2
0

Jag hade två av mina marsvin ihop me min yngsta jamoratjej i höstast. Först var allting bra, flera veckor gick men så en dag såg jag att Suki hade lite päls på ett ställe. Men jag tänkte att hon fäller väl… En till dag gick och då såg man hennes skinn! Då åkte marsvinen genast ut!!! Och efter det fick hon tebax sin fina päls.

Så jag kommer då aldrig mer ha kaniner & marsvin ihop!

Matilda_91
0

Jag har aldrig haft marsvin men tycker nog att man ska ha kanin försig och marsvin försig. Visst, om man har flera marsvin och flera kaniner skadar det ju inte om man kanske har två marsvin och en kanin i en bur om dom inte skadar varandra, men jag tycker inte man ska köpa ett marsvin och en kanin och sen ha dom tillsammans, speciellt inte om det är första gången man skaffar något av djuren.

dreamiz
0

Jag håller med om att man självklart inte ska skaffa en av varje för att ha ihop! Utan jag tänkte mer om man redan har både kaniner o marsvin o de blir ensamma eller om man har ena sorten o tar hand om en omplacering… Ja jag vet inte…

Yuriko
0

Jag tycker att det är ju egentligen ungefär lika troligt att två kaniner bråkar om man sätter ihop dem som att en kanin och ett marsvin bråkar. Ibland funkar det, ibland inte. Jag har sett kaniner och marsvin gå jättebra ihop, så nog fkan det funka.

Hopi
0

Har du hört nåt mer om vad det är för sorts kanin, dreamiz?

Det är ju många som har kaniner ensamma, så det är ju inga problem. Dom är ju inte flockdjur på samma vis som tex marsvin, möss o råttor.

KajsaM
0

Jag tycker att man inte ska ha kaniner och marsvin ihop. Dom pratar inte samma språk. Kanin kan t.ex jaga marsvinet och sparka det men bakbenen. Visst kan det gå bra att ha ett marsvin och en kanin. Men jag tycker att man ska ha två av samma isåfall :)

myriis
0

En del blir ju jätte bra vänner, så det går ju ;) Men jag skulle dock inte testa eftersom jag inte har behov av att låta flera djur bo tillsammans.

_Mew_
0

Jag har ju både marsvin och en kanin hemma. Men dom bor inte i samma bur, men springer på golvet gör dom tillsammans och det går jätte bra! Min åsikt om dom ska vara tillsammans i bur eller inte är nog att jag tycker det är okej. Dom kan bli bra kompisar osv.. men helst tycker jag att man ska ha dom i varsin bur. Men jag tycker det är helt okej att ha dom tillsammans. Men har man dom tillsammans så ska det vara TVÅ marsvin i så fall! Eftersom en kanin aldrig kan ersätta ett annat marsvin.

dreamiz
0

hopi: nä vet inte vad det är för kanin, den ska va liten men jag har inte sett den så vet inte om det är en äkta dvärg eller inte.

Jag har två marsvin som är superkompisar. OM jag nu skulle ta hand om denna kaninen så tänkte jag ju mer då OM det nu skulle funka att ha alla tre ihop, men om kaninen inte behöver sällskapet så kvittar det ju iofs.

Men som sagt så är det ett stort OM jag över huvud taget ska ta hand om kaninen… Inte för att jag inte gillar kaniner, för det gör jag, de är underbara ju!, men jag måste ju ändå tänka igenom det riktigt ordentligt. O vet inte 100 om de ska göra sig av med kaninen heller. Men då de inte verkar bry sig är jag rädd att de inte heller bryr sig var den hamnar…  Å andra sidan kan jag ju inte rädda alla… Nåja, vi får se hur det blir. Men intressant att höra alla åsikter i varje fall!