Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1505 ggr
citronsaft
0

Hålla kaninerna (frambenen)

Jag ser många som håller kaninerna i bara under frambenen på hopptävlingar osv. Tycker inte att det är fel, utan undrar hur man gör, om det finns nåt sätt som är rätt/fel och vad man ska tänka på. Visa gärna bild på när ni håller så:)

Råkade skriva i bakbenen, men det var inte meningen, fixat satt det är VÄLDIGT tydligt nuXP

[nneo]
0

i bara bakbenen….?

Zvintos
0

Bara bakbenen?
Så att kaninen hänger i bakbenen?
Att hålla i bara bakbenen kan ju inte vara bra?
Eller du kanske menar på ett annat sätt?
För hålla i bakbenen tolkar jag att man håller kaninerna enbart i bakbenen och kroppen dinglar under..

Håller mina lite olika beroende på kanin.
Fia kan jag hålla med ena armen bara, ungefär som en chihuahua. Tungan ute
Resterande bär jag med ena handen under rumpan, andra under framtassarna och brukar antingen ha deras rygg eller mage emot min, lite beroende på.

Har dock ingen bild på det.

citronsaft
0

Oj skrev fel (A) jag menar frambenen såklart!Skäms

fixat texten;)

[Agneslundin]
0

OMG .. asså förlåt men den måste vara otroligt obehagligt för kaniner !!!! så håller man döda kaniner efter jakt ..
benen kan ju gå ur lee !!
rekomenderar inte att hålla på det sättet..Glad

citronsaft
0

#4 menar frambenen, fixat nu;)

Zvintos
0

#3: Ja, det är ju en helt annan femma.
Jag kan hålla en arm enbart under framtassarna på familjens hona, och hon har inget emot det alls.
Mina vill dock att jag har en hand under rumpan också.

[Agneslundin]
0

okeej .. har aldrig hållt på det sättet . tänker inte hålla på det sättet heller låter taskigt :/ men det kanske inte är det Glad

citronsaft
0

#6 okej, tack:) Tycker det känns lite konstigt, ser inte så jätte skönt ut, men är t ex. enklare när man hoppar och så, men jag tror inte kaninerna har nåt emot det, tror jag iaf;)

[Agneslundin]
0

så man håller bara i framtassarna och dom bara hänger där ?

citronsaft
0

#9 ne asså typ under frambenen, har du t ex sett hur man håller råttor?:) (kanske inte världens bästa sätt på att likna men lite likande);)

Zvintos
0

#8: Här hemma vet jag iaf att våran hona inte har något emot det.
Hon har inte emot någonting i princip, utan är överlycklig så fort någon rör henne överhuvudtaget. Tungan ute
Men sen är hon lite knasig utav sig också.

#9: Man håller inte enbart i framtassarna, utan man håller en arm runt kaninen med handen under framtassarna.
Ja, kaninen "hänger" där.

Kanske låter konstigt, men på vissa fungerar detta bärsättet.
Man får se till att anpassa bärsätt efter kaninen.

Ska se om jag kan ta kort imorgon, så får ni se hur jag menar att hon bärs.

[BonnieL]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Menar du ungefär såhär?

Haztparken
0

När jag hoppar med min hona (hon är den enda som vill -.-') så ifall jag snabbt ska sätta tillbaka henne framför ett hinder t.ex. så tar jag henne snabbt under framtassarna som #11 skriver. Och så håller jag kopplet åt sidan i handen med den andra handen. Hon verkar inte ha något emot det. Det gäller ju bara en kort stund också =)

LinneaJohaanson
0

Jag frattar hur ni menar!
Så håller jag mina kaniner också när jag bär upp dom sen "ligger" dom ¨på min arm eller sitter eller vad man säger! Någon som fatta?

