Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1426 ggr
Rorosjons
0

Oansvarig parning!

Läst om många kaninkullar nu, bl.a såg jag ett inlägg om en hona som var 5år och ägaren ringt veterinär och frågat om det är OK att para henne igen eller ej, hon hade fått tidigare kullar.

När jag läste detta inlägg kom jag och tänka på en kompis som hade en verkligen ur fin siames Dvärg Vädur.
Jag hade faktiskt vid samma tillfälle, dem var dessutom lika gamla, en siames Dvärg Vädur´s hane. Perfekta paret =D.
Min kompis ringde mig och frågade om hon fick para hennes kanin med min hanne och jag sa självklart att hon får det. Sen tänke jag efter lite och frågade om hon fått tidigare kull och svaret blev nej.

Då tog jag tillbaka att jag svarat ja och sa att man prarar inte en kanin vid den åldern utan att denne fått tidigare kull. Hon blev jätte arg och skrek, dem hade vart det perfekta paret!
Strax därefter hade hon lånat en Havanna Dvärg vädur ifrån trakten och prata honan med. 2 veckor efter PARNING dog honan. Enligt vet. hade hon en sjukdom som gjorde att hon inte klarade av att ha ungar.
Jag såg på min kompis att hon ljugit om att dem vart till vet.

En vecka efter honans bortgång ringde min kompis och grät och sa: Förlåt, hoppas hon förlåter mig. Min älskade kanin snälla förlåt mig. Varför lyssnade jag inte på dig, varför? Jag har dödat min egna kanin för att jag var så självisk och ville ha söta kaninungar!
Sen la hon på.

Min hane har vart far till många fina siames dvv kullar. Han hade otrolig kondition.
Hennes hona vart tjock och nästan helt ur kondition.
Båda kaninerna var 6år gamla. Min kompis tänkte alltså ta första kullen på kaninen vid 6års ålder och ingen tidigare kull hade hon haft! Sjukt.

Min kompis var 7år då och jag var 8. Jag fick min hanne när jag var 2år gammal och hon fick sin när hon var 4-5år.

Ville bara skriva av mig! Hoppas ni förstår texten, skrev i all hast.

Rorosjons
0

Jag är glad att jag sa ifrån henne, så det inte var min hane hon dödat sin hona med. Är fortfarande ledsen att jag inte kunde printa in i hennes huvud eller hennes föräldrars huvuden att det var FEL.
Ja, jag pratade med hennes föräldrar. Jag pratade också men mina och dem pratade med hennes men förgäves.

Pappa hade rätt, jag var kanske mogen för min ålder.
Han kollade hela tiden och hjälpte mig vid hantering av kaninen, Stampe hette han. Visst, pappa hade största ansvaret om Stampe, men jag hanterade honom mest då jag var totalt förälskad i honom.
Djur är något som alltid funnits kring mig sedan födseln. Och speciellt hundar/katter och kaniner är någt som alltid vart där. Senare kom häst.

TereseE
0

Kan inte hålla med dig om att man är mogen nog att ha egen kanin när man är två år. Kanin i familjen som en förälder äger och tar hand om visst, men att ge en kanin till en 2-åring tycker jag bara är så fel. En 2-åring kan inte ens ta hand om sig själv.

Jag har en dotter som är 18 månader snart och hon får vara med och gosa med kaninerna, men de är mina och mitt ansvar. Skulle aldrig i min vildaste fantasi komma på att ge henne en egen kanin.

Håller med dig angående Avel. Men tycker personligen att all Avel borde vara mycket mer restriktiv. Finns redan så himla många kaniner som ingen vill ha, så förstår verkligen inte vitsen med att sätta nya kaninpluttar till livet hela tiden bara pga egenintresse.

imsuchadiva
0

Nej, man är inte mogen att ha ett eget djur när man är två.
Jag har haft djur runt mig hela livet, eftersom att mamma älskar djur. Senast här om dagen sa hon att jag var snäll mog djur redan som liten. ( många ungar är ju hårdhänta mot djur)
Men för det var jag inte mogen att ha en egen kanin.

Ang din kompis så har jag lite delad åsikt.
Tycker det är FEL att para en 5 årig kanin med dålig kondition. Speciellt när hon inte fått ungar tidigare.
Men eftersom veterinären säger att kaninen hade en sjukdom som gjorde så att den dog. Så vet man ju faktiskt inte om den hade klarat av ungarn, om den var frisk..

