Svart blåögd?
Jag är lite nyfiken på ifall det är möjligt att få fram färgen svart blåögd(ellar annan färg förutom vit).
Ja, det är fullt möjligt.
Problemet är bara att den teckningen inte är godkänd och kommer aldrig bli.
Blå ögon = wienerteckning.
Wienerteckning = enkelt anlag för vit blåögd.
Problemet med wienerteckning är att den kan se ut på så himla många olika sätt.
Det kan vara en vit klo, en vit tass, blåa ögon, melerade ögon, bläs, snarlig holländarteckning, inte synas alls osv.
Här är tex förra årets resultat av en PARNING mellan en vit blåögd och en viltgrå.
Bevisligen bar båda på enfärgat, eftersom det dök upp en svart.
Denna är alltså svart wienertecknad, med melerade ögon, en vit fläck i pannan och en på hakan.

Så en "färgad" blåögd om man kan säga så är wienertecknad men en vit blåögd är godkänd för utställning och så? Det är nästan lite för krångligt det här med färger, genkoder osv.
#2: Japp, vit blåögd är godkänd för utställning.
Anledningen till att wienertecknat inte är godkänt är ganska enkelt.
En wienertecknad kan se ut hur som helst, vilket gör det svårt att upprätta en standard.
Standarden förutsätter ju att färgen/teckningen ser ut på samma sätt från gång till gång, vilket inte wienerteckningen gör.
En vit blåögd blir ju alltid vit med blåa ögon och en standard är således enkel.

#3 Då har man åtminstonde förstått någonting, även fast man är trött och har ne massa nadra saker att hålla koll på :P
* Med godkänd så menar man bara godkänd för utställning :) Det gör inte kombinationen svart blåögd mindre intressant än någon annan kombination att avla fram, tycker det låter spännande jag!
Många raser är bara godkända i några färger & teckningar, det finns alltså många teckningar som är "godkända" på en ras men inte på en annan när man ska ställa ut dem.
Är inte målet utställning utan något nytt, udda och roligt.. en utmaning? då tycker jag att du ska försöka få fram svarta blåögda :) man ska aldrig säga aldrig för det är mycket inom genetiken som inte blivigt undersökt ordentligt än (=
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se
#6: Visst kan man alltid satsa på att ta fram nytt, men genetiken är en ganska väl utforskad vetenskap, åtminstone just vad gäller kaninfärger. Så för att något nytt ska inträffa krävs sällsynta mutationer eller extremt selektiv linjeavel i många många generationer för att kunna trixa fram något nytt med t.ex olika förstärkningsanlag osv.
Och när man fått fram något unikt så gäller det ju att kunna göra om proceduren med exakt samma resultat för att det ska anses vara en konstant färg/teckning som går att godkänna.
Däremot finns det många andra genetiska anlag utom de som styr färg och teckning som är lite mer "outforskade". T.ex pälsanlag osv.
Vill man få fram en helt ny färg eller teckning tror jag inte man är så intresserad av att få den godkänd i första taget, att färgen är till någon nytta är bara när man vill ställa ut och är man intresserad för utställning köper man sig väl en toppen kanin som redan är utställd eller så (= haha. :)
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Svart blåögd finns på Gotlandskanin, och de är wiener. Jag vart sugen på att se vad det var, om det gick att avla rent, men fick wiener och vit blåögt ifrån dem.
Borde det inte bli en helt ny färg då?
#9: Hur menar du?
Svart blåögd kan inte bli en helt ny eller egen färg.
I sådana fall borde det ju alla blåögda bli egna färger, vilket de inte blir, med tanke på att de blåa ögonen beror på blåögtanlag (dvs wienerteckning).
Wienerteckning går inte att avla rent, då det beter sig på så himla olika sätt och ger inte enbart wienertecknat, utan även utan wieneranlag samt vit blåögt.