Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4655 ggr
RabbitLower
0

Konstit kön :S

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

idag när min kompis och jag skulle kolla kaninerna så här hällso kontroll…. så titta vi på könet och de e svårt o säja hur de ser ut men kolla på bilden….de luktar äklit och gult gojs typ i…på en kanin såg de ut som ett till kön eller ngt :S ingen aning va detta kan va nån som kan veta? och alla honorna har de tillochmed dom kastrerade hanarna…och vi ska ringa vetrinär på måndag!

Zessan
0

putt

Rorosjons
0

Infektion?

Sashhi
0

#2 - Gult och luktar äkcligt tycker jag precis som du att det ltåer som en infektion. Ring veterinären!

Not your mom, not your milk.

minkaninester
0

#3: Dem skulle ringa veterinären på måndag ;)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Emma-lundqv
0

Jag tycker absolut att ni inte ska vänta med att ringa.

Funderar på om det kanske kan vara Pasteurellos?
Urdrag på Roslagstulls hemsida:

"Bakterien kan orsaka infektioner i övre luftvägar, livmoder, hud, njurar, urinblåsa, tårkanaler, mellanöra och lungor. Uppsök veterinär om Du observerar flöde från ögon, näsa, vulva, eller om kaninen tappar aptiten, blir dämpad, får diarré, lutar huvudet åt ena sidan, tappar balansen, eller får ansträngd andning."

Sashhi
0

#4 - Jo, men jag menar nu på direkten.

Not your mom, not your milk.

minkaninester
0

#6: Jaha, ber om ursäkt då! :)

MVH.
Louise T

RabbitLower
0

men vi ska ringa vetten på måndag dom har inte öppet nu :(…smittas de?

minkaninester
0

#8: Dem kan ju smittas, försök ändå att tvätta händerna noga mellan varje kanin som du besöker. När du kommer in tvätta med sån sprit+ tvål & vatten. Var försiktigt ifall det sprids och det är något farligt! :/

Hoppas på det bästa!

MVH.
Louise T

Tossan
0

Hmmm,,svårt att se på bilden,

men är det själva könet ,är det inte dom två fickorna som sitter på var sida av könet

Där är ju alltid klet som man tar bort med topz

Men jag kanske ser fel  men det ser ju presis ut som det

annaforsgren
0

Som de andra tycker borde du kontakta veterinär så fort det går, håll koll på det så att det inte blir värre. Städa buren ofta så det inte irriterar mer, och se till så att kaninen äter och dricker.

Håller tummarna!

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

RabbitLower
0

#10 det är två fickor som sitter brevid könet jag visste inte att dom skulle ha de:S e de vanligt? så de ska va så? !

Zvintos
1

#12: Ja, fickorna ska vara där.
Det är könskörtlar som kaninen använder för att revirmärka, förutom med körtlarna under hakan.

Brukar få göra rent dessa på mina kaniner ibland, men då har smutsen sett ut som svarta "frön" ungefär..
Stinker utav bara helsike gör kletet! Tungan ute

RabbitLower
0

tack! för alla kaninerna hade de och jag blev jätte orolig att de skulle vara nått! men ska man typ ta en toffs och tvätta med…aaa fyfan va de luktar asså Skrikandes

Zvintos
0

#14: Jag brukar blöta tops i ljummet vatten och ta bort det med.
Och ja, det luktar verkligen urk. Tungan ute

RabbitLower
0

pött ;D vill veta mer om detta xP

fia-mia
0

Men jag tycker inte det ser ut att vara som NinniH beskrev. Ser infekterat ut.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

RabbitLower
0

hmm…hur ser de ut om de e infekterat då? O.o

Trasdockaa
0

Det är helt normalt. Är som sagt sekret som kaninerna markerar med när de rider på varandra. Inget att oroa sig alls över.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

minkaninester
0

Jag tycker det ser ut som det ninni beskriver.

Jag blev exakt lika rädd när jag upptäckte det på min kanin men sedan var det som dina har det, luktar verkligen skit och ser hemskt ut.

Dock vill jag inte lova något så ifall du är orolig ring veterinären. Det skadar aldrig! :)

MVH.
Louise T

Katti
0

Fast verkar kaninen må bra tycker jag att det är onödigt att ringa veterinär på jourtid. De vet sällan något om kaniner och tar aldrig in en kanin som mår bra under helgen.

Måste säga att jag aldrig har hört talas om att man ska tvätta kaniner där. Tycker det verkar väldigt konstigt. Vem tvättar vildkaninerna?

Zvintos
0

#21: Om kaninen själv inte tvättar kan det vara bra att hjälpa till.
Har hittills enbart behövt göra rent på föräldrarnas hona, samt min förra hane.

OneSound
0

#22 Hur vet man när man bör tvätta?

Aut viam inveniam aut faciam

Zvintos
0

#23: Brukar kolla där medans jag klipper klor.
På mina som jag tvättat bort det på, har det varit som svarta hårda kärnor och huden har varit alldeles stram.
Det har alltså torkat fast.
Så länge det bara är kletigt brukar jag låta det vara, men har det torkat brukar jag hjälpa till att tvätta bort det.

OneSound
0

#24 Okej, tack! Ska väl fixa det på dem som behöver.

Aut viam inveniam aut faciam

TereseE
0

Jag tycker att det på bilden ser mer ut som infektion än det svarta frölika som kan fastna på sidorna. Så ring veterinären tycker jag!

Clariiz
0

Är lite likt vad en av mina ungar hade i min första kull. Veterinären sa att det inte var någon fara. Det skulle gå över på några dagar om det inte gjorde det skulle hon få äta penicilin eller par dagar.
Hon vart bra efter 2 dagar.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com