Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1235 ggr
joannaebbalinnea
0

Ser spöken?

Nu gör jag en tråd, igen. Många frågor när man precis har skaffat en liten!

Det är nämligen så att sedan vi hämtade hem lillan (2 månader sen)  så har hon två gånger blivit jätterädd för något. Stampat, sprungit, haft uppspärrade ögon och blöt nos. Det har vi dessa tillfällen varit lika lugnt hemma som alltid, dvs tvn på på en normal/relativt låg volym, några myslampor och jag och sambo i soffan. Gör dom såhär? Lider massor med henne och hon vill inte direkt bli klappad eller lyft heller utan gömmer sig under bordet, annars kommer hon oftast när vi lockar på henne.

Min sambo tror hon ser spöken:) vad tror ni?

EricaN
0

min kanin är nog mörkrädd så han beter sig likadant ibland, vet dock ej vad det beror på =S

joannaebbalinnea
0

Mörkrädd har jag lite svårt att tro då de är skymnings-och gryningsdjur. Men skönt att höra att det är någon mer som gör likadant:)

kaningodis
0

Har ni några andra djur? Katt, hund?

Kastanjegårdens Kaniner

joannaebbalinnea
0

Nej inget annat! Inget barn, bara sambo, jag och Nellie.

tantnett
0

Kaniner har ju otroligt välutvecklade sinnen som ju är ett måste för ett bytesdjur.

Även om ni inte hör eller märker något, så gör säkert hon det. Det kan vara ljud/lukt eller vibration.

Alla kaniner är inte gosevänliga. Men tro mig för än om dom inte är några "knähundar", så är dom oerhört sällskapliga på sina egna vis.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

joannaebbalinnea
0

Ja det måste ju vara något sånt, blir bara så orolig för henne!

Hon är som en knähund annars, helt underbar. Därför är det så jobbigt när hon blir som förbytt när hon har blivit sådär, men det har gått över efter en kvart båda gångerna. Villa bara höra om andras erfarenheter!

Kaninisen
0

Tycker #5 lät väldigt troligt, sedan har min farmor som har mycket kontakt med andra och sådant (fråga mig inte hur) sagt att deras hund fick fnatt en natt och såg ett spöke. Men djur sägs ju kunna se spöken?

Men hoppas för din kanins och er skull att det inte är ett spöke! ;)

joannaebbalinnea
0

Ja troligtvis är det något logiskt!

Haha nej några spöken hoppar vi helst över:)

tantnett
0

#6 Hon vet ju inte om att hon bor i det tryggaste av alla världar. Faror för ett bytesdjur lurar överallt.

Överlevnadsinstinkten finns ju som sagt hos henne och hon är ständigt på sin vakt än om hon är avslappnad och trygg.

Sen tar det ju en stund tills hon kan lita på att "faran" är helt över, därför är hon avvaktande efteråt.

Hon tycker nog ni är lite knäppa som inte förstår vilken "fara" som hotar! Skrattande

Min "gamla" Flippen som bott med mig nu i 5 år får också ibland sådana här ryck att fara hotar, då kan hon stampa rejält en bra stund.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

joannaebbalinnea
0

Ja precis, jag behöver nog inte vara orolig. Egentligen:)
Vill bara inte se henne stressad!

Haha, skönt att det är fler!