Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1053 ggr
Ninnas
0

lite hjälp tack...

Hej!

Undrar lite vad det kostar varje månad med en kanin. Hur mycke de äter…hur mycke hö, spån med mera går det åt på en månad. Tacksam för svar.

Ninna

Linnet
0

Det beror aldeles på, jag har många kaniner och köper storpack av allt, mat, spån i storpack på granngården, rabfor ca 160:- för 25 kg, spån 25 kg för ca 80:- köper hö och halm från bonde för bara ett par kronor per kilo.

Men har man bara en kanin så får man väl räkna med kanske 2 kg pellets per månad, en dvärgvädur äter ca ½ dl per dag, hö ett par rejäla näva per dag, spån lönar det sig nog att köpa storpack om man har plats, dom små förpackningarne på affärerna kostar ju massor. Men det är inga stora kostnader, borde räcka med 50-100:- per månad, beroende på vad man köper.

[miiickkiis]
0

Min kanin kostar ca 500 den första månaden jag fick en henne. Och hela paket (när man skaffar kanin) blev ca. 2000-5000kr!!

Nu har jag ingen koll, men jag köper nytt halm/hö/pellets och sånt varje månad. ca. 500?

Zvintos
0

Som #1 säger beror det på en hel del, hur mycket det kostar.

Vilken pellets man ger, vart man köper den, vart man köper hö, vart man köper bottenmaterial.
Även ifall man åker på utställningar/hopptävlingar, medlemsskap i klubbar.
Ev försäkring, om man nu vill ha en sådan.
Ras på kaninen spelar också roll, då en jättekanin äter klart mer än ex en dvärgvädur, och det går även åt mer spån osv.

Det dyraste är dock oftast första månaden/månaderna, när allt ska köpas in; kanin, bur, skålar, foder, strö osv.

Här hemma går det åt ca 500kr för 6 kaniner, och då är allt inräknat.
Pelletsen är det som är dyrast för mig, vilket kostar 500kr och räcker i ca 2-3 månader.

KimAx
0

Jag har två kaniner, en hona och en hane.

Spån får jag från en såg som min pojkväns morbror jobbar på och hö får jag från min pojkväns familj då de bor på landet.  

Jag köper 10 kg säckar med pellets för 129 kr och den varar många månader, skulle tippa på 4-6 månader. (Hanen har varit ute på landet i sommar så har inte riktigt koll på det).

Sen får de ju självklart grönsaker.

Så för mig kostar det inte så mycket i månaden:).

Ninnas
0

Ok, då har jag lite hum iaf.

Kan tillägga att jag har 4 marsvin så jag köper ju ändå spån, hö i stora förpackningar. Så det kanske bara blir en liten summa till.

Ninna

Ladymon
0

Jag har en fransk vädur. foder hö och halm kostar för mig ca 500 kr i månaden, Sedan är det jue så mycket mer som försäkring och om man måste köpa burar selar klo klippare m.m m.m

[Zkold]
0

Foder är vad som kostar, kanske en 100lapp i månaden. Hö får jag från stallet. Sen har jag honom försäkrad men det betalar jag bara per halvår. Grönsaker och sånt med kanske 150-200 det är lite olika…

Lisa82
0

här går det ca 300 kr per djur (hö, pellets, spån). sen tillkommer kostnader för försäkring (ca 25kr/djur/mån) och grönsaker (ca 50kr/mån).

Då har jag räknat på mindre förpackningar (1 kg pellets och hö-säckar fr djuraffären).

Brukar ibland köpa storpack av hö och toalätt, då blir det lite billigare.

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

hjartelyckanskaniner
0

Jag har 6 kaniner och jag lägger 300kr på de i månaden med tävlingar. jag tävlar 2 gåmnger i månaden och för 3 kaniner kostar det 60 kr/gång om man bara tävlar t.ex. rak lätt.

Nu räcker en säck med foder i ca 2 månader för mina äter ganska mycket och de är ju många. Men det som är bra med fodert att de är inte bara till kaniner utan även marsvin.

Det är ganska svårt att räkna ut hur mycket det skulle kosta/djur/ månad. Vissa skämmer bort sina djur ofta och då kostar det medans vissa inte gör det. Eftersom mina djur får grönsaker ifrån maten som är över så vi slösar inte en massa grönsaker som vi inte äter upp utan de får mina matvrak.

Men skulle svara runt 100lappen/månad mer än för dina marsvin. Det är bara mer spån,hö och halm om du vill ha det. Man måste inte ha en massa leksaker utan kaninen blir mer lycklig om den får kärlek:) inget får ett djur att bli mer lycklig än när den känner att man älskar djuret och gör allt för den.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Raainboow
0

Jag har tre kaniner, på dem lägger jag ut runt 300-400. Men det beror på vart du köper maten osv.

Höet är dyrast tykcer jag, en säck räcker bara en månad och kostar 112 (här i Kiruna), pelletsen 25kr/kg och hö/strö 70kr.
Det beror på hur mycket det kostar hos dig :)

Siggen
0

I princip ingenting på sommaren. Då får de vara ute hela dagarna och käka gräs, och sen slår vi gräs till dem som dom får på nätterna. Ingen pellets på sommaren, ingen av mina behöver det. Endast spån och halm som kostar, men det blir inte mycket, de är ju ute hälften av dygnet och gör sina behov där ute.

På vintern blir det lite mer, med hö  och pellets. Köper carrier 140kr om jag minns rätt, 25  liter tror jag att det är. Det räcker väldigt länge, går åt ca 2dl per dag. Och en höbal räcker väl 1-2 veckor, så det kostar inte mycket där heller. Runt en hundring på vintern, kanske 30-40kr på sommaren per månad.

Mvh Sigrid

teddybaby
0

Jag har precis köpt kanin och för mig såg det väl UNGEFÄR ut på det h'r viset:

1. Teddykanin 800:-

2. Bur 900:- på djuraffären

3. Toa-lätt 50:- (katt-"spån" istället för vanliga spån efsom jag har teddykanin med mycket hår)

4. En påse halm 30:-

5. Hö 32:-

6. Kammar (mina är långhåriga) + lekboll (som de aldrig använder) 100:-

7. Mat: pellets(lösvikt djuraffären) + morötter 60:- och det kommer nog ta en månad innan pelletsen tar slut!

Med reservation för att jag kan ha glömt något! Sedan ger man ju grönsaker och så, men det räknar jag inte in som kostnad eftersom att jag äter mycket grönsaker själv. :)

Ninnas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack för alla svar:)

Kan meddela att det flyttat in en liten dvärgvädurs kille hit. Han heter Kanin(dottern valde namn, hon är bara 2 år) och är 3 mån nu.

Han är så himla fin och go, fattar inte varför jag inte skaffat kanin innan:)

Ninna

LinneaJohaanson
0

Uj så söt :)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Baralisah
0

Så roligt att det blev en kanin till slut! Glad

Han var jätte fin, grattis!

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Ninnas
0

#15 Ja, är hur nöjd som helst med honom.Skrattande

Även fast han hittar på en massa bus som att äta på tapeterna:)