Rorosjons
0

#2 Jag tycker inte heller om att man ger ett djur till en 2åring. Men pappa och mamma stog alltid vid sidan, min farfar och min pappa har vart kaninuppfödare sedan många många år, dock ej nu. Och till slut tyckte fler och fler att jag var mogen för min ålder. Jag tog hand om mig själv mer än vad mina syskon gjorde, det gör jag fortfarande, det är helt från individ till individ. Det är inte alla 2åringar som måste ha ständig hjälp. Sen beror det även på hur föräldrarna är, är dem över beskyddande eller vågar dem låta sina barn lära sig själva?
Jag menade inte att jag var mogen för att ha kanin, utan mogen för åldern. Skrev fel, men som sagt så skrev jag allt i all hast och då blir det lätt fel i text. Ska ändra lite i texten så det inte formuleras så fel som det blev.

Håller med totalt, ska man sätta kaniner till världen så ska man ha mål med kullen. Själv ska jag sluta med Dvärg Vädurar då jag ej har något annat mål än hoppning då jag har en väldigt fin hopphanne.
Sen vill jag ju komma någon vart med teddyväduren därmed aveln med denna ras.

Rorosjons
0

#3 Det var fel formulerat i texten i inlägg #1, har ändrat nu så det blir lite mer rätt formulerat, förhoppningsvis!

Angående veterinären så tror jag inte du läste allt, min kompis ljög om att hon vart dit. Hon var aldrig till någon veterinär med kaninen. Det sa hennes föräldrar även senare att det var falskt. Glömde skriva det i texten. Och kaninen var 6år inte 5. Tror du missade en del i läsningen.

imsuchadiva
0

Ursäkta men då blandade jag väl ihop åldern med den andra kaninen du skrev om.
Ännu värre om kaninen var 6 år.

Hittar ingen stans i texten där det står att hon ljugit om veterinären.
Bara  "Jag såg på min kompis att hon ljugit om att dem vart till vet." vilket jag inte anser vara tillräckligt starka bevis för att VETA att hon inte var med kaninen till veterinären.

[veralera]
0

Att kaninen hade en sjukdom (OM det du var så att de var hos veterinären) som gjorde att den inte kunde få ungar har egentligen ingenting med saken att göra. Troligen hade den ändå stupat under eftersom den var på tok för gammal speciellt om den var i dålig kontition…

Sen måste jag tillägga att jag vet inte många föräldrar som skulle ta sin sjuårings DÖDA kanin till en veterinär… Och sen hur veterinären skulle kunna få reda på sjukdomen då vet jag inte heller… Sen måste jag också säga att min erfarenhet av veterinärer är att de skiter i kaniner.

Kom in med min sjuka hermelin till akuten, efter en kvarts väntande i ett litet rum kom en veterinär, nöp han i bakbenen, försökte sen om han kunde gå, och sa sen "Tror inte det är så mycket vi kan göra" och gick sen ut ur rummet. Försökte få dem till att se vad det var med honom eftersom jag har 2 andra kaniner vill jag ju veta att det inte är något som smittar… Men nej inga svar fick man. De försökte inte ens. Sen blev han avlivad och att vara tvungen att betala de ca 600 kronor som en akuttid kostar plus minst lika mycket för själva avlivningen känns så jävla onödigt när man inte ens får veta vad det var. Då hade han lika gärna kunnat bli skjuten på gården (min kille tävlar i pistol så han har pistoler) så hade han sluppit lida hela resan och väntetiden till veterinären…. Tycker att skjuta djur är det mest humana sättet att avliva dem eftersom det går snabbast.

Sorry att detta blev så off topic men behövde bara någonstas att ta ut min ångest och frustration. Tyckte det var riktigt starkt av dig att som åttaåring stå upp för dig själv och säga emot! Vet inte så många som klarat det!

Redigerat av Sajtvärd. Kom ihåg att det enligt skrivreglerna ej är OK att använda svordomar.

Zvintos
0

#7: Veterinärerna brukar ofta inte kunna ta reda på vad djuren dött utav.
Det säkraste är att skicka iväg mystiskt avlidna kaniner till SVA (statens veterinärmedicinska anstalt) för obduktion och prover.

RabbitLower
0

#7 nej men att låta en kanin somna in med spruta är bättre….men dom dör ju ändå när man skjuter dom om man skjuter typ rätt

…men jag skulle hellre vällja spruta…det känns bässt så<3

men däremot tycker jag inte om sånna som slår ihjäl sina djur typ en pinne i nacken…även om de går fort så känns de nogg….tännk dej själv en pinne i nacken:(

Linnet
0

Alltså var fanns föräldrarna när detta hände. En 7-åring är ju inte alls mogen att ta ansvar för sin kanin, än mindre att fatta nåt beslut om att para sin kanin, det måste vara föräldrarnas ansvar och 7-åringen kan inte hållas ansvarig för nåt av det som hände.

Rorosjons
0

#6 Om du läser i inlägg #5 så ser du att till och med föräldrarna medgav att dem aldrig var iväg.

#7 Endel är förfärliga, dem anser att kaniner är mindre värda, otroligt! Dem hade hittat på att dem vart till veterinären.

#9 Hur kom du in på skjuta och slå en pinne i nacken, inte alls vad tråden handlar om.

#10 Hon gjorde som hon ville. Det var också en anledning till att jag sa nej. Hon hade gammal hona och dessutom är knappast hennes föräldrar med på det. Men det var dem tydligen =O.

citronsaft
0

#11 nej men #9 svarade lite på nummer #7, och det var ju om avlivning, om du läser sju kanske du förstår, det var redan #7 som var lite OT… tycker oxå det är bättre att avliva m spruta än att avliva hemma.

Ja nog, om avling, lite OT men a….

Tycker iaf att din kompis gjorde fel, fast det var ju hon som var sju, hennes föräldrar då???

Rorosjons
0

#12 Jaja, ber om ursäkt =).

Hennes föräldrar gick med på parningen mellan den havanna färgade hanen efter mycket tjat. Men när hon frågade om min sa dem nej, sen blev hon arg och typ mat vägra för att få para med den havanna och då gav dem sej. Men hon fattade ingenting om vad hon höll på med. Gör nog inte så många i den åldern.

Linnet
0

Det är väl lite konstigt att börja diskutera sånt som har hänt för 7-8 år sen, kanske lite efterkonstruktioner också, eller minns man så väl i minsta detalj allt som hänt för 7 år sen??? Tycker ändå, i så fall att detta stämmer, att allt är föräldrarnas ansvar, det är dom som ska bestämma över sina barn och man kan inte ha åsikter om att denna 7-åring gjorde fel och parade en för gammal kanin, en 7-åring är inte mogen att förstå konsekvenserna.

[veralera]
0

Sorry att detta är OT men jag tycker att det är mest humant att avliva djur via skjutning, hemma, eftersom en spruta gör att djuret "somnar". Det ligger inte i ett djurs instinkter att mitt på en öppen plats lägga sig och somna, så många djur grips av panik. När det gäller kor, hästar och andra "stående" djur tycker jag att det är djurplågeri att avliva med spruta, eftersom dess djur trillar ihop och det går verkligen emot deras natur.

Sen är det de att de dör inte av sprutan utan de dör av syrebrist till hjärnan eftersom sprutan får hjärtat att stanna, på vissa djur kan detta gå långsamt och djuret kan alltså vara vid medvtande när läkaren säger att det har dött. Sorry ige för OT svara inte på detta men vill bara säga att jag forskat runt lite om sprutavlivningar och jag har hittat många aspekter som säger att det inte är bra för djuren. Bara min åsikt.

Inlägget redigerat av Sajtvärd. Vill påminna än en gång om att det inte är OK med svordomar. Jag uppskattar om du undviker att fortsätta skriva svordomar i fortsättningen, då det bryter mot skrivreglerna och kan resultera i en varning vid fortsatta överträdelser.

[veralera]
0

Om vi ska återgå till ämnet vill jag återigen säga att jag tycker det var riktigt starkt av dig som åttaåring (!!!) att stå upp för dig själv, riktigt starkt.

Såg att någon ovan sa att man inte kunde ge djur til 2åringar, klart man kan, SÅ LÄNGE förläldrarna är med och står bakom och vet vad de ger sig in på (en förälder som aldrig haft djur innan bör nog inte skaffa det till sin 2åring nä) och är villig att ta hand om djuret de dagar och tider barnet inte kan/vill. När min son vill ha ett djur kommer han få ett djur, oavsett om han är 2 eller 10, efter att jag förklarat noga för honom vad det innebär:)

Rorosjons
0

#16 Jag tycker också det är OK att ge djur till minder åriga, så länge föräldrarna har djurvana samt tar det största ansvaret och är med vid hantering av djur.
I mitt fall var jag 2år, men då har min far haft kaninuppfödning i över 15år och min farfar har haft kaniner i över 30år. Så det finns aningen mycket kaninvana i min familj.
Det är totalt tvärtom om det skulle vara föräldrar som ger sin 2-3åring en kanin/djur och dem har noll i erfarenhet!