Höhäck?
Hur många här har höhäck till sina kaniner? Måste man ha det?
Jag har det, det är ju bättre att ha höet i en säck så det inte blir smutsigt på marken i buren:)
Till marsvin ska man tydligen inte ha det.. eftersom dom är betande djur har jag precis fått lära mig… är inte kaniner också det?
#2 jag vet inte, men hö säck är ju ändå att rekomendera, men tänk på att inte sätta den för högt eftersom då kan kaninen få hö i nosen och ögonen…:D
#3 Nej precis, inte för högt men inte för lågt heller för då hoppar dom upp i den och kan skada sig + kissar i höet….. svårt
Jag har höhäck. Tycker det känns fräschare än att ha det på golvet, men man måste såklart inte ha höhäck, det bestämmer man själv.
Marsvin ska inte ha höhäck eftersom deras mun är neråt.
#5 Är inte kaniners munnar neråt? Nu blev det snurrigt i min söndagströtta hjärna =)
Jag har det. Men jag lägger även lite på marken. då hon inte vill äta ifrån den.
Marsvin ska inte ha hö häck så det blir väldigt jobbigt för deras ryggar/nacken att böja sig för att nå höet, munen sitter som sagt neråt.
Kaniner har med munen "framtå" och kan stå på bakbenen eller sträcka på sig på ett naturligt sätt utan att det skadar deras ryggar.
Jag har haft höhäck och dom ska få det igen när jag orkar sätta in den :P
En av mina har för tillfället höhäck.
Den ena kan inte ha och den andra har ungar som tyckte höhäcken var en jätterolig leksak.
Men så fort ungarna flyttat får hon sin höhäck igen.

Jag kan inte ha höhäck till en av mina kaniner då han hela tiden ska dra ner allt i buren för att sedan käka det lite när han vill ^^ Fast man får ju hålla koll så att det inte blir för smutsigt eller så.
Jag använder höhäck, mycket fräschare och då är det ingen risk att hon hoppar upp i den och ev skadar sig.
Men när hon tycker att höhäcken inte ska hänga där den ska så lyfter hon bort den och sätter den där hon vill ha den, superknäppt :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag använder inte höhäck till mina kaniner, utan de har en hög med hö på sina hustak (så det inte ska blandas med en massa spån), i många höhäckar finns det risk för att kaninen fastnar med något ben och sen är det ju naturligare för dem att äta utan att behöva sträcka på sig. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Jag har hö häck, ma ska inte ha det på golvet för då kan den baja i höet. Min kanin brukar hoppa upp i höet, men jag kan inte sätta den högre upp….

Jag har höhäck.
Mvh Hanna
Har hönät till alla, annars skulle det blir jättemycket hö som går till spillo och bara blir nerskitat. Men en del av mina kaniner är ganska våldsamma av sig så alla är säkrade med ståltråd ;)
Jag har s.k soppåsebehållare från Ikea som jag vänt på att ha till kaninerna. Tycker inte om höhäckar då det finns en risk att kaninerna fastnar i den om de får för sig att sätta sig i den.
Not your mom, not your milk.

Jag har höhäck, tycker personligen det är mycket bättre än att de ligger på marken och smuttsas ned, eller att det blandas ut med spånet.
:)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Jag hade höhäck till mina kaniner ett tag, men blev lite orolig att de skulle skada sig på dem, då jag inte hittade någon bra modell. Så nu har jag tagit bort höhäckarna och istället har jag lagt små lerkrukor ner (sånna som man kan plantera i) och stoppat in höet i dem, så får de ligga på golvet. Kaninerna får liksom ha höet i golvhöjd då, men det är lite ordning på det iaf, så att de inte trampar och kissar i det :)
Funkar bra för oss, men det är ingen av mina kaniner som har börjat dra ut höet på golvet än, isf tappar det ju funktionen lite.
Min kanin har inte höhäck. Eller jo, en i plast som sitter på utsidan av buren, men den får han bara gräs och annat grönt i.
Höet får han i högar på burgolvet. Det är där det kommer att hamna ändå, han hatar att äta hö ur häck!
Han äter mycket mer hö om det ligger på golvet och det vill jag ju att han ska. Han har lite hö i toalådorna också, mysigt att äta på toa.
Att det skulle bli smutsigt ser jag inte riktigt som ett problem. Om man städar varje dag och desutom ger så mycket hö varje gång att inte allt blir nerkissat direkt, så gör det ju inget.
Men visst, det går åt mer hö än i häck och en hel del får slängas varje dag, men det överlever jag…!
När jag först fick honom och han satt i bur hade jag en metallhöhäck inne i buren. Den lyfte han av om nätterna och drog fram och tillbaka på insidan av burgallret timma ut och timma in… Det var så han talade om att han inte var burkanin…!
Det är 9 år sedan idag och han har varit lösgående sedan dess.
vad menar ni med hösäck ?
en sån som hästar har =tygtrådar som i ett "nät" eller "metall hö-säck" som oftast brukar finnas i innekaninburar ?
hoppas ni fattar x)
Jag har höhäck, en sån som man fäster på utsidan, men min kanin gillar inte det och äter mycket bättre om det ligger på golvet. Så han har både i sin bur och i sin toalåda i rummet (äter i ena hörnan och skiter i andra).

