Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 956 ggr
Penna
0

Träna rumsrenhet

Vi har en 9 v. dvärgvädur. Har läst att det är bra att hantera ungen varje dag så han vänjer sig vid det och blir tam. Vi har släppt ut honom på en filt på golvet en stund varje dag. Några ggr. har han bajsat på den. Han bajsar överallt i buren fast vi lagt in en hörntoa. Han valde inte något hörn så vi lade in toan efter 2-3 dagar men han bryr sig inte om toan, han bajsar lite överallt. Saken är den att vi vill få honom rumsren. I vilken ålder ska vi börjar träna det? Är det dumt att ta ner honom på golvet redan nu när han ännu inte lärt sig toarutiner i buren? Vi vill så gärna få honom rumsren så han kan umgås med familjen på ett enklare sätt fram över, lite som en katt. Vid 9v. ålder kanske kaniner inte alls är mogna för sådan träning, varken toaträning eller rumsrenhet?

Raderad
0

Själv så har alla mina ungar varit rumsrena utan att jag har gjort något ^^
Men jag vet inte om detta fungerar, men jag har hört att man kan ta en sprayflaska med vatten osse sprutar du på honom (på baken) om han gör det på fel ställe, om du gör det på avstånd så vet han inte att det är du…

emms
0

Kissar han i hela buren också? :)

Emma

Penna
0

Ja, kissar och bajsar i hela buren.

Em--ma
0

Kissar han på olika ställen  i buren? Eller kissar han på olika ställen varje gång?

När han bajsar lägg kluttarna i bajslådan. Så att det finns bajs där i då kommer han så småningom lära sig bajsa där i x'D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

teddybaby
0

Jag har samma problem! Dock upplever jag det inte som ett stort problem när han springer utanför buren eftersom att hans bajs är så lätt att sopa upp. ^^ I buren håller jag nu på att kämpa med att envist plocka upp hans bajs och lägga i lådan… det är då inte lätt! :D

teddybaby
0

Juste! Jag fick ett tips  tidigare som verkar funka LITE! Om du lägger maten intill toalådan och har höt ovanför lådan så kanske dte hjälper… kaniner tycker tydligen om att "göra ifrån sig" och äta på samma gång. ^^

[veralera]
0

Om han bor i en liten gallerbur kan jag säga att det finns få kaniner som väljer en "skithörna" i den eftersom den oftast är för liten (menar inte att buren är för liten i sig, utan bara för liten för att ha en speciell toalett i, hade du bott på 10kvm hade du nog inte haft plats me nån vidare toalett,om du förstår vad jag menar:P) medans utekaniner som har en tvådelad bur i stort sett alltid väljer att göra den lilla delen som "toa".
Är det viktigt att han ska bajsa i bajslådan? Ta isåfall ALLT allt allt allt allt kiss och bajs han har och lägg det i bajslådan.

När det gäller att vara ute så ifall han någon gång kissar eller bajsar ute (alltså sätter sig och bajsar rejält, inte släpper två kulor eller så för de gör små kaniner ibland "i farten") så lyft in honom i buren och spraya direkt rengöringsmedel, parfym eller något annat som luktar över kisset och sätt sen en vas, en treveböcker, en fotölj eller något ovanpå - annars kommer kaninen ha deta som sin nya toalett.

Sätter du ut kaninen i ett annat rum än vad buren är så tänkt på att du måste BÖRJA med att sätta ner kaninen i bajslådan, och den måste också ha lite skit i sig, både kiss och bajs.

Sen är det tre saker du måste tänka på:
1. Du har en ung kanin, unga kaniner har inte lika stor blåsa som stora kaniner och kan inte "planera" när de ska göra sina behov så som människor kan, så även om kaninen VILL till bajslådan är det inte säkert den hinner. Du kan behöva flera lådor i olika delar av rummet.
2. Har lådan blivit för skitig så ratar kaninen den och hittar ett nytt bajsställe eftersom de är mycket renliga djur.
3. Snart kommer din kanin komma in i "tonåren" och börja bajsa och kissa överallt även om den var runsrum veckan innan, detta är bara att bita i och stå ut för det går över!

Kaniner är nog de djur som (oftast, det finns undantag!) är lättast att få rumsrena eftersom de är i stort sett de enda djur som har en instinkt till att bajsa på samma ställe:)