Vatten på vintern?
Hur gör ni med vatten till era utekaniner på vintern? Jag hade tänkt att testa på isolerings strumpa till mina, men då säger en tjej till mig att de kan "frysa fast" med tungan på metall grejen och dö :s är det någon som vet om de stämmer? Ska jag använda vatten skålar annars, även fast mina trampar i vattner och blir blöta själva?
tacksam för svar!
Om vattenflaskor vore så farliga på vintern, skulle nog ex KAF gå ut med det och även jordbruksverket.
Sen tror jag inte att tillverkare till flaskorna är så obetänksamma/dumma att de tillverkar nipplarna i sådant material att tungan skulle kunna frysa fast.
Har förresten aldrig hört någon som varnat för något liknande heller.
Jag kör antingen dubbla flaskor, dvs sätter ut ett par nya, så får de andra tina inne.
Eller så brukar jag använda flaskor i plast som hänger på gallret.
Smidigt och bra att bara vrida lite på skålen så lossnar isen och man kan fylla på nytt vatten.
Vi har vårat vatten i skålar. Man får byta ett par gånger om dagen :)
Personligen tycker jag det är mycket lättare att få ur isen ur skålarna än flaskan.
#1 men det e väll typ metall gjord av den dom slickar på eller ? x'D Då kanske dom slickar och fasnar. Samma effekt som om man själv skulle slicka på en lycktstolpe mitt i vintern ? :P Och vattnet inne i ''röret'' fryser väll åxå eller ?:P Då sitter vattnet fast x'D
Kanske inte om man byter 3 ggr dag så äre nog ingen fara för då hinner den väll inte bli frysen ;D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

jag har kaninen inomhus ;) men jag hade valt skål =)
#3: Fast det är skillnad på metall och metall.
All metall fastnar man inte på om man slickar på den.
Det beror ju lite på hur den är "blandad".
jag använder mig utan jokerskål året om, ibland på somrarna kan en vattenflaska slängas in i buren, föredrar vattenskål, smidigare och det är bara att knacka ur isen.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
# alla - Jag hade gärna användt skål, men kaninerna skuttar ned i vattnet, och då blir de ju blöta, kanske inte så smart på vintern?
#7: Testat med skål som man hänger på gallret?
Jag kör med skålar man hänger på gallret :) Det kommer inte ner lika mycket skit och dem trampar inte i det. Tänk bara på att om du har kaniner med hängöron att du sätter matskålen och vattenskålen på olika ställen. Så att dem inte råkar doppa öronen i vattnet. :)
Emma
# 7 & 8 nej, har inte testat med skål på galler faktiskt :P men om det funkar med flaskan så kör jag ju gärna på de i första hand ^^ har lejonhuvade, så jag tror de ska kunna hålla öronen i styr ;D
#11 men du hade inga kaniner som frös fast i den då? xD allså, jag tycker det låter ganska otroligt, men klart man undrar när folk säger att de kan hända :s
Förra vintern hade jag flaska men det var ett himla jobb med att tina upp dom hela tiden, så denna vintern kommer jag ha både flaska och skål man hänger på gallret, ev. bara skål.
Jag har skålar som man hänger på gallret. Jag brukar ta med varmt vatten som jag häller i kanterna på skåler så att isen ska lossna+att jag dunkar skålen lite löst mot något.
Till de kaninerna som har flaska så har jag dubbeluppsättning, när den ena sitter i buren så står den andra inne och tinar. Har även ibland dubbel uppsättning av skålar också, då det kan vara lite pilligt att få ut isen i -15 grader.
Kastanjegårdens Kaniner
#13 & 14 jag har köpt isolerings strumpa som står om man läser #0, dessutom har jag redan dubbla uppsättningar av vatten flaska, så då är det nog de minsta problemet. Frågan var mer om de kunda frysa fast med tungan på "slick pinnen".
#15: Återkommer om några dagar med svar.
Har tänkt frysa in en tom flaska som inte används, för att se ifall tungan fastnar.
Har för mig att någon uppfödare redan testat och tungan inte fastnade.
#15 Jo, men mitt tips? är att du anväder skålar som du kan hänga på nätet/gallret för då kan inte din kanin trappa i vattnet.
Sen så får man ju tänka även om inte vattnet i flasken har frusit så kan det ha frusit i nippeln.
Jag tror inte kaninen kan fastna, tror att tillvekrarna av flaskorna skulle varnat för det isåfall.
Kastanjegårdens Kaniner

Jag har flaskor som jag har satt på sån isolering som man har runt vattenrör.
// Gitt
Gitt