Jag har inte höhäck ibland lägger jag det på huset ibland i en hörna :D
Jag har höhäck till alla mina kaniner, och har alltid haft.

Har höbollar till mina kaniner. Fungerar super! Har inte lyckats sätta fast någon höhäck så att honan inte rev ner den eller hoppade upp och satt i den.
"You just have to belive…"
#26 Vad är det för bollar? Är det såna i rostfritt stål som man också kan ha sallad i ?

#27 Ja, det är nog sådana. Har både i rostfritt stål och svarta.
#28 Måste du inte fylla på dem hela tiden då? Ryms ju inte mycket hö i en såda liten boll…

#28 Hannen äter ju inte så mycket så till honom får jag slänga hö varje dag.
Till honan och ungar så stoppar jag in hö så att massor liksom sticker ut. Men givetvis fyller jag på hö varje dag så de inte bli utan. Ska se om jag kan ta ett kort på det sen och visa.
#30 Oj då äter han ju inte mycket om du får slänga det! Mina kaniner har höhäck av rostfritt, modell större, och den måste jag fylla på säkert tre ggr / dag =) Dom mumsar massor med hö!! ^^

#31 Nä, han gillar varken hö eller gräs eller frukt och grönsaker särskilt mycket faktiskt. Är en extremt kräsen kanin.
#32 Jaha det låter ju inte så bra för hans mage, vad gillar han att äta då? =)

#33 Pellets, sallad, äppelkvistar och ibland morot.
Hjälper inte att dra ner på pelletsen heller för att få honom att äta hö. Har köpt en säck alfalfa och det gillar han bättre än hö så han får lite sånt med.
Har också varit orolig för hans mage så vi har hos veterinären i somras och kollade tänder och så. Eftersom han är lite smal, (kaninen alltså, inte veterinären), så får han äta lite mer pellets än en "normal" kanin kanske borde och det verkar han trivad med.
Ser alltid till så att han har färskt hö varje dag men det är inte säkert att han äter det för det. Har bytt hö tre gånger och det hjälper liksom inte vilken sorts hö det är heller.

#34 Okej ja alla är ju olika. Min ena kanin var så i början men sen drog jag ner på pellets och då började han äta hö minsann!
Men du får ju testa dig fram vad som passar din kanin bäst men jag tror ändå att man ska göra allt för att få den att äta hö……

#37 Lät han vara utan pellets i tre dagar sen vågade jag inte mer, lite rädd att hans mage skulle pajja då. Han åt inget alls under de dagarna trots tillgång till färskt hö varje dag.
Det var därför jag tog honom till veterinären med och frågade vad han tyckte.

Hur länge kan man låta dem vara utan mat innan det blir farligt?
#40 läs artikeln som #39 tipsade om, jättebra tycker jag!!
Lycka till!

Har testat de tipsen och det fungerade inte heller. Ångat hö blev han arg på och kastade toalådan på och han är inte så förtjust i varken äpplen eller morötter… eller direkt något annat heller, så det är svårt att blanda i något i höet då.

Tror att han helt enkelt inte gillar smaken av torkat gräs eftersom han inte äter färskt gräs heller.
Till Albin har jag en liten höboll. Dumlé därimot äter inte hö när det hänger i en höboll, han äter bara hö som ligger på marken - och det har jag anpassat mig till. Testade också innan dra ner på pelletsen så han skulle börja äta mer hö men då blev han bara mager , huvudsaken är att han äter lite hö än inget i min mening (:
#42+43 Väldigt svårt att hjälpa dig faktiskt, men kaniner i alla tider har ju fått "fel" föda så som gnagarblandningar osv så jag antar att om du har ett bra foder (pellets) och att han får i sig lite vitaminer och kanske några höstrån ibland så får det väl gå :) gillar han halm då?

