Importera?
Skulle du kunna tänka dig att importera kaniner från ett annat land?
Om jag hade uppfödning så skulle jag kunna göra det om jag hittar det jag vill ha. och behöver i min Avel så varför inte?

Jupp, om de har rasen samt färgerna. Det är aldrig fel att få in nytt blod :)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Japp, definitivt.
Om jag ska börja med den teckningen jag tänkt, blir det nog till att importera från bla Norge.
"2 tycker de ebra om man kan föra ion nytt blod.. man har ju mässorna som man kan åka till å kolla runt dem 2 stora som e i utlandet… ja tycker de e bra om man kan importera..så de inte blir föör mycket inavel här=).. el e ja fel ute me de?
Jag hade också kunnat tänka mig det :)
#4: Inavel i sig är inget farligt egentligen och kaniner är väldigt motståndskraftiga när det gäller det.
Finns flera diskussioner där fördelarna och nackdelarna diskuteras.
Bara att söka på ex "inavel defekt", så finns massa trådar att läsa.
skulle väl tänka mig, kanske från norge el. närliggande land:)
Ja :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Absolut - förhoppningsvis gör jag det om en sådär 10 år 
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Ja, men beronde på avstånd. Skulle nog inte vilja importera från USA, Australien osv. Men Norge, Danmark, finland funkar, ev. även Tyskland.
Not your mom, not your milk.
Om jag skulle ha en större uppfödning (eller ovanlig ras) skulle jag nog kunna tänka mig att göra det :) Lite nytt blod skadar ju som sagt inte. Men bara med grannland och sånt. :)
Emma
Nej det tror jag inte. Men jag föder inte upp heller så.
Om det är rätt kanin och jag är helt säker på det så ja. Har redan två importer men dom var ju inte vad jag förväntade mig tyvärr.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Möjligt att jag kommer importera nåt djur från England nästa år, men rent generellt så är "nytt blod" inte direkt någon fördel om man inte lider av inavelsdefekter…
Det vanligaste och mest kontrollerade sättet att avla med kaniner är ju linjeavel och då kan "nytt blod" förstöra många års avelsarbete, så man ska ju inte jämföra kaninavel med t.ex hundar och katter där man försöker undvika att para besläktade djur.
Ja, jag har en import hemma och kommer definitivt att importera flera :)
Ja :) Funderar på att importera någon hona i vinter/nästa år ifrån Norge.
Jag kommer importera kaniner från Holland :) Två fina teddydvärgvädurer.
Några saker jag tycker att man ska tänka på när man importerar kaniner:
1. Ring tullverket: http://www.tullverket.se/ och ta reda på den seriekod som gäller för det du ska importera, det finns olika koder för vad man importerar samt från vilket land. Man behöver koden när kaninen kommer till Sverige.
2. Transport? hur får du hit din kanin? Obs! du måste betala skatt på transporten!
3. Karantän? Olika regler gäller för olika länder.
4. Moms, skatter? Om kaninen kostar 400:- och transporten 800:- tillkommer även en tullavgit på exempelvis 300:- nu kostar kaninen 1500:- och du får även betala moms på det här beloppet (vanligtvis 25%) med andra ord 375:- så den totala summan är 1875:- och det kan man bli tvungen att betala skatt på.
Är landet man importerar från dessutom med i EU så kan en tredjeparts ränta bli aktuell. Fick dessa uppgifter av skatteverket men jag vet att det är många uppfödare som inte betalar skatter på sin uppfödning trots att det är ett sorts företag "Hobby verksamhet" och då är man skyldig att deklarera på vinsten (om man nu går med vinst som inte allt för många gör) (=
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se
#13 vad gick fel?:)
#19 Viktigast av allt var att honan och hanen jag köpte inte var besläktade. Uppfödaren lovade på dålig engelska att dom inte var släkt alls. Nämen oj dom var visst släkt..
Öronen på honan var fel, dom ska ligga ner och på bildern jag fick på ungen så låg dom ner, det gör dom inte. Hanen var inte wienertecknad, hon missade kanske fläcken på nosen?! Slutligen hade honan ett bettfel som växte bort men det sa hon inget om.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Tycker även att när man gör något så stort som att impotera ska man köpa gamla kaniner, gärna över 3 år så inte kaninen visar sig vara något annat än vad den är. :)
Vill man ställa ut kaninen bör man köpa en redan utställd, stambokförd kanin till sin uppfödning. (=
ja funderar faktiskt på att göra det för att få nästan helt obesläktat:) isf från tyskland, holland eller enland, besöker dom ställerna minst en gång per år.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Någon som vet någon som föder upp Lejonhuvade kaniner eller Rex i Norge?
PM:a gärna svar.
Japp, och på fredag åker jag till tyskland och ska köpa med mig några dvärgvädurar hem!
#24: Jag känner några Norska uppfödare av Lejonhuvade, men nästan alla djur de har kommer ifrån Sverige…
Lejonhuvade är ju bara godkända som ras i Norden och England och det var i England de var först att få rasen godkänd (2002) och det är där man kan hitta de bästa djuren för import. I övriga Norden är det ganska illa ställt med kvalitet på Lejonhuvade och tyvärr går det väl neråt även här i Sverige… Rasen är svår och det är många som avlar med icke godkända färger och blandningar som kallas Lejonhuvade osv.
I USA försöker man få rasen godkänd, men deras standard kommer inte bli lika som vår och den engelska.
Så vill man importera Lejonhuvade är det nog bäst att leta i England.
Ja det skulle jag :)
#18 Nej nej nej hurru. Det där kanske gäller på hund och katt, men inget av detta stämmer på kanin :) Det är egentligen väldigt enkelt eller lite mindre enkelt på kanin beroende på antal. Antingen tar du in 5 per person och behöver inga intyg what so ever. Eller så tar du mer än det, och då reggar du dig som transportör 1 månad innan hos jbv, betalar 500 kr, skickar in pappren på djuren innan och efter och sedan klart.
Så det har inget what so ever att göra med tullverket :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Gud vad skönt att höra! Har nämligen inte lyckats få tag på tullverket trots upprepade försök men enligt skatteverket gällde detta ALL handel ovasett om det gälde tyger eller levande djur..
Men det här är du 100% säker på Louise? Tänkte du har ju importerat förut så du borde veta men skatteverket borde inte vara så ute och cykla tycker man ju. :)
#29: Det är skillnad på handel och privat användning… Ska du importera djur för att sälja eller tjäna pengar så gäller tull osv. Är det för privat hobbybruk så får man ta med sig djuren över gränsen som personliga husdjur (max 5 st).
vad dum jag är :) dom antog kanske att jag skulle gå med vinst, då borde det gälla samma sak vare sig det är en hobbygrej eller ett företag. Vad bra! :)