Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1004 ggr
Miran
0

Mager - pga foder, mask eller stress?

Har en kastrerad hermelinkorsning runt 1.5 år gammal. Haft honom i ca 4 mån o han har altid varit tunn över ryggen.

Teori nr 1.

Han har ätit upp till 1 dl pellets om dagen, provat både Lottie maskros och Kraft Grov …125 tror jag. Ingen skillnad. Han är ganska kräsen på hö o väljer bara det grönaste. Har ett medelmåttigt hö- får av mina grannar så det är väldigt smidigt men jag skulle önska att det var grönare med mera blad o mindre stjälk…

Bör han få något tillskott? Solrosfrön? Har för mig att man INTE får ge frön tänkt till fåglar, har jag hört fel då? vart köper man annars? Med eller utan skal?

Han får morot kanske varannan dag, och färska + torra rönnbär som smaskens :)

Teori nr 2.

Kan han ha mask? Hur fungerar "kolla masken"? Har läst att man inte bör avmaska om man inte är helt säker på att de har mask, o då ska de även vara lite lösa i magen? Men det är han inte…

Teori nr 3.

Han fungerade inte ihop med min "flock" och bor därför i en ungkarlslya en våning över de andra, käner han sig kanske stressad över att höra/känna lukten av de andra?

Innan han kom till mig var han också tunn, men hade då bara ätit Lottie o var okastrerad.

Vad tror ni?Obestämd

Zvintos
0

Hur ser han ut rent kroppsmässigt?
En kanin som avmagrar trots ökad fodermängd har troligen mask, då det är ett av symtomen.
Ett annat symtom är även att buken blir svullen.
Det är inte alltid mask syns i avföringen, utan vissa maskar lägger ägg runt analöppningen.
Därför är ett "kolla-masken"-kit inte alltid tillförlitligt, eftersom den förutsätter att masken finns i bajset.

Håller på och avmaskar mina här hemma, del 1 av avmaskningen är klar (dvs första vändan).
Samtliga har magrat, fått mer tydlig ryggrad, problem med fällning samt fått svullna bukar.
Efter första kuren ser jag en klar förbättring.

Ang solrosfrön så ger jag precis samma som man köper till fåglar, med skal på.
Men ger väldigt sällan, enbart ifall någon behöver lite lite extra fett under vintern.

Miran
0

Aha, då kanske det är mask då, för han har haft fällning innan han kom till mig och för en vecka sedan, nu är det lite bättre…

Vilket avmaskningsmedel är smidigast för en kanin? Är det som för katter, en pasta som sprutas i munnen ett antal gånger under typ 2 veckor?

Zvintos
0

#2: Att kaninen enbart fäller är inget symtom, då alla utekaniner byter till vinterpäls den här tiden på året.
Men det kan vara ett "delsymtom", tillsammans med något annat symtom.

Jag föredrar flytande Axilur, då det är mycket smidigare att ge kaninen.
Brukar antingen spruta det direkt i munnen, blanda det med banan, eller spruta över pelletsen.
Man ska ge dosen som står, men ge 5 dagar istället för 3 och sen upprepa efter 14 dagar (9 dagar räknat från sista dagen av första kuren).

Miran
0

Tack för jättebra svar ;)