Jag håller armarna som om jag "kramar" mig eller ja.
fan vadd svårt de var att förklara -.-

Jag ska också ta bild imorrn och visa, om inte ninnih håller lika vill säga ;)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

citronsaft
0

#11 skulle va snäll:D

#12 precis! Typ så:) Tack för bild, får väl försöka göra som du;P :D

Sashhi
0

Jag håller på detta vis oftast. Det är inte ett dugg taskigt även om de kan se lite obehagligt ut för vissa. Har man ett stadigt grepp en bit under frambenen och kaninens rygg tryckt mot kroppen händer inget. Så slipper man även bli riven osv,

Not your mom, not your milk.

citronsaft
0

#16 precis, tycker också det verkar bra:) Om man håller under frambenen med kaninens rygg mot en, finns det då nåt sätt att bära fel på?;) tack:)

#14 skulle också vara jätte snält!:D

[Agneslundin]
0

jahaa. trodde man tog tag bara i tassarna men nu fattar jag .. jag brukar hålla så när jag hoppar med min kompis kanin =)

Nickel
0

Så brukar jag också hålla om man bara ska lyfta den lite snabbt eller en kort bit, annars tycker jag det blir så jobbigt i armen.. :P Eller omysigt iaf..  Eller om kaniner har blivit blöt/kladdig om sina tassar så slipper man bli blöt eller smutsig. :)

[Agneslundin]
0

aa precis.. sen är den mkt enklare att släppa ner kaninen "snabbt" eftersom min kompis kanin alltid prattlar när den ka ner xD.. någon som vet hur man får bort det?

citronsaft
0

#18 ja, man ska ju inte bära som du trodde först, inte derekt skönt;)

#19m, de e ju smart:D

#20 jag ser ju kaniner som oftast slappnar av mer när man håller så, e inte expert, men försök att förknippa de me nåt bra, kanske nåt godis eller nåt annat bra:)

Clariiz
0

Jag brukar bära mina med ena armen..
Svårt att förklara men jag "håller fast" frambenen med ena handen och de liksom ligger på armen, lutad mot min kropp.
Knuttarna tycker det är skönt och jag har en arm fri att göra annat med (om jag nu inte bär på två, eller fler).

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

LinneaJohaanson
0

# 22

aa, typ så brukar ja med göra ;) fast inte hålla i fram benen (A)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bild på hur jag bär mina kaniner.
Vissa bärs utan hand under baktassarna, andra med hand under baktassarna.

[BonnieL]
0

#24 så gör jag med.

emms
0

Jag brukar bära Muffin under bara bröstkorgen :) (bakon frambenen) Han bryr sig inte hur man än håller honom. Men om jag ska gå en bit med honom eller så så har jag en hand under rumpan med. :) Men det är praktiskt om jag ska hålla upp hans burdör (vinklar uppåt, det är väldigt dåligt ;)) och släppa in honom. Eller om han är jordig eller blöt så slipper jag bli det ;)

Nessie måste jag ha en under rumpan med. Och hennes rygg mot kroppen. Hon slappnar av mest när man bär henne på rygg. Hon är en liten sparkare ;D

Emma

citronsaft
0

#24 tack för fin bild:)

Tack förseten allihop, nu får jag bara försöka bära lika bra som ni;)

[Agneslundin]
0

# 12 vad är din kanin för ras ?? så otroligt söt !!

kaningodis
0

Ni som låter kaninen "dingla" fritt med underkroppen, var beredd på att kaninen kan sprattla till och då kan det går illa. Den kan bla skada ryggen, personen kan tappa greppet och tappa kaninen.

Jag kan bära vissa av mina kaniner hursom helst men vill ej riskera något. Bär alltid så att bakkroppen har stöd.

Kastanjegårdens Kaniner

[BonnieL]
0

#28 Tack, hon är lejonhuvad Glad

[Agneslundin]
0

okeej =) den vad såå söt !!

[Wera]
0

#24 Jag håller nästan alltid så där ^^ det är lättast om man är upptagen med den andre armen, eller så håller jag två kaniner i varsin armm så där :)) Fast ibland/om jag har en sprattlig kanin har jag en hand under rumpan :)

TereseE
0

Jag bär mina små kaniner som NinniH #24. Mina stora frassar brukar jag oftast bära som bebisar på rygg i min famn, alternativt mage mot mage och hålla under rumpan. Men då är alla mina kaniner lugna och trygga vid lyft.

citronsaft
0

tack:)