#45 Nepps, han äter inte halm heller. Halm krafsar ihop i en hög i ett hörn i buren, sen kissar han på det och sätter sig i så långt bort han kan komma. Kan säga att jag är glad att jag bara har en kanin som är som han är!
Tror nog han pillar i sig lite hö ibland men inte alls så mycket som mina andra kaniner, och bara när ingen ser. Han får bara pellets och inga gnagar blandningar (han gillar liksom inte sånt heller som tur är
).
Veterinären sa att eftersom han är i bra kondition annars, lite smal dock, så verkar han klara sig rätt bra på det lilla han tycker om.
#46 Jaha för mina gillar att äta lite ny och fräsch halm ibland, dom blir jätteglada när dom får det! Annars kissar dom också på sin eftersom jag har halm ovanpå spånet.

#47 Han gör likadant varje gång han får halm, oavsett om det är havre, råg eller vetehalm. Bara de tre jag fått tag på.
Honan jag har tycker om att äta lite ny halm ibland men så äter hon nästan allt som är ätbart i en kanins värld med. 
#47 hehe så är min hona också, poff! borta! :)

#49 Ja, hon är jätterolig när hon har ungar. Då tar hon det jag lägger in och lägger ett hörn så hon kan sitta och äta utan att ungarna kommer åt.
Får ge dem lite extra när hon är ute eller lägga in massor med småbitar så att de också får.
Matvrak är vad hon är!
#46 Synd att han är smal :( Men om han mår bra annars så gör det ju inte så mycket. Han tycker inte om havre då? Eller lite fetare pellets? Kan ju bli kallt nu frammåt vintern om dem är för smala :)
Emma

#51 Han bor inne så kylan lider han inte det minsta av!
Han har gått upp i vikt sen jag började ge honom lite mer pellets och struntade i att han inte äter så mycket hö.
#52 Jaha ;D hihi, då gör det ju inte något om han är lite smal ;)
Emma

#53 Nä, han ska nog klara vintern ändå, även om det blir mycket snö och så.
Förra vintern tog jag in en snöboll till honom att titta på och det var spännande!
#54 Hihi, tog ut Muffin i snön i typ 3 minuter förra året ;) Det var blött! ;D Detta året bor han ju ute :) undra hur han kommer att reagera ;D
Det är första gången för Nessie detta året :) hon kommer säkert tycka det är superskoj ;D
Emma
Så här ser Gizmos höhäck från Ikea ut.

#55 Tycker att de flesta djur brukar bli lite tossiga när första snön kommer. Våra katter som varit innekatter tills förra sommaren såg snö för första gången i vintras och de var helt tokiga. Sprang och skuttade från träd till träd nästan. 
#56 Blir det mycket hö överallt eller stannar det där det ska? Ser rent ut runtom på bilden iaf :)
Är han inne igen förresten?

Nellie har höhäck i plats utanför buren. Tycker dels det är mest fräscht oså blir hon lite sysselsatt när hon får "dra" ut stråna!
#58 Nej, det samlas upp i toalådan. Japp, har bestämt mig för att ha alla kaniner inne i vinter och Gizmo fick flytta in först. (Frassarna är ju redan inne och har varit det hela tiden).
#60 Okej va bra =)
Jaha det blev så, men det blir säkert jättemysigt att ha dom inne, man kommer ju närmare varann då!
Jag har höhäck. Stella fattar hur man äter ur den men Sotis hoppar helre upp i den.
Knut har höboll, fyller på morgon och kväll och det räcker lagom för att han ska ha tillgång till hö dygnet runt :)

Ha! Såg min kanin äta hö vid 3 i natt. Så lite slinker det minsann ner! 
Jag har hö i höhäck hos min ena kanin. Hos den andra så funkar det inte efter som hon sliter ner det från gallret med tänderna. Hon här hö i en hög på sitt hustak.
Jag har ingen höhäck utan lägger det där hon inte har sin toa hörna… Men imon när hon flyttar in i sin nya ute bur, får ja nog fixa de tills hon har hittar sin egna hörna..
#64 Jaa du ser! :) Luriga små kaniner!

#67 Gäller bara att inte kunna sova så man ser vad de gör på natten! Har dock misstänkt att han äter lite ibland men nu har jag sett det också. Skönt! 
#68 Ja det var ju skönt att höra :)

#69 Ska komma ihåg detta om jag får någon mer kräsen kanin. Sitta uppe en hel natt och se vad den gör. 
Det var inte många höstrån han åt men han åt i alla fall!
#70 Nää men det kan ju bli mer och mer, vem vet ;)

#71 Fast jag orkar nog inte smyga på honom fler nätter.
Tror han är lite förtjust i det nya höet, i smyyyyg.
men gud vad smarta ideer på höhäckar .. tänkte sno ideen att har höt i bollen som jag brukar ha sallad i om jag får =)

#73 Idéer är sånt som mår bra av att bli snodda! 
haha
tack