Varför beter hon sig så?
Hej allihopa! :)
Jag har precis köpt en kanin liten kanin hona för ganska exakt 2 veckor sedan. Hon heter Nicole och är ca. 5 månader, jätte härlig kanin! Tanken är att hon ska användas till utställning och få en kull i vår.
Men nu börjar jag fundera över hennes beteende… När hon kom till mig kunde hon nafsas lite när man tog henne under hakan, men de slutade hon med ganska snart. Men nu har hon blivit värre och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det hon gör är att så fort jag ska bära henne rullar hon ihop sig till en boll och sparkas hej vilt, om du rör henne under hakan bits hon och rivs med framtassarna. Problemen är bara när jag bär henne, sitter hon i mitt knä, på golvet eller i gräset är hon hur mysig som helst.
Någon som haft likande problem eller vet hur jag ska gå till väga?
Tacksam för svar!
Låter som tonåren
#1 du tror de? för jag är livrädd att hon ska bli aggresiv! jag älskar henne verkligen och vill att hon ska bete sig rätt… hur länga kan de hålla i sig då?

#2 till 1 år ungefär.. men om hon e på detta viset nu i tonåren skulle jag aldrig ta en kull på henne , för det ärvs ned till ungarna då
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
#2 Det låter som det, är olika hur länge det håller i sig, men några månader skulle jag säga. :)
Speciellt lejonhuvade honor håller på sådär, håller med #1 :)
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se
#3 ok… det var tråkigt att höra… :/
#4 okej, vi får hoppas att det är bara de då ^^
#5; Jag har aldrig märkt på något av mina lejon att de blivit anorlunda i tonåren.. Så att det är just lejonhonor som "brukar" hålla på så kan jag inte hålla med om..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Håller med #7, tror inte på att det är rasrelaterat. Har haft en hel del lejon genom åren, och aldrig haft problem med någon under "tonåren". :)
Jag har för mig att kaniner i allmänhet inte tycker om att man tar de under hakan. Ingen av mina har gillat det iaf. Men ser ingen anledning till att man måste röra dem just där heller…
#9 Jo, om de har man och måste borstas måste man ju ta där för att kunna borsta där. Det måste iallafall jag på mina ;p
#9 - Du har nog lite rätt i det. Eftersom att kaniner har en doftkörtel där är det flera som tycker att det är obehagligt att få en hand instoppad där under. Dock regerar ingen av mina kaniner just på detta.
Not your mom, not your milk.
#9 som #10 säger så måste de ju borstas där med… det fastnar otroligt mycket skräp där! min andra kanin har inga problem med att jag tar honom där… Är det någon som vet hur pass ärftligt det är med detta beteende? bör man undvika att ta kull på henne?
#7 och #8 Jag kan bara svara efter mina egna erfarenheter :) Har tre lejonhuvade kaniner och min ena hona blev revirvaktande i den åldern, hon bets aldrig men kunde göra "utfall" när jag pratade med uppfödare och föreningsmedlemmarna i västerbottens kaninavelsförening svarade majoriteten att lejonhuvade kaniner är knepiga i tonåren, och ingen av mina teddysar eller dvärgvädurer har gjort något liknande så jo, jag skulle säga att det är rastypiskt.
Det är jättestor skillnad på kanin till kanin i temperamentet på de olika raserna.
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Du kan se om hon blir bättre om några månader när du vill ta kull på henne, är hon fortfarande likadan och visar nervoritet eller agresivitet så skulle i allafall jag inte ta kull. Men många kaniner är lite tjuriga i tonåren så det kan nog gå över.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#14 pratade med uppfödaren, och hon sa att det kan ju faktiskt vara så att hon är brunstig också ^^ hade jag inte ens tänk på :P
#13; Jag har haft 22 lejon samt 6 lejonkorsningar. Jag har inte upplevt att någon av dessa har hamnat i "tonåren". De kaniner jag köpt har jag pratat med uppfödarna om detta och de har inte heller upplevt detta (mer på lejonen).
Mina två dvvkorsningar var där emot helt omöjliga att ha att göra med under ett par måndader.
Så nej jag kan verkligen inte hålla med om att det är rastypiskt.
Eftersom det går i arv bör man inte avla på kaniner som är revirbeskyddande eller sura små tonåringar.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com