För det första så kan du ju vänja dina kaniner vid selen, om du inte har gjort det redan vill säga. Sen så är det dags att fixa hinder av något slag, de kan vara gjorda av i princip vad som helst, om du inte har riktiga hinder. Hoppa bara låga hinder i början, och låt kaninerna nosa och undersöka hindret före ni hoppar det för första gången.
Förstår de inte vad de ska göra, så kan du lyfta dem över hindret. Om de ännu inte förstår så kan du putta henne/honom lite försiktigt på rumpan. Då kaninerna hoppat hindret så ska du berömma dem.
Och kom ihåg att allt ska ske på kaninens villkor, vill den inte hoppa så ska man inte tvinga den till att göra det heller. Och hopp-passen ska inte vara för långa, man skall anpassa dem efter kaninens vilja och kondition. 

Okej, jo båda mina kaniner är "selvana" En av dom har provat hoppning förrut han hoppade ca 20cm^^ men han hoppade iaf. Men det var för 1år sedan. nu vill han bara springa på sidan av hindrena :/ Och min andra kanin har jag inte hoppat med. Men om jag tar på hans rumpa lr rygg så lägger han sig bara ner…
MEn om vädret tillåter ska vi väl försöka hoppa lite i morgon :)

Och när jag hoppar med min kanin, så hoppar den upp på hindrena å sen över i stället för att ta ett skutt över, vad ska jag göra åt det?

Det gjorde min kanin inprincip hela tiden från början!, om du bara har tunna grenar överst i början då kan den inte kan landa på hindret utan måste hoppa över. Om den inte hoppar rakt in i det såklart.

Det finns artiklar om hoppnig :)
Tänkte precis skriva det som Kajsa_ skrev.
Between: Vi har lagt upp några artiklar om hur man går till väga för att börja med hoppning, något för dig kanske?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Om man har en utekanin. kan man verklgen träna hoppning på vintern då? eller är det svårare?? Hmm. funderar lite bara… :P
#7: Självklart kan man träna hoppning på vintern. Kaninerna verkar också tycka att det är roligare att hoppa, det är ju inte lika hett som på sommaren 
#8: Okej :) Gud vad roligt. Jag vill jättegärna testa om Molle har lite talang när det gäller hoppning :) Koppel kan han gå i i alla fall så det ska nog gå bra.

jag skulle föreslå att pröva med små hinder till en början och forsätta med högre.

Ungefär hur högt ska man börja med? asså dom har typ hoppat 20-30cm förrut(en av dom) men nu fattar han inte längra vad han ska göra. När man kommer mot hindre å han ser hindre viker han undan
#11: Det är väl bäst att börja om från början så att kaninen lär sig igen. Börja med jättelåga hinder. bara 5-10 cm och sen kan du höja allt eftersom han blir duktigare!
Träna inte för långa pass då tröttnar kaninen lätt. I alla fall i början. :)

#12 Hampus gillar inte att hoppa :P Men det kanske kommer :P

Min kanin hoppade 45 cm :D
Hum.. 30-40 cm.. Är inte det lättklass höjder? xD
Min lilla super kanin hoppar inte ens videofilmer… Haha, men jag ska träna lite mer med honom i vår, men jag hoppas att han lär sig att hoppa ordentligt.