Havre
Är det någon som ger sin kanin bara havre?
Skulle vilja veta om det är något att överväga till då de är väldigt billigt och så!
Kan kaninerna klara sig på bara havre? och hö naturligtvis!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag tror att det är högst olämpligt! Havre är mycket energirikt och kaninens föda ska i första hand vara lågenergi.
Bättre att strunta i torrfoder helt och hållet och bara ge massor med bra hö och lite grönsaker i så fall. (Och färskt grönfoder/gräs/örter på sommaren förstås.)
Mina kaniner får Lottie kaninpellets på sommaren och på vintern får de också lottie men även lite havre.
Innan jag började med lottie fick de ingen pellets på somrarna, och på vintern fick de ren havre. Jag har haft kaniner i hela mitt liv och de har alltid fått havre och har alltid varit pigga och friska:)
Men de har inte bara fått havre utan de har också fått grönsaker, frukt, kvistar och hö.

Håller med #1.
Jag ger mina kaniner Rabbfor + lite havre som jag blandar med maten.
Lite skadar inte! :)
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
vart köper man bra hö ?? asså det ända jag känner till är hö från lissmagård som säljs i djuraffären .. är det bra hö ???
#4 Hö från bondar brukar va det bästa. Det ska lukta gott och vara grovt. Djuraffärer brukar inte ha så grovt hö. Finare hö ser godare ut men kaniner behöver grövre (=mer fibrer) för att deras mage ska vara i topp :)
Emma
kvaliteten på djuraffärens hö växlar, ibland får de in bra eko hö- grovt, då passar jag på köpa 2-3 säckar..
Ang havre blandar jag i lite i pelletsen vintertid, lite roligare och mer energi.. =)
Att bara ha havre som tillskottsfoder är inte lämpligt enligt mig. Dock har jag inget emot att blanda havre i pelletsen.
#4 hur får man tag i bondar ?? asså känner inte riktigt någon bonde.. bor inte direkt ute på landet .. men finns det bonar i stockholm området (huddinge) ??
#8 Kolla på blocket, där brukar bönder annonsera.
Tack för alla bra svar :)

Tror inte heller att havre är bra, dock blandar jag i det i pelletsen. Vet inte om kaniner kan få det, men hästar kan få kolhydrats förgiftning (korsförlamning) om man ger för mycket havre åt vissa hästar..
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#9 har kollat där men jag hittar inget =(
Havre är ett bra foder för kaniner, men man får passa sig då det innehåller ganska mycket fett och kaniner lätt kan bli för feta.
För inte allt så länge sedan fanns inget pellets och då gav vi kaninerna hö och havre som bas och grönsaker osv. Kaninerna mådde nog lika bra då som nu, kanske bättre t.o.m…
Så man kan ge kaninerna havre och kaninerna mår bra av det?
Men bara att man håller koll på vikten och sådär?
Ja menar mina kaniner tränar hoppning och är ute och motionerar varje dag!!
Plus att deet är lättare och billigare att få tag på!
Självklart får dom grönsaker och hö också!!
Havre är ingen vidare som bara foder(eller som ersätning för pellets de är inte samma sak.).Kaniner går lätt ner av havre i alla fall våra kompisars kaniner.Dem gav dem bara havre och hö för de va överviktiga men sedan när de skulle gå till vet va dem ungerviktiga.
Absolut inte bara havre oav vad som händer är de inte bra att bara ge have.Antingen grönsaker och hö eller pellets och hö.
Håller med #1. lysna pe de hon sagt.
Man ska inte köpa de som är biligast sen ör pellets inte så dyrt heller förstår inte varför du vill börja med havre.Kaniner(alla djur9Ska ha Nytig,hälso sam,ordenklig mätande,kvalitets mat med lagom mycket feter.
Nej det var bara en fråga.
Hos oss är det hälften så billigt om inte ännu billigare.
Det var inte fråga och inget att bli upprörd över ellerhur?
Och jag har inte sagt att jag ska byta utan bara frågade om man skulle kunna.
Lyssna och lyssna på vad folk säger egentligen är det ju jag som bestämmer om vad mina kaniner äter. Och nej jag ger inte mina kanienr dålig mat utan välddigt bra mat.
Tråden kan låsas då jag har fått reda på det jag har frågat om, och även lite mer..men jaja.
*Låser*