Frågor
Hej!
Jag har inte en kanin men funderar på att skaffa en om något år, så nu har jag lite frågor:
Vad ska man göra när man precis har hämtat hem kaninen?
Jag menar ska man typ låta den vara i ett dygn för att låta den få göra sig hemmastadd?
Jag är tacksam för svar, skriv gärna andra viktiga saker som är bra att veta
#0 båda frågrorna hänger ihop med varann lite grann :) när du hämtat hem kaninern ska du släppa in den i sin bur (som du förslagsvis gjort iordning innan du hämtar den). Sedan ska du låta kaninen få sitta i sin bur i fred så den har en chans att "inreda" sin bur som kaniner gärna gör, kollar in höet, vattnet och olika bo och leksaker.
Andra viktiga saker som du bör veta är kanske Vilken ras? du kan tänka dig och vad du ska ha kaninen till :)
Jag hoppas att du fått lite mer kött på benen :)

#1 Tack, nu vet jag.
Om jag skaffar en kanin så ska jag köpa en dvärgvädur.
En annan fråga är att jag skulle vilja ha två kaniner(dvärgvädur) hur stor ska den vara då? Jag planerar att köpa en ganska stor bur, men jag vill ändå veta vad minimum på burar är.
#2: Minimum för 2 kaniner är tyvärr samma som för 1…
Det är alltså fullt lagligt att ha 2 kaniner i en bur på 0,5kvm.
Även om jag personligen anser att det borde vara precis tvärtom.
Ju större yta desto mindre risk för tjaffs kaninerna emellan.
Så en bur på minst 150x60cm, gärna större.
En bur för en kanin under 3kg ska iaf vara 0,5 kvadratmeter med minsta sida 50cm och minsta höjd 50cm.
Att räkna ut kvadratmeter är enkelt, bara att göra om längden och bredden till meter och gångra.
Så har man ex en bur som är 140cm lång och 60cm djur blir det;
1,4 x 0,6 = 0,84kvm
Man får ha vilka mått man vill, så länge kortaste sidan och höjden är mer än 50cm.
Man får alltså ha 100x50cm, likväl som 90x60cm.