Kallasfalt?
Har börjat bygga nya vinterburar och tänkte måla bottnarna… Funderar på det här med kallasfalt. Det verkar ju väldigt bra mot fukt och så, men är det verkligen särskillt nyttigt för kaninerna? Tänk om de gnager i sig det? Läste på någon sida att det kunde orsaka lungskador vid förtäring, men det kanske är innan det torkat och lösningsmedel och sånt försvunnit?
Jag kanske är överdrivet nojig? Någon som vet någon bra färg annars som är miljö/djurvänlig?
jag köpte en burk kallasfalt för att måla invändigt i min nya vinterbur men kom på andra tankar, kändes inte riktigt giftfritt o trevligt men är säkert jättepraktiskt..
Målade istället med kokt giftfri linolja, torkade o blev luktfritt på ett dygn, kaninerna trivs prima, burken med kallasfalt står kvar i förrådet..
zez

Har också målat min kaninbur med linolja, luktar mycket i början men försvinner ganska snabbt.
jag målade min nu med kallasfalt å de luktande ingentig alls.. Men tycker denverkar vara bra å nu har ja allt målat me de så..=)
Jag körde på giftfri färg i hela buren istället. Känns så kletigt och kladdigt att måla med kallasfalt. Och det tar längre tid att torka med. :P
Emma
de tar ju 8 h så e de tort.. de gjorde de för mig första gången ja måla så..=) inte sååå farligt;)
#4 Vart hittar man giftfri färg? Vanlig färg/bygghandel?
Målar burarna både invändigt och utvändigt med linoljefärg.
#6 Frågade på bygghandel :)
Emma
Ok, tack så mycket :)

Målade botten och kanske en decimeter upp på väggarna med kallasfalt i min utebur. Där den är har kaninerna inte gnagt alls på träet men annars har de småsmakat på buren lite här och var.
"You just have to belive…"
Målade mina burar med kallasfalt på botten och en bit upp på väggarna. Det luktade absolut inte starkt, inte ens när det var nymålat. Det torkade över natten.
Har målat en annan med hammarlack, väldigt hållbart och vattentätt men det blev rätt halt när det torkade så jag föredrar kallasfalten :)