En liten snutt kanin
Jag blir kaninägare om några dagar. Jag längtar som tusan. Allt av en slump också.
Såhär var det.
Jag går på en naturbruksskola och bor på internat, och i vårat hushåll är det jag och 7 andra elever. (Samt 3 marsvin, två hundar och en kanin)
Några av oss ville skaffa en huskanin, som vi alla i huset äger och som vi hjälps åt att ta hand om, detta på grund utav att en av skolans kaniner bortskänkes.
Men eftersom inte alla ville det så blev det inte av, men då var ju den idén inpräntad i mitt huvud, och vi kom fram till att jag ska köpa en bur från skolan och skaffa en kanin, antingen den från skolan eller från en kull lejonhuvade kaniner som en elevs kompis fött upp.
Skolan hade ingen bur, så det sket ju sig, och jag tänkte att jag går till en återvinningsmarknad och hittar material till att bygga en kaninbur.
Men voila! Där fanns en begagnad kaninbur till salu för 40 kronor och två vattenflaskor ingick.
Det köper vi!
Så efter att tvättat buren och vattenflaskorna noga och införskaffat en matskål för 5 kronor så bestämde jag mig för att prata med denna elev om kullen, och hon (som sedan länge planerat att ta en därifrån) pratade med kaninägaren som gick med på att låta mig få en.
Och på den vägen är det.
Så nu har jag en inredd bur som sammanlagt gick på 45 kronor.
Buren 40 kr (på denna återvinningsmarknad finns kläder för 5 kronor, fotöljer för 50 och till och med pianon under hundralappen)
Vattenflaska 0 kr
Matskål 5 kr
Spån och hö gratis från skolan
Egenbyggt sovhus 0 kr
Nu är det bara småsaker som behövs köpar, som något foder, saltsten, kalksten (behövs det till kaniner?) och så ska jag kaninsäkra mitt rum, eftersom hon ska få vara lös på golvet iallafall någon/några timmar per dag.
Och snart kommer min lejonhuvade sötnos! Jag längtar som *svordom* och ville bara dela min lilla lycka med er. :)
Även så uppskattas förslag på namn till henne.
Helst något på svenska, men som är lite "udda", t.ex.
Sotnos, Snösvart, Draköga, fast något mer feminint och gärna något där jag kan fortkorta namnet till ett sött smeknamn.
Grattis! 
Men kan inte kaninplutten få vara helt frigående in ditt rum om du kaninsäkrar först? Trist för henne att sitta i en bur större delen av dygnet.
Du måste visa bilder när lilla lejonet har flyttat in. 
Vad kul!
Men saltsten/kalksten/mineralsten är inte nödvändigt för kaniner så det behöver du inte köpa.
#1 Ja, jag funderar på att ha buren öppen hela tiden förutom när jag sover och om jag har besök, och möjligtvis om jag är trött och hon är vild (hehe), men då måste jag först se till att hon pissar och helst bajsar i buren och inte överallt när hon är lös.
#2 Ja, men nu har jag redan köpt en mineralsten som innehåller salt. Kan jag ha den ändå? Jag funderar på att bara mata kaninen med en massa hö och grönsaker och ibland frukt, för jag har hört att pellets etc är onödigt ifall de håller hullet fint, och då kanske jag behöver en mineralsten? :)
Jag tror hon ska heta Lejonöga och kallas Leona eftersom hon är ett litet lejon. :) Men vi får se om det kommer något annat bättre.
kaniner klaar sej på bara hö.. så tror det funkar annars kostar inte pellets så mkt =)
#3 Kaninen behöver pellets i början när hon växer i alla fall och förmodlöigen lite grann varje dag även när hon räknas som fullvuxen vid 6 månader. Så att bara mata en unge med hö och frukt låter inte alls bra tycker jag.
Släng saltstenen, den gör mer skada än nytta! (T.e.x. överskottskalk i urinblåsan som i sin tur kan ge upphov till stenar.)
Som andra här redan sagt bör den ha pellets medan den växer, men sedan går det bra att dra ner rejält på det eller t.o.m. fasa ut det helt. Ge då grova. bladiga grönsaker istället och lite frukt som godis. Höet är det viktiga! Fri tillgång dygnet runt.
En kanin är i första hand gräsätare. Det betyder svårsmält och näringsfattig föda med stor mängd fiber. Tänk på det så faller sig ganska mycket rätt naturligt oavsett vad djuraffärer och "gammalt" kaninfolk än säger…
#7 Bra att du tog upp det där med frukt, det innehåller väldigt mycket godis och ska precis som du säger inte ges som föda utan mer som godis någon gång i veckan i små